„Nalazi se na otoku usred slanog jezera čije je dno zlatno. U
sredini otoka nalazi se hram posvećen Suncu. Zidovi ,krovovi , fontane ,
alati...sve je tamo od suhog zlata.“
Opis je to mitskog grada El Dorada kojeg su prenijeli španjolski
konkvistadori na temelju onog što su čuli od starosjedilačkog naroda- Inka.
Može se samo zamisliti s koliko su pohlepne žestine Španjolci mačetama
zasijecali po gustišu prašuma kroz koje su tumarali ne bi li ih na nekom
proplanku iznenadile vizure „zlatnog grada“ ili kako je jednom prilikom,
opisujući dezorijentiranost svojih suvremenika Mark Twain zapisao:“Kad izgube
cilj pred očima, pojačavaju svoj napor.“
![]() |
Jacques-Louis David: Maratova smrt,1793. |
U svijetu današnje umjetnosti mnoštvo je konvistadora koji svoju umjetničku
praksu vide kao realizaciju političkog, socijalnog ili etičkog ideala .“Cilj
opravdava sredstva“ uzrečica je koja se u njihovom slučaju bez kolebanja može
upotrijebiti. Dualizam između njihovog zanemarivanja estetskog elementa na
jednoj i inzistiranja na autonomiji umjetnosti na drugoj strani , odavno je već
otrcana priča. Obilujući patetičnošću koja ih je (a da i jedni i drugi to nisu
primjetili)malo-pomalo trasformirala u groteskne sudionike na turniru bez
gledatelja, grlenim glasovima paraju uši oguglale publike. Odmaknuvši se od tog
kazališta sjenki slikaru njegova slika
postaje jasnijom ,sve manje iskrivljenom, odnosno radost gledanja onog što je
iskrsnulo na platnu pod djelovanjem ruke nekako je opravdana i nekako dovoljna.
Primjerice, slikar Viktor Daldon od onih
je umjetnika koji gradi sliku višeslojnim nanošenjem viševrsnih
boja(sprej,akril,ulje itd)podložan uspoređivanju s nekim od velikana slikarstva
(Twombly,Basquiat,Schnabel) no ništa više od bilo kojeg drugog slikara u odnosu
na neke druge uzore.Te je stvari nemoguće izbjeći ali upravo zato i dolazi do
one ključne pogreške koju kustosi tj. pisci predgovora redovito čine u svojim
analizama,a koja se može analogno iščitati iz tvrdnje koju je izrekao glasoviti
indijski filozof Jiddu Krishnamurti:“Čim dijete nauči ime ptice ,ono više
nikada neće vidjeti samu pticu.“Nije stoga čudno što kritičari posežu za
bogatom riznicom likovnih pojmova u epistemološkoj tvorevini koja sve više buja slažući opise u puzzle sliku koja i ne može biti drukčija jer je i viđenje zadano
tj. od ranije isprogramirano.Može li se ičiji rad, pa tako i Daldonov, doživjeti
intenzivnije bude li se tek nabrajalo
ponešto o kolažu, dekolažu, drippingu, tascheu, mrljama, grudicama boje,
patternu, fragmentima urbane kulture itd? Naravno da ne može.Što nam preostaje?
Preostaje nam doći ispred slika i možda poput Richarda Corcka koji je stajao
pred Van Goghovim Suncokretima u
Nacionalnoj galeriji reći:“Kad god se nađem pred njima, zastanem kao ukopan, kao
da ih nikad prije nisam vidio.“ Iz toga jasno proizlazi da za navedeni pogled treba imati dovoljnu
količinu svjesnosti stvarnosti.Daldona se to ne tiče,on slika,bavi se
tvarima,bavi se mnogostrukostima koji
prethode Oblicima(G.Deleuze) nepredvidivo je to grananje i događanje na površini. Fragmenti koji se
pojavljuju u nekom od slojeva imaju isto ono značenje kakvo može imati pogled iz
vlaka. Motiv je kratkotrajan i ubrzo nestaje bez obzira na nedavnu fiksiranu
oštrinu. Umjetnik ima začudo običaj slikati i desnom i lijevom rukom. Kao da
slijedi onu evanđeosku:“Neka ti ne zna
ljevica, što čini desnica“(Mt,6,4) Bambare, narod iz skupine Mandingo
naseljen uglavnom u Maliju smatraju da je ruka, a posebno podlaktica s
otvorenom šakom produžetak duha. Lakat kao mjera u Bambara je najveća razdaljina na svijetu, razmak koji
čovjeka dijeli od njegova Stvoritelja.
S druge strane uvjerljivost naslikane ruke beživotnog Marata
koji leži u kadi, a kojeg je naslikao Jacques–Louis David ,po riječima Umberta
Eca postalo je sredstvom potvrđivanja vjere u vrijednost razuma. Ipak, umjetnik
će tom naslikanom, vjerojatno najpoznatijem mrtvom ljudskom ekstremitetu izvan
sakralnog slikarstva oplakati vlastitu nedostatnost i nemoć u srazu s
indiferentnim protokom vremena koji neminovno vodi k tvarnom propadanju, u
konačnici k smrti.
Ako bi Viktora Daldona usporedili s konkvistadorima s
početka teksta uočit ćemo nekoliko razlika:
-umjetnik svojom mačetom
zasijeca žbunje krčeći si put, radostan zbog „krčenja“ samog
-zastajkuje kraj svake posječene grančice pomno ju
promatrajući
-ponekad će sočno opsovati kad se ubode na kakav trn
iskaljujući bijes na okolnoj vegetaciji(to ne traje dugo)
-nastavlja svoj put i dolazi do „Zlatnog grada“.(
Lopuda,primjerice)
-pronađeni grad zadržava u pogledu s distance, nemajući
potrebu kročiti pošto poto na njega
-vraća se natrag da bi drugi dan ponovio potragu, no drugim putem i s drugim
vremenom trajanja(slikanje-preslikavanje)
![]() |
Viktor Daldon:Kad se sunce spusti u more,2014. |
Viktor Daldon je konkvistador
meka srca koji na svom putu
pronalazi interesantne stvari(pisanje/slikanje riječi, ogrebotine,
zapljuskivanja, špricanja,sprejanja i još puno toga)i sve to stavlja u svoju
prtljagu koju na kraju puta potpuno isprazni do sljedećeg punjenja.O Zlatnom gradu razmišlja onako kako se
razmišlja o Suncu. Njegovo postojanje je više nego dovoljno.
"Kad izgube cilj pred očima, pojačavaju svoj napor" podsjeća me na onu "A što rade oni kad Gral nađu", Zlatko... Ne znam, Daldonove slike izražavaju mi svu muku današnjeg umjetnika koji je sve već vidio i sve već prošao. Sjajno zamijećuješ kad kažeš: "pronađeni grad zadržava u pogledu s distance, nemajući potrebu kročiti pošto poto u njega." Na djelu je Prazna Potraga, praznina potrage, kako god... A i ono u vezi podlaktice s otvorenom šakom mi je odlično, sjajan manifesto Duha...
OdgovoriIzbriši