Prošlo je gotovo petnaestak godina od kad je David Maljković u javnost
izašao sa svojim opusom „Slike za svakodnevnu potrošnju“ (dio ciklusa kojeg je
umjetnik nazvao „Stanja slika“) u kojem se pretežito koristio tim „drevnim“,no
i dalje egzistirajućim medijem.I premda nosnice
većine prometnika na kolodvoru
umjetnosti u tom već uvelike mirišu
anakronost teme budući da umjetnik već odavno izlaže neke druge
artefakte(medijski i konceptualno) u najprestižnijim izlagačkim prostorima te
je to (po njima!) ništa drugo doli čekanje vlaka koji je odavno otišao s
kolodvora, ipak u mnogim poznatim galerijskim i muzejskim prostorima širom
svijeta slikarstvo se i dalje tretira kao ravnopravan medij s onim drugim,
takozvanim suvremenim ( koji nužno
podrazumijevaju kablove, utičnice, žarulje, ekrane, laptope, diskove, robote etc,
etc.) od strane većine
muzejsko-galerijskih uposlenika.To se jednako tretiranje ne primjenjuje poradi banalne artističke korektnosti nego iz
sasvim drugog razloga, i to onog nesvjesnog! Razlog tako uobičajen u čovjekovom svakodnevnom životu da je
stoljećima izmicao, razlog zvani - iskustvo! Prema vlastitom
svjedočenju, Maljković se želio razračunati sa konformističkom pozicijom slike
,odnosno sa slikom kao dekorativnim predmetom tj. kao nečem što (...)puno nudi u svom definiranom unutrašnjem
prostoru, odnosno na svojoj površini(...)
,,ali ujedno nedovoljnim odnosno nedostatnim u svom bitku (veza s prostorom
koji neku sliku okružuje). Maljković ,dakako svjestan da iskustvo u umjetnosti kao
nešto do čega se dolazi uključenošću u mukotrpne procese vlastitih traženja i
gubljenja nema alternativu. Ono što je konstantni problem(ne samo u Davidovom pristupu nego općenito na art
sceni ) je baratanje s 'ograničenim
vokabularom iskustvenosti' kojeg se lako nabavlja s primamljivih polica supermarketa zvanog Art
Now. No, onaj tko želi nabaviti dodatak prehrani obogaćivanjem kojim se omogućuje rast mora
ići u prodavaonice sa prirodnim
namirnicama, ponekad i s egzotičnim.
Ali zbog čega bi bilo tko to i poželio nabaviti? Jedan od odgovora
je: zbog neizbježnih evolutivnih procesa
u samoj umjetnosti! A da bi se ti procesi događali, prvi i gotovo nagonski preduvjet leži(kao što je to
uvijek i bio!) u namjeri oblikovanja svijeta u kojem se(oblikovatelj) nipošto
ne smije izgubiti. No, prije svega, što je to 'ograničeni 'vokabular
iskustvenosti'? Što isti podrazumijeva?
Dakle, svatko tko je svjestan ograničenosti domene Art
Now zna da unutar nje prevladava jedan sporazumni vokabular, sporazumno
zajedništvo pa i sporazumno iskustvo.
Nasuprotno, primjer Juhanija Pallasmae
finskog arhitekta i teoretičara fenomenološkog aspekta u arhitekturi poprilično
jasno oslikava kako to izgleda odluči li tkogod potražiti trgovinu zdrave prehrane kako bi se spremanje drugačijeg jela ako ništa drugo barem kombiniralo s
prehranom kojoj je većina sklona. Naime, Pallasmaa citira Johna Deweya koji
kaže:“Naviknuti smo misliti da fizički objekti imaju ograničene bridove, potom
podsvjesno prenosimo to uvjerenje dalje u ograničeni karakter svih iskustvenih
objekata u svoju predodžbu samog iskustva i mi pretpostavljamo da iskustvo ima
iste određene granice kakve imaju stvari kojima se ono bavi. No, svako iskustvo
pa i ono najobičnije, ima neodređeni konačni obuhvat.“ Prostorno promišljanje odnosno prostorno djelovanje u
umjetničkom radu na kojem mnogi umjetnici inzistiraju, a među njima i David
Maljković u mnogome se razlikuje od prostornog djelovanja o kojem govori i piše
Juhani Pallasmaa. Finski arhitekt usvaja tvrdnje svog još slavnijeg prethodnika
i sunarodnjaka Alvara Aalta koji je rekao sljedeće:“Nije važno kako građevina
izgleda na dan svog otvorenja, nego kako izgleda trideset godina
poslije.“Dakle, iskustvo nastanjivanja i svijest o tome da se
arhitektonski prostor nastanjuje cijelim
tijelom, ključno je kod Pallasmae. Tijelo je ono koje se pokreće, mašta i
pamti.(...) Arhitektura koja se pamti
uključuje utjelovljeno iskustvo određeno dohvatom i obuhvatom naših ruku,
dodirom naših prstiju, osjetom topline i hladnoće na našoj koži, stavom kojim
smo zauzeli i položajem naših očiju. (...)Briljantnost fotografija
arhitektonskih zdanja kojima smo bombardirani gotovo je irelevantna činjenica
za ono o čemu Pallasmaa govori. Fokusiranost pogleda, centralnost perspektive
Pallasmaa podređuje perifernom pogledu kojim opažamo(...) trajno pokretni obzor(...)Arhitektura
koja traje upošljava utjelotvoreno iskustvo, ono koje postiže da sva naša
osjetila djeluju poput koncerta, uključujući haptički osjet tjelesnog stava ravnoteže
i pokreta (...) Kolika i kakva je dakle
potencijalnost neke od
umjetničkih instalacija ili postava, u nekoj galeriji u relativno kratkom
vremenskom razdoblju (cca 7-90 dana?).Česta izmjena u galerijskim i muzejskim
prostorima(što im je ruku na srce i imanentno)podsjeća na genetski inženjering
koji drastično ubrzava prirodne procese pa ovca
Dolly umire svaki dan širom civiliziranog
svijeta. Mi jednostavno nemamo vremena svoja prijašnja iskustva i uspomene u
doživljenom iskoristiti za dovršenje
djela koje je neki arhitekt započeo. Na kraju, ostaje nam i sama slika kao
predmet spoticanja. Tako će mag teorije o vizualnom opažanju Rudolf Arnheim(2004:20)
postaviti pitanje :“Zašto je likovna ravnoteža neophodna?“Govoreći o ravnoteži
slikarske kompozicije naglašavat će činjenicu da su svi materijalni i psihički
elementi tako složeni da sama cjelina ima karakter nužnosti. Neuravnoteženu kompoziciju naziva slučajnom, prolaznom i
stoga bezvrijednom. Ravnotežu kao imperativ Arnheim prvenstveno vidi u
shvaćanju ljudske tendencije ka ravnoteži kao one koja je tek dijelom veće, kozmičke
težnje za uravnoteženjem . Ako su u nekim davnim
vremenima ljudi kroz čitav niz generacija na raspolaganju imali sve vrijeme
ovog svijeta u doživljaju umjetničke instalacije
(većina načinjenog je bila utkana u sporazumne vrijednosti u širem ali i dugoročnijem smislu, ne tek kao nešto
rezervirano za šačicu malobrojnih) danas to nemaju jer nemaju vezu s kontinuitetom, odnosno sa svojim
prethodnicima. Utjelovljenost iskustva zamijenjena je uglavnom vizualnom ,a posljednjih
nekoliko desetljeća i virtualnom stvarnošću. Stoga je drevna (ipak haptička!)
radnja uspješnog uravnoteživanja linija, boja, ploha, tekstura na slikarskoj
površini nužna poput jockera u špilu kojem će uvijek nedostajati
jedna karta jer ono što nudi na svojoj površini pomaže u moru života svima (čitaj: onima koji se
ne drže čvrsto vlastitih iskustava pod svaku cijenu)koji su slobodni otplutati
u svijet i sve njegove probleme osjećajući u svakom trenutku vlastito tijelo i
vlastitu prisutnost (da je samo svijest bitna, tijelo nikad ne bi niti
postojalo). Ako prihvatimo da se miješanjem međusobnih iskustava problem
promišljanja prostora istodobno i rješava (premda pritom nije neophodno znati
da se isti promišlja)nije li to puno efikasnije od intelektualističkog
lamentiranja o tome. Otprilike, onako kako su naši stari jeli ekološki
pripravljenu hranu, a da pritom toga nisu bili ni svjesni. Na kraju se
zapitajmo- Je li David Maljković u cijeloj toj priči bio i ostao artikulator izmiješanog iskustva ili
iskustava? Ja ipak navijam za ovo drugo.
![]() |
David Maljković Iz serije "Slike za svakodnevnu potrošnju" 2002. |
Reference:
Arnheim.R.,(2004.) Art and
Visual Perception:A Psychology of the Creative Eye, Los Angeles,University of
California Press
Peritz,R.(2013.) DAVID MALJKOVIĆ ' Za uspjeh ne postoji posebna
formula ,to ipak mora biti dio vas' Jutarnji list, http://www.jutarnji.hr/kultura/art/david-maljkovic-za-uspjeh-ne-postoji-posebna-formula-to-ipak-mora-biti-dio-vas/4043622/
(datum objave:30.12.2013.)
Sandić,S.(2015.) Personifikacija retrospektive http://vizkultura.hr/intervju-david-maljkovic/
(datum objave:2.11.2015.)
Stvarnost prostora (2015.)
Hrvatska radiotelevizija, urednica: Evelina Turković, 9.12.2015. http://radio.hrt.hr/treci-program/aod/juhani-pallasmaa-arhitektura-kao-iskustvo-prostorije-sjecanja/136545/
Biti ce potrebno jos koji put pročitati ovaj tekst kako bih razumjela, tesko mi je zadrzati potpunu koncentraciju jer ogotovo svakoj recenici treba razmisliti. Ali pala mi je jedna na pamet dok sam citala prvi dio.. Nije slikarstvo sapun da se potrosi.. ;)
OdgovoriIzbrišiBiti ce potrebno jos koji put pročitati ovaj tekst kako bih razumjela, tesko mi je zadrzati potpunu koncentraciju jer ogotovo svakoj recenici treba razmisliti. Ali pala mi je jedna na pamet dok sam citala prvi dio.. Nije slikarstvo sapun da se potrosi.. ;)
OdgovoriIzbriši