U sjajnom britanskom serijalu
„How art made the world“,konkretno u jednoj od epizoda(Umijeće uvjeravanja), hijerhijsko funkcioniranje današnjeg civiliziranog svijeta koji ne podnosi
nedisciplinu i nered bilo kakve vrste, a promovira rutinu, pravovjerje i
prilagođavanje malo je gdje tako dobro opisano. U spomenutom svijetu između svih
ostalih poslova posebno se izdvajaju oni koje nazivamo savjetničkim .Ljudi su to koji muku muče ne bi li svoje klijente
odnosno političare za koje rade promovirali u najboljem mogućem svjetlu. Kako
to rade i kojim se strategijama služe nije nikakva novost. Način i metodologija
kojom se promiče neka vrlo važna osoba
i vrijednosti koje ista predstavlja vraćaju nas u drevna vremena mezopotamskih
vladara, grčkih osvajača ili rimskih careva. Umjetnici su slikali i klesali
likove svojih vladara na za to prikladnim
mjestima: ulazima u palače i hramove, gradskim trgovima stijenama blizu
križanja važnih putova, ali jednako tako i u grobnicama u koje ta ista publika logično, ne bi bila pozivana. Kasnije su se ti vladari sjetili urezati
svoj lik na kovanicama koje su cirkulirale puno brže i na puno većim prostorima
nego što su za to bile sposobne uobičajene reprezentativne statue. I sve to u
svrhu što snažnijeg usijecanja vlastitog
lika u memorije što većeg broja ljudi u carstvima kojima su upravljali. I
stoljećima kasnije na europskim dvorovima i u katedralama carevi ,kraljevi,
kardinali, bi se redovito pobrinuli za vlastite portrete, samostalne ili
obiteljske angažirajući pri tom najveća imena kista ili dlijeta uz izum kakve
nove slikarske tehnike i vrste slikarstva kao npr. legendarno -ulje na platnu. Današnja publika kao i
svaka masovna publika je uglavnom nesvjesna tih istih obrazaca dok na
televiziji upija vijesti ili neku
političku emisiju .Nesvjesna je i dok iz
vlastitih automobila netremice zuri u jumbo plakat s kojeg se smješka poznato lice u iščekivanju zelenog
svjetla na semaforu. Nesvjesna da su dio uloge(reprezentativnost!) nekadašnjih
štafelajnih slika danas preuzeli upravo ti plakati u svojoj dostupnosti i
utilitarnosti do bola podnoseći vlastitu utrnulost
poput Dalijeve goruće žirafe.
![]() |
ISIL uništava spomenike drevne Palmire u Siriji,2015. |
Stoga je na neki način bilo
samo pitanje vremena kad će se u
političke svrhe masovno početi rabiti noviji umjetnički mediji. Recimo,
kompjutorska multimedija u kombinaciji s drugim izričajima multimedijalne
umjetnosti. Između ostalog i zastrašujuća djelovanja isilovskih video performansa unatrag nekoliko godina govori tome u
prilog. U Šuvakovićevom Pojmovniku
definicija performansa kaže da je to režirani ili nerežirani događaj zasnovan
kao umjetnički rad koji umjetnik ili izvođači izvode pred publikom. Nadalje,
postoji još nekoliko kriterija po kojima vrednujemo performans. Izdvojimo
li neke kao što su kriterij događaja i kriterij
medija vidjet ćemo kako se tehnologija izvođenja može rabiti i rabi se u
potpuno neumjetničkom-miljeu. Kriterij
događaja kaže da performans može biti izveden kao stvarni doslovni događaj
ili kao režirani događaj. Kriterij medija
kaže da performans može biti izveden pred publikom, bez medijskog posredovanja
ili performans uz pomoć video ekrana
putem direktnog emitiranja. Dakako, modernizam zapadnjačkog tipa bio je taj
koji je (u najširem mogućem smislu)
omogućio tehničke uvjete teroristima
performerima ,nedavno u Parizu. Jasno je da sve to može zvučati
neprikladno(pogotovo rodbini poginulih)ali je isto tako jasno da je čitav
protokol izvođenja apsolutno isti. Krvavi i ubilački site-specific koji se odigrao u Parizu nije dakako bio umjetnički čin, ali je bio
site-specific čin držimo li se definicije koja označava navedeni pojam. Dakle,
iako nije bilo umjetničko u uobičajenom značenjskom smislu, alatke umjetnosti i
ovdje su poslužile u političke svrhe, i to se ne može poreći. Usput, ako bi
stvar promatrali doslovno, ne bi pogriješili i kad bi sve nazvali happeningom(zlim, dakako!) budući da se
pod navedenim vremenskim događajem
podrazumijeva i sudjelovanje publike,
te njene nerežirane ,spontane, neočekivane i nekontrolirane reakcije. Utopijski
ideali o prožetosti života i zlih strategija umjetnosti su se dakle u
nedavnoj situaciji ostvarili na najgroteskniji mogući način. Uobičajena
stvarnost u kojoj osobe koje snimaju same sebe dok nešto izvode, da bi potom to objavile na internetu,
najčešće nesvjesno pokazuje stanje neotkrivene
aktualnosti i realnosti stvari(T.Merton) U preostalih malo postotaka bi
mogli svrstati one koje bi smo nazvali svjesnima.(iako
u svijetu postoji mnoštvo video umjetnika i performera, rijetki bi ušli u
spomenutu skupinu)Jedan od onih rijetkih koji je bio takav, jest i pokojni
Joseph Beuys, i još jedan kojeg i dalje
možemo nazivati svjesnim(jer je još uvijek živ!) je velikan video arta
Bill Viola koji je ispričao nešto prilično interesantno. Dakle, godina je 1988.
,a umjetnik se nalazi u Umjetničkom Institutu u Chicagu ispred slike Dirka
Boutsa „Uplakana Bogorodica“ iz XV. stoljeća. Prema vlastitoj tvrdnji on kaže
kako je vidjevši od plača crvene Marijine oči počeo plakati i sam, bez
prestanka. Jednostavno nije mogao zadržati suze. Njegova profesionalna distanca
se istopila te je prema njegovom uvjerenju moralo doći do spontane povratne
sprege između XV. i XX. stoljeća,ili kako je to opisao:“Osjećaj da po prvi puta ispravno koristim neko umjetničko djelo.“
![]() |
Dirk Bouts:Uplakana Bogorodica,1480.-1500.god. |
To što se dogodilo Billu Violi donekle se kosi s najnovijim
tezama Petera Sloterdijka koje iznosi u knjizi pod naslovom Strašna djeca novovjekovlja smatrajući
da je upravo kršćanstvo dovelo u pitanje genealoško shvaćanje svijeta, a tome i
obitelji. Njemački filozof to tumači na način kako se i sam Krist odvojio od svoje obitelji
tražeći isto od svojih sljedbenika. Kasnije sv.Franjo sa sebe skidu svu odjeću,
javno na trgu prekidajući svaku vezu sa svojim ocem što je za Sloterdijka jasan
pokazatelj da izvorno kršćanstvo nije patrijarhalna religija. Upravo se tu
ponajbolje vidi sva razlika između Viole i Sloterdijka; prvi vjeruje u
zajedničku svijest bez obzira na epohu(u svom video radu citira renesansne i
manirističke majstore ),dok drugi svojim teorijama radikalno prekida vezu s prošlošću. (svojevremeno je i Arthur C.
Danto tvrdio:“ Umjetnik je oslobođen tereta povijesti i tradicije. Oslobođen je i
prisile traženja bitka umjetnosti“ I Danto i Sloterdijk su obrasci visokoparnog zapadnjačkog
intelektualizma koji tumači sve, pa i religijske tekstove, naravno oslanjajući
se na vlastite 'vreće' full of patterns.
Moglo bi se reći da je njemački filozof tumačeći sinovstvo bez obveze mislio na obveze
Krista prema svojoj zemaljskoj obitelji.(tu ne spominje Kristovu sinovsku
poslušnost Ocu do samog kraja,čime Sloterdijk pokazuje da tu dimenziju
poniznosti ne shvaća(bolje rečeno-to nije nešto što se treba samo shvatiti uz malo truda!) kao svevremenu organičku formaciju s pouzdanjem nego ga tek zanima spoznajni fragment psiho-socijalnog
konteksta kristološke priče. Egzegeza
će neobično Kristovo ponašanje tumačiti ipak drugačije: ne dopušta da se s
njime raspolaže; izražava unutarnje odstojanje prema svojoj zemaljskoj
obitelji; ohrabruje svoje nasljedovatelje da pođu vlastitim putem bez obzira
shvaća li ih vlastita obitelj i smatraju li ih prijatelji dobrim; svoj trag ne
moraju opravdavati, ni tumačiti, ni tražiti potvrdu svoje obitelji. Ipak
egzegeza jednako tako napominje da to ne podrazumijeva nepoštivanje
roditelja(bioloških ili duhovnih)jer ono bi time značilo i odsijecanje korijena
koje nekoga drži, i koje i najvišim
granama pruža mogućnost cvjetanja i davanja plodova. Preziranje roditelja
znači i preziranje samog sebe. Suprotno tome respekt dolazi od respicere,što znači „obazirati se,imati
obzira“(Ansem Gruen).Čini se da je slika čovjeka i društva koju nam nudi
Sloterdijk slika čovjeka koji živi samo za sebe, bez zahvalnosti, čovjek
bez podrijetla i bez potomstva. To je čovjek koji ne želi biti "sin",
čovjek bez "oca".(I.Raguž).
Kultura anti-respekta osim modernističkih, postmodernističkih
i neomodernističkih radikala se proteže sve do religioznog fanatizma pa tako i
do islamskih fanatika koji jednako tako doslovno tumače zabranu pravljenja
slika i kipova. Naime, fiksiranje predodžbe jednog isilovskog fanatika i „znanje“ o „svetom“( koje čak ni u žrtvovanju
ljudi ne prepoznaje svoje idolopoklonstvo) , obožavanje kumira i građenje totema (protiv čega se navodno bori!) je to koje
uništava asirske, perzijske ili rimske kipove i građevine.I Dantova (u
najboljoj namjeri!) izjava:“Ovo je 'period igre',utopija sreće koja ničim ne
obvezuje, već nas može dovesti do apsolutne slobode.“ je svakako netočna
jer se niti jedno ljudsko biće ne može u potpunosti ogoliti u identitetskom
smislu.“ “Apsolutno“ je u ovom slučaju- floskula.
Stoga se na kraju se mogu postaviti dva pitanja: Kad se
danas na ratištu susretnu sljedbenici
tih dviju vrsta pseudoikonoklazama ,
tko će biti taj savjetnik koji će preporučiti pregovorače? I s tim u vezi, kako uopće izgleda
svjesnost koja bi trebala obaviti connect s drugom stranom?
Rekao bih prilično 'vesel' početak Nove godine, Zlatko. :) Eto, dočekao sam da si napokon 'na zub' uzeo i Sloterdijka, ali što se može... Jedino, ne treba zaboraviti da on kao što kritizira kršćanstvo, kritizira na sličan način i prosvjetitelje koji su nas doveli do ovakve bezizlazne situacije s neoliberalizmom redarom...
OdgovoriIzbrišiInače, ovaj dio s teroristima performerima ti je odličan, naravno, uz dužno štovanje prema svim žrtvama kao što si naveo...
Ja inače štujem Sloterdijka više od mnogih takozvanih "pravovjernika".U postu "Klerikartizam" on mi je bio glavni "pogon".Ono što je njemu kao i u tumačenju mnogih teško prihvatljivo je to da je Krist također rođen prije svih vremena, jer bi s druge strane kad bi bio samo povijesna osoba on bio potpuno besmislen.To je kamen spoticanja za svaki racionalni um.
Izbriši