Svatko tko se bavi metodikom likovne kulture u svom se radu
neizbježno susreće s dječjim crtežima u
svim njegovim razvojnim fazama. Razni autori imenuju te faze različitim imenima
što je i logično, no o kojem se god autoru radilo i kako god neki od njih
nazivali te faze, činjenica je da djeca s tim „podjelama starijih“ nemaju
ništa. Primjerice, kakav god naziv početne faze dječjeg izražavanja bio: faza šaranja, ili faza izražavanja primarnim simbolima (do 4. godine života),po Wolfgangu
Grözingeru, karakterizira ju nekoliko tipičnosti od kojih su možda
najzanimljivije one u djece od jedne do dvije godine: udarno crtanje, titrajno
crtanje te kružno crtanje.skladišta
potencijalnosti do kojeg je došlo zahvaljujući strukturiranju spoznajnog
aparata. Njihova sumnjičavost prema arhetipskom i podsvjesnom vjerojatno je
rezultat nemogućnosti percipiranja stvarnosti kao nečega u konačnici za ljudski
um nespoznatljivog (s druge se strane nesvjesno osporava znanstvenost
radu C.G.Junga, budući da se ono
arhetipsko naziva tek - nadahnutom
metaforom dopuštajući da isto bude relevantno tek možda tamo nekakvim
ekspresionistima ili nadrealistima).Takva linearna slika čovjekova (posebice
likovnog!) razvoja upućuje na očekivanu psihologiju podređenosti novo
uspostavljenom hramu koji se nalazi na vrhu zigurata nesvjesnosti, a na kojem
boravi božanstvo zvano STEM. Naravno,
pri tome (kvazi-)sustavna analiza dječjeg kognitivnog razvoja sa podastiranjem vlastite samopožrtvovnosti
(puno više sličnijoj onoj građana Calaisa no onoj trojice mudraca nulte godine)
tom istom božanstvu daje potvrdu o „ozbiljnosti“ discipline kakva je likovno
izražavanje, a pogotovo ono rane dječje dobi. Bilo kako bilo o „skladištenju“
potencijalnosti iskustvenog ništa ne može promišljati ozbiljnije bez svijesti o
Kontinuitetu
te iste svijesti (jednako onako kako Svemir doživljavamo kontinuitetom
,beskonačnim prostorom raznoraznih događanja) sposobne detektirati fragmente(uratke pojedinaca) te neponovljive
radnje koje u sebi(očekivano i logično!) sadržavaju elemente univerzalnosti.
Veliko je mnoštvo onog nepoznatog u fascinantnom dječjem svijetu i toga treba
biti svjestan svatko tko se nađe u tom terra
incognita prostoru. Stoga ne možemo bezrezervno prihvatiti tezu da „..u
dječjoj najranijoj dobi okolina dobiva smisao samo kroz fizičku eksploraciju“
jer se tako zanemaruje aspekt dječjeg
podsvjesnog, ali ne samo podsvjesnog jer ne znamo kako su djeca „spojena sa
stvarnošću“ koja ih okružuje. Upravo zbog nemogućnosti djetetovog
verbaliziranja vlastitog uratka taj se dio dječjeg likovnog života počesto
nespretno mistificira , i jednakom
takvom vještinom demistificira tako
da smo danas u vremenu kurikularnih reformi(a kad nije to vrijeme?) očevici
raznoraznih prijedloga.
![]() |
"udarno","titrajno", "kružno" crtanje(dijete do 4.godine) |
Jedan od mogućih rukavaca u sigurnoj rijeci znanja je i hipotetska pretpostavka koja kaže da je
istina da djeca taktilno doživljavaju svijet oko sebe, no, što kada to isto
dijete tu i tamo to svoje iskustvo želi podijeliti sa svojim imaginarnim prijateljem? Razvijaju li se
senzomotoričke sposobnosti djeteta koje nema svog imaginarnog prijatelja podjednako kao kod onog koje ga ima
(naravno, iste životne dobi)?I tko je u stvari taj imaginarni prijatelj, te odakle dolazi ?U psihologiji to je poznata
pojava zabilježena kod mnoštva djece, iako ne kod svih dakako. Uglavnom, važno
je ne zaboraviti da o dječjem crtežu nije sve rečeno i sve neupitno.
Na koncu ovih dana svi nanovo
slave genijalnog Alberta Einsteina jer je prije stotinu godina govorio o gravitacijskim valovima u svemiru( bila
su potrebna dva posebna detektora, 25 godina ozbiljnog znanstvenog rada i dva
tima s ukupno preko tisuću znanstvenika da potvrde stotinu godina kasnije ono
što je do tada bila samo teorija!!!???)koji se ne tiču samo svijeta fizike i
astrofizike( što je uglavnom teško shvatljivo sakupljačima formalnog znanja bez obzira iz kojeg dijela struke i
svijeta dolaze)Spoznaja da se gravitacija kreće u valovima poput svjetlosti te
da u hodu stvara deformacije prostor-vrijeme
višestruko je optimistična spoznaja premda bi se tkogod mogao zapitati- kakve
veze galaksije imaju s emocijama? Upravo Einsteinovo ukazivanje na nemogućnost
apsolutnog prostora i vremena te na mogućnost istovremenosti različitih
geometrija u različitim dijelovima svemira potvrđuju da je raznolikost divna!
Iako svaka galaksija ima svoja pravila
svaka je istovremeno i dio šire
slike. Dio čitavog svemira. Nikad ništa nije isto. Time nisu osporeni samo
apsolutni prostor i vrijeme, nego i apsolutni čovjek. I to nije sve! Osporeni
su i apsolutni umjetnik i apsolutni znanstvenik kao dva kraja
ljudske spoznaje ili ma kako to „atonalno“ zazvučalo: i umjetnost i znanost
kojima raspolaže današnje čovječanstvo samo su jedna vrsta geometrijskog
umjetničkog/ znanstvenog prostora koje nerado priznaju mogućnost gravitacijskih
deformacija unutar vlastite epistemologije; (poštena?) inteligencija će se na navedene usporedbe
nakostriješiti poput pijetla prije borbe. Da se nakostriješenost without cause ne bi dogodila potrebno
je: čitanje literature koja ne potvrđuje tek nečije vlastito uvjerenje, nego
naprotiv- kreira istinski kako „cerebralniji“ tako i empatičniji pomak ka novom
i drugačijem mogućem. Čitanje takve gotovo neprijateljske literature je poput Beuysove
„Stolice s mašću“(Fettstuhl)iz
1963.godine; za nekoga ona je eksplozija energetske gustoće koja se upalila
samo zahvaljujući konstelaciji
materijala koje neki iz nekog razloga zovu siromašnim; za one druge to
je tek odvratna stolica s hrpom smrdljive masti. (da se znanost počesto zna
predomisliti dokaz je i to što smo u djetinjstvu u vezi prehrane bili upućivani
o većoj štetnosti svinjske masti u odnosu na sucokretovo ulje, nekoliko
desetljeća kasnije znanstvenici obrću priču te mast uzdižu na nutritivni
pijedestal!)Pišući o njemačkom fizičaru, psihologu i filozofu Gustavu Theodoru
Fechneru (1801.-1887.), psiholog umjetnosti Rudolf Arnheim navodi kako je
njemački mislilac smatrao da je „najvažnija težnja ka stabilnosti“tj. osjetilna svjesnost gravitacije. Kojom
god da se disciplinom bavio, Fechner joj je priskrbio atribute mističnosti.
Osjećaj gravitacije, odnosno težnju za stabilnošću koja iz iste proizlazi naziva „fizičkim odgovorom našeg
opažaja“.Fechner nije vjerovao kako navodi Arnheim da je život potekao iz
neorganske tvari nego da je vjerovao u praiskonsko sveobuhvatno biće koje je
prethodilo svim stvarima, složenim odnosima i kretanjima. To „načelo odnosne
diferencijacije“ ili rekli bismo u odnos komplementarnosti suprotnih cjelina na
svakom je stupnju evolucijske diobe te uvijek i u svakom trenutku održavano na
okupu onim što nazivamo – silom teže! Naravno, takva teorija teško da je mogla
dobiti naklonost egzaktnih znanosti kako
tada, tako i danas.
![]() |
teserakt |
Vratimo li se opet dječjem crtežu
( do četvrte godine) primjetit ćemo, djeca te dobi kada uopće počinju crtati,
vuku crte ili „udaraju točke“ i nisu sposobna za kompoziciju kao oblik
trenutačne uravnoteženosti tj. djeca nisu svjesna podloge (kao kadra!) na kojem djeluju. Djeca te dobi , svojom potrebom za dodirom i
kontaktom(u smislu odnosa crtačkog sredstva i crtačke podloge) u potpunosti isključuju mišljenje onog stvarnog drugog(o imaginarnom drugom možemo samo nagađati) i u tom smislu ona izlaze iz sebe .Razmišljajući o toj za
starije teškoj zadaći zvanoj- izaći iz sebe nameće se zaključak da je
taj čin ili proces težak jer izlaskom iz sebe odrastao čovjek odijelo zvano „ja“ ostavlja nezaštićenim
u strahu da će njegova golotinja biti nemilosrdno izložena paklenskim mukama
tj. „onom drugom“(J.P.Sartre)Djeca nemaju konce u svojim rukama te ona izlaženje iz sebe čine jednostavnijim
činom ,to jednostavno čine bez napora što je odraslima rijetko kad moguće.
Sjetimo se samo velikana Avangarde Matissea i Picassa koji su se svojim
„plošnim izrazom“ upirali biti kao djeca. Sam Picasso je u tom smislu izrekao
znakovitu rečenicu:“Kad sam bio malen kao ova djeca, crtao sam kao Rafael, ali
zato mi je trebao cijeli život da naučim crtati kao dijete.“Osobno sam
skeptičan prema onom dijelu njegove izjave iz koje se da zaključiti da je na
kraju ipak naučio crtati kao dijete. Na koncu je i sama Gertrude Stein napisala“...
da Picassa nije zanimao duh jer je
odveć bio zaokupljen stvarima.“;stvarima
koje je satkao u čvrstu konstelaciju potvrđujući kao malo koji umjetnik (ono
što je Fechner označio kao osjetilnu svjesnost gravitacije ili fizički odgovor
našem opažaju težine) kroz objektivnu
slikarsku zbilju. Djeca, ipak ako ćemo biti realni čak i u kasnijim razdobljima
krenuvši od faze izražavanja složenim simbolima(pojave linija tla i neba) pa
sve do faze vizualnog realizma, nikad u potpunosti ne svladavaju slikarsku silu
teže kako to čine zreli umjetnici. Oslobođenost
od „ropstva sile teže“ u svakoj
generaciji djece starosti do 4.godine je ipak najveća tim više jer kroz paradigmu
njihovog likovnog razvoja kao da konstantno ponavlja stvaranje svemira na mikro osnovi. Jasno je da ni ove analogije ne
mogu biti prihvaćene od egzaktne znanosti ali jednako tako niti osporene no
ponovimo već izrečeno-riječ je o Kontinuitetu!
![]() |
P.Picasso: Portret D.Kahnweilera, 1910. |
Američki umjetnik srednje
genracije Matthew Barney se u ciklusu radova „Drawing Restraint“ vratio
vlatitim istraživanjima
antigravitacijskog koda(posljednje desetljeće 20.st.) koristeći se
pomagalima koja se koriste u gimnastičkim dvoranama, dječjim igraonicama kao i
onim koja koriste planinari ili penjači po stijenama. Umjetnik, dakle istražuje
mogućnost postojanja sustava bez gravitacije ili svijeta s manje izraženim
silama kohezije. Odnosno, u crtanju sa
zadrškom Barney se svjesno podvrgava
fizičkim naporima, preprekama(poput paleolitskog slikara koji se provlačio
uskim prolazima duboko u spilji ne bi li stigao do odredišta gdje će u potpunom
mraku i vrlo često u vrlo neugodnom položaju naslikati bizona, točkice ili što
već drugo).Primjerice, Barney će skakati na trampolinu ne bi li dosegnuo strop
na kojem je pošto poto htio ostaviti grafički znak, crtež. Ti crteži pokazuju
njegovo zanimanje za „something beetween“. Oni doista ne emaniraju težnju ka
stabilnosti ili osjetilnoj svjesnosti gravitacije i neusporedivi s kako s picassovskom jednako tako i sa kandinskyjevskom crtačkom/slikarskom uravnoteženju snažnih okupljajućih sila i u tom se smislu vjerojatno Matthew
Barney ponajviše približio dječjem crtežu koliko je to naravno moguće.(s tim da
dijete to radi bez napora jer mu je to stanje tada imanentno) Preostaje nam
zaključiti da je njegova strategija doista najbliža izazivanju regresivnog
stanja. U radu „Drawing Restraint 9“
Barney će zaploviti antarktičkim morem sa (tadašnjom suprugom ali i popularnom
pjevačicom) Björk na japanskom
kitolovcu na kojem će njih dvoje u potpalublju obaviti ritualno pranje dok će
za to vrijeme posada broda rastaviti kalup nakon što su prethodno u vazelinu
odlili skulpturu kita koja materijalom i oblikom asocijativno priziva sliku
dragocjenog kitovog sala. Pored ritualnog pranja umjetnički bračni par izveo je
ritual odsijecanja donjih ekstremiteta koji su dok su bili u kadi(bazenu) ne bi
li se „zbližili“ sa svojim „pretkom“.Odstranjivanjem dijelova tijela, umjetnik
se vraća u „neformatirano“ stanje (možda
je to jedan od razloga zbog kojeg su kod naslikanih paleolitskih bizona
dominirali čvrste mase tijela dok su noge bile jako tanke i u popriličnom
proporcionalnom nesrazmjeru.) koje je opet ako se vratimo na prve dječje crteže figure čovjeka , okruglina tek s
naznakama ekstremiteta. To odražavanje kompaktnosti nakon kojeg će kasnije uslijediti diferenciranje tj. umnažanje krugova, elipsa tj. dijelova tijela onog koga je
dijete crtalo pojašnjava svu moguću analogiju s navedenim Barnyjevim umjetničkim procesima.
![]() |
Matthew Barney: Drawing restraint 9 |
U cijelu priču nadovezuje se i američki
znanstveno-fantastični igrani film Interstellar
o čijem sadržaju neću pisati, ali o boravku glavnog lika(tumači ga Matthew McConaughey)u
petoj dimenziji koji želi promijeniti nešto u trećoj, hoću. U filmu ta je peta
dimenzija koju utjelovljuje teserakt( to je 3D i 4D tijelo sastavljeno od osam
kocaka kao dvostruki križ , nerazmotana hiper kocka koja kad se preklopi postaje jedna cjelina)satkana
od ljudske ljubavi koja je nadišla linearnost vremena sposobna manipulirati
prostor-vremenom. Prisjećajući se postavki analitičkog kubizma i imanentnog mu
„treperavog kontinuiteta“prisjećamo se i ne mogućnosti ulaska u taj prostor i
paradoksalne situacije u kojoj četvrtu dimenziju svladava „materičnost“ i
slikarska ravnoteža slikara koji čvrsto stoje na zemlji s puno više uvjerenosti,
a s puno manje vjere u nešto. Na kraju možemo konstatirati kako je na početku
trećeg tisućljeća od nekadašnjeg astro-fizikalnog fenomena gravitacija postala
i još nešto više.
P.S. Razmišljajući o filmu Interstellar te o gravitaciji kao glavnoj temi...prisjećam se Emila
Noldea i njegovog Plesa oko zlatnog teleta.
Uh, Zlatko, vidi se da si s novim poslom na Akademiji 'dobio vremena' i za pisanje sve boljih postova! :) A i tekst je sada znantno duži i puno bliži kakvom poglavlju u knjizi...
OdgovoriIzbrišiTko bi rekao da se dječji crteži mogu dovesti u vezu s gravitacijom?! Ali, eto tom 'tvom' Matthew Barneyju to je pošlo za rukom, ako ništa, a ono u tvom tekstu. Opet si se, čini mi se, bavio 'spajanjem nespojivog', ali naravno, samo naizgled. Sve je sa svim pvezano! A sada je tu uključena i metodika likovnog odgoja, a izvanredne su ti reference i meni oduvijek zanimljive teme iz fizike... :) Meni gravitacija možda i nije izlaženje iz samog sebe, možda je i ona na neki način 'naša', ali teško je o tome što suvislo reći... Način na koji to radi Matthew Barney čini se puno prihvatljivijim...
Znam ja Borise da i tebe kopka gravitacija.Što se pak tiče termina "nespojivost" znaš i sam da je isti produkt korporacije- Prikladne ladice& Co.:)))
OdgovoriIzbriši