Isaac Planas Sitja istraživač sa
Slobodnog sveučilišta u Bruxellesu proveo je istraživanje nad žoharima na način
da ih je stavio u male arene ograđene žicom pod naponom. U slučaju karakterne
homogenosti svi bi se žohari trebali slično ponašati. No, nisu jer su neki koji
su kasnije bili okarakterizirani kao „sramežljivi ili oprezni“ pokušali se
sakriti, a oni drugi prozvani „hrabri ili istraživači“ su istraživali okolinu.
Jednostavnije rečeno čak ni žohari nisu samo homogena masa nego svaki pojedinačno
ima svoju vlastitu osobnost. Ta vijest vjerojatno ne bi dobro sjela ni jednom epistemologu(epistemolog u ovom kontekstu nema uobičajeno značenje. Štoviše ono
se proširuje, te se odnosi na svakog mogućeg ladicoljupca.)jer se tako svaka nepoznanica eksponencijalno uvećava na entu. Nema tog regala
na svijetu koji bi mogao imati toliko ladica
u koje bi se sve to stalo.
U tekstu naslovljenom Primitivci budućnosti John Zerzan piše:
U djelu Bezopasni
ljudi iz 1959. godine,
Marshall spominje kako je jedan Bušman bez prestanka hodao do određenog mjesta
u središtu goleme ravnice, na kojem
nije bilo nikakvog grma ili drveta koje bi ga označavalo, te je ukazao
na vlat trave omotanu jedva primjetnom niti penjačice. Naišao je na nju prije
nekoliko mjeseci u kišnom razdoblju, dok je još bila zelena. Sada je, u vrijeme
suše, na tome mjestu iskopao sočan korijen i utažio žeđ. Van der Post je,
također u pustinji Kalahari, razmatrao sansko-bušmansku sjedinjenost s
prirodom, razinu iskustva koju bi se moglo
nazvati gotovo mističnom. Čini
se, primjerice, da članovi plemena znaju kakav je to osjećaj biti slon, lav,
antilopa, bivol, gušter, prugasti miš, bogomoljka, stablo baobaba, žutopjega
kobra ili zvjezdooki pasanac, da spomenem tek dio začudnog mnoštva
životinja među kojima žive.
Čini se gotovo neuglednim dodati da se skupljačima lovcima oduvijek pripisuje
sposobnost praćenja tragova koja se gotovo ne može razumski objasniti.
Slijedom toga, vjerujem da ljudi
plemena San poznaju i osjećaj kako je to biti žohar, pa možda čak i kako je
biti skarabej. Živi, naravno.
Tada sam se čitajući o žoharima
sjetio i jednog drugog, još slavnijeg Belgijanca. Jana Fabrea, svestranog umjetnika
koji je u svojim djelima govorio ne
toliko- o, koliko- s kukcima. Njegov djed Jean H. Fabre
bio je glasoviti entomolog s kraja 19.stoljeća zbog čega vjerojatno kasnije ni unuk
nije zazirao od tih sitnih bića ,štoviše uključio ih je u svoj umjetnički
izraz. Devedesetih je od ljuštura mrtvih kukaca izradio grupu skulptura koje je
nazvao „Prolaz“.Prolaz kao prijelaz ili promjena tema je koju provlači i
usvojim kasnijim djelima premda ne i eksplicitno naznačeno kao takvo.
![]() |
Michelangelo Buonarotti:Pieta,1499. |
Jedno od takvih djela koje je Fabre
2011.godine izložio na venecijanskom bijenalu u Scuola Grande della
Misericordia je i reintrepretacija najpoznatije od četiri Michelangelove Piete. Riječ je dakako o prvoj koju je
genijalni kipar isklesao netom prije jubilarne1500.-te godine te se od tada
nalazi u bazilici sv.Petra. U Fabreovoj verziji Pieta izgleda podosta
drugačije. Prvo, ona je tek dio instalacije koju sačinjava pet velikih i
bizarnih mramornih skulptura. Bizarnih jer su isklesani mozgovi u koji su
pozabadani razni križevi.(Križevi iz kojih izrasta bršljan ili bonsai drvo na
jednoj strani, te križevi sastavljeni od čavala na drugoj strani )Tu su prikazane i kornjače koje je Fabre prema vlastitom iskazu,
kao simbole azijskog kulturnog identiteta želi spojiti s kršćansko-katoličkim
identitetom. Bogorodičino je lice zamijenjeno lubanjom a u krilu joj se
umjesto tijela mrtvog Krista nalazi tijelo bosonogog umjetnika po kojemu gmižu
kukci. Kustos zagrebačkog MSU-a Tihomir Milovac će opisujući djelo „Grob
neznanu računalu“ reći da Jan Fabre „..svijet
kukaca doživljava s velikim poštovanjem.“...te da umjetnik zaključuje kako
će.....“kukci i računala živjeti zauvijek
jer su otkrili mehanizme neprestane promjene i prilagodbe koji im osiguravaju
daljni opstanak.“
Čini se kako je i Jan Fabre neke
vrste „sakupljač krhotina “ koji sanja da će ponovo uspjeti sastaviti strukturu u prvobitnom obliku u kakvom
je bila? Još jednom jedan postmodernistički umjetnik pada u vlastitu zamku
zvanoj: neinformiranost s kojom uglavnom
nemam problema .Kad je Angelus Silesius mistički pjesnik sedamnaestog
stoljeća napisao kako mora“biti Marijom i
roditi Boga,a da je pri tom ...“Bog
je ono najsiromašnije što postoji.“(siromaštvo duše sastoji se u tome da
ništa ne želi, to jest ,duša budući je lišena svake želje, dospijeva u stanje
spokojstva.)napisao je to vođen mističkim zanosom svoje vjere. Zbog čega je
Marijino lice u Michelangelovoj izvedbi lice mlade djevojke, idealizirano poput
lica grčke božice Afrodite kada u krilu drži sina koji je tada bio u ranim tridesetima? Tako će A. Grün reći:Polazeći
od Jungove psihologije Erich Neumann
opisao je arhetip žene koja preobražava...slika majčina krila, u kojem dijete
raste i prolazi različite stadija razvoja, oduvijek je budila asocijaciju na
majku kao posudu, u kojoj se događa preobrazba“..Majka boli, koja ne izmiče
boli nego je nosi i preobražava „Zbog toga je u Michelangelovoj umjetničkoj
viziji ljepota mladog Bogorodičinog lica(koja bi realno bila starija i na čijem
bi se licu vidjeli tragovi boli i patnje)ljepota stvarne preobrazbe. Preobrazbe
koja se svojim racionalnim umom ne opire (ne)mogućnostima-da niža stvarnost
prelazi u višu, odnosno da se neživo preobražava u živo. Pitanje je, u što
umjetnik Fabre vjeruje i što je tražio od publike? Je li tražio da ista
povjeruje kako započinju i završavaju u samima sebi? Ili da budu smrt i rađaju emanacije selfishnessa
(P.Sloterdijk)zaljubljene u epruvete pastelnih tonova? Belgijski umjetnik nije
svojim radom pokazivao kako je „Jedno u svim stvarima“iako je pošto poto htio
povezati naizgled nepovezive kulturne identitete. Je li umjetnik svjestan da bi
preobrazba
mogla biti trajni proces i dinamika utkana u kôd
svekolikog kozmičkog događanja?(M.Crvenka) Gotovo me podsjetio na reklamu
za Peugeot kad siromašni mladi Indijac od starog izgužvanog karoserijskog
metala kopira najnoviji model navedene marke automobila. Čini se kako Fabre
samo glumi da zna kakav je to osjećaj biti netko tko nije zapadnjačkog porijekla, i biti nešto što nije čovjek i shvatiti bit
toga nečega tako beznačajnog kao što je nakakva buba .Ne može se ipak spočitati težnja i trud umjetnika ne bi li
ostvario svojevrsno jedinstvo među ljudima, no ako je mozak jedini organ koji
to treba učiniti, stvar je već propala ako ni zbog čeg drugog onda zbog toga
što pojma nema kamo ide žohar- Indiana
Jones, tj. zbog čega se skriva žohar-ziheraš.
![]() |
Jan Fabre:Pietas,2011. |
"Je li tražio da [publika njegova djela] povjeruje kako započinju i završavaju u samima sebi?" Nad ovim bi se trebalo zamisliti...
OdgovoriIzbrišiDa, ovdje se radi o teškim pitanjima koja, na svu sreću, ne muče većinu ljudi... :) Pitanjima preobrazbe. Imao sam prilike biti pred Michelangleovom Pietom i nijednog trenutka nisam pomislio kako je mlada, kako je 'zadržala mladost' u sebi... Vjerojatno zato što sam nesvjesno poimao, kao što si napisao, da je mladolikost njenog lica zapravo simbol preobrazbe njenog duha.
A kako bih ja tumačio djelo Jana Fabrea? Već sam ga sto puta ponovio. Zapadnjačka duša osjeća da joj je stigao kraj. Smrt je blizu. Sve lijepo, uzvišeno, što je uznosilo, sada prestaje biti lijepo i sve više plaši. Uostalom, znaš i sam da se radi o Spenglerovom pogledu na svijet koji je na mene neizmjerno utjecao... Međutim, ono što me stvarno fascinira (a s čim se vjerojatno nećeš složiti) jest da je ista umjetnička snaga uložena kako u Michelangelovu tako i u Fabreovu Pietu... Zagonetka je to umjetnosti koja stoji onkraj religiozne istine... ili je pak čovjekova duša takva da se kroz povijest neprestano približava i udaljava od Boga? Zbog toga tvoju religioznost, Zlatko, ne bih dovodio u raspravu sa zapadnjačkom... Možda se doista radi o dvije vrste religioznog osjećaja, premda se radi o jednoj Mariji i jednom Isusu...
Ne bih bio u koži čovjeka koji bi vjerovao da je njegov početak i kraj tek ono što će eventualno pisati na njegovoj nadgrobnoj ploči.Vjerujem da bi kod svakog čovjeka trebalo pisati ∞↔∞
Izbriši