Svaki put dok
gledam dokumentarne filmove o divljim životinjama nesvjesno činim dvije stvari:
prikupljam informacije i „kontempliram“. “Kontemplacija“ je to koja se odnosi
na duboko poštovanje prema borbenoj nepotkupljivosti tih animalnih egzistencija (što se ne bi
uvijek moglo reći za sve ljude)za koje niti navijam niti ne navijam.
Jednostavno ih mirno promatram. U prošlosti tu životinjsku nepotkupljivost
doživljavalo se na bitno drukčiji način: sjevernoamerički Indijanci su životinjama s
kojima su se susretali ili ih lovili pripisivali atribute svetosti pa i
božanstvenosti. Jedan od poznatijih primjeraka
takve svetosti je - kojot. Kojot je u većini indijanskih
mitologija bio važan simbol(posebice za plemena
koja su nekad obitavala na prostoru današnje Kalifornije; u mitu o stvaranju
svijeta kojota su percipirali kao zlog i podmuklog te kao onog koji ometa djelo junaka tvorca (srebrne lisice)te je stoga
odgovoran za sve što je u stvaranju loše. (Chevalier,J;Gheerbrant,A., 2007:286)
U svakom slučaju odgovoran je za smrt,i to ne neku posebno, nego općenitu i
neminovnu. U istom tom prirodnom, ali i mitološkom ambijentu pojavljuje se još jedna životinja koja je igrala važnu ulogu u kozmogoniji
sjevernoameričkih Indijanaca. Riječ je o zecu. Velikog zeca pleme sa gornje Ottawe, Algonkini nazivaju Manebuš. On
je veza između ovog svijeta i transcendentnog, ljudi i Velikog Manitua. Ta će
se indijanska inačica antičkog Hermesa
(Algonkini će i nakon pokrštavanja
zadržati Manebuša u liku Isusa Krista)simbolično povezivati i s pubertetom u
kojem više ne vrijede isprike iz djetinjstva i u kojem je došlo vrijeme za nešto
bitno novo. Šezdesetih godina dvadesetog
stoljeća svijet je bio preplavljen kojekakvim revolucijama, “izmima“, korijenitim pokretima i preokretima čiji
će glavni problem kako će se kasnije ispostaviti biti dragovoljno robovanje posrednostima s pripadajućom imanentnom i romantiziranom neposrednošću .I baš unutar tih previranja u „nekom trenutku“ na svjetsku pozornicu dolazi njemački umjetnik, performer, antropozof, pedagog
i teoretičar umjetnosti - Joseph Beuys. Ulogu karike koja nedostaje na se će preuzeti kroz mnoge svoje radove. U nekim(odavno
antologijskim)radovima će uključiti već ranije
spomenute dvije životinje - kojota i zeca. Za svoj performans („Volim Ameriku i
Amerika voli mene“)iz 1974. s kojotom
umjetnik je tvrdio da je bio nužan da bi se „popravila“ šteta koja se dogodila u srazu bjelačke i indijanske
kulture. „Gubitak energije“europeizirana
Amerika po tom krefeldskom šamanu morala
je što hitnije nadoknaditi. (Pitam se, ako je u mitu o kojotu kao ometalačkom
faktoru u stvaranju svijeta srebrna lisica imala ulogu demijurga, je li Joseph Beuys te 1974.godine sebi ciljano
priskrbio ulogu srebrne lisice kao onog dobrog blizanca u stvaranju potrebite
ravnoteže u tom ključnom procesu?)
Bilo kako bilo, ako izgubljenu vezu čovjeka
s prirodom i nije obnovio , uspio je
usmjeriti čovjekov pogled unatrag prema onom ishodišnom, krećući se istovremeno naprijed ,spiralom koju je Paul Klee u svojim vježbama crtanja na Bauhausu, nazivao linijom koja opisuje samu sebe.
![]() |
Joseph Beuys:Volim Ameriku i Amerika voli mene,1974. |
U svom interesu
za vernakularnu arhitekturu J.Pallasmaa će se s punim poštovanjem dotaknuti i
arhitekture životinja“ta je ljepota naravno usputna jer ne iskazuje
ljudsku ljepotu nego ljepotu preživljavanja, tako je to u stvarnom svijetu. Nema
čistih nego samo izmiješanih fenomena.“(Pallasmaa, Hrvatski radio
3.program)
Usputnost
fenomena mekih obrisa koji se međusobno pretapaju bit je umjetnosti. Beuys u
svoje vrijeme prepoznao pogubnost rascjepa između umjetnosti i života (premda
su to prepoznali i mnogi drugi koji kao
da se nisu usudili na glas o tome pričati?) Danas je taj rascjep (čak u mnogim etabliranim suvremenim
umjetničkim ostvarenjima)vidljiv u pornografizaciji
umjetnosti(prihvatimo li naravno tezu da je pornografija- sex izvan života)
kroz egzibicionizam pod svaku cijenu ili selfishness
kako ga naziva Peter Sloterdijk. Budući da svaki čovjek ponekad zna s prljavom vodom izbaciti i dijete , isto
nije mimoišlo ni velikog njemačkog umjetnika. Jedno od takvih Beuysovih izbacivanja čini mi se bio je i njegov
rad „Das
Schweigen von Marcel Duchamp wird überbewertet“ koji se dogodio 11.prosinca 1964. U tada fluxusovskoj akciji Beuys je na komadu papira uljem i čokoladom
ispisao spomenutu tvrdnju izražavajući svoje neslaganje s Duchampovom
„hladnoćom“,“ravnodušnošću“ te na koncu s njegovim odustajanjem od „pravljenja
umjetnosti.“ (što i nije čudno s obzirom na njegovu proširenu ideju o
socijalnoj skulpturi odnosno ili jednostavnije rečeno o kreativnosti kao
oblikovatelju društva, i napose političkog društva)
Dokaz za tu tvrdnju
ponajprije pronalazim u radu koji nije toliko poznat široj javnosti, a radi se
o vratima iz 1927. Marcela Duchampa na
adresi Porte 11,Rue Larrey ,Paris. Specifičnost
vrata leži u činjenici da se ista istodobno zatvaraju i otvaraju. Godine 1973. talijanski
galerist Fabio Sargentini, vlasnik slavne rimske galerije L’Attico kupio je Duchampova
vrata prisjećajući se tog vremena: “Taj
mi je rad, remek-djelo konceptualne umjetnosti iz 1927., u psihološkom smislu
jako mnogo značio, a da toga nisam bio svjestan. Kad sam ih kupio – 1973. – bio
sam na psihoanalitičkom tretmanu. Upravo sam tada vidio taj rad, njegovu
dvoznačnost – da se vrata istodobno zatvaraju i otvaraju… Želio sam kupiti taj
rad i kupio sam ga, plativši visoku cijenu… prodao sam dva svoja rimska stana
da bih platio tu drvenu ploču. Moja je majka dugo gorko plakala – nije mogla
shvatiti da mijenjam dva stana za običnu dasku.“(Župan,2008:18)
![]() |
Vrata M. Duchampa iz 1927. |
Kao nešto što pripada građevini arhitekt Pallasmaa za vrata kaže da“oblikovno bogatstvo vrata kao fizičkog
objekta nudi samo vizualnu ljepotu, dok je čin ulaska kroz vratnice prelaženje
granice između dvaju svjetova, onog vani i onog unutra, javnog i privatnog,
znanog i neznanog, tame i svjetla.
(...)Činovi ulaska i izlaska imaju najdublje metafizičko značenje u arhitekturi.“ (Pallasmaa, Hrvatski radio 3.program)
Ipak,
čini se, niti Sargentinijeve, a niti Pallasmine duboke tvrdnje u vezi vrata, nemaju onu snagu koju ima sama igra, kao neizostavni sastojak humora(koji je, uvjeren sam- vrhunac
transcendencije) prožimatelj svakog Duchampovog djela. Igra je ta koja fino
brusi i omekšava fenomene ,ona je ta koja
je vodič do vlastitog tvarnog, prljavog i...početnog. Zbog toga je
šutnja Marcela Duchampa šutnja onog koji sebe ne uzima odveć ozbiljno(dok
pušeći cigaru odigrava šahovsku partiju s Manom Rayom,... primjerice)što je
dakako puno više od suhe konceptualne umjetnosti koja počesto obiluje
imitatorima Duchampa... i još više imitatorima života( s kojim nemaju gotovo
ništa zajedničko premda su ga ustoličili za vlastitog kralja).Upavši u klopku ne razlikovanja sarkazma od humora poput
mnogih Beuys je o Duchampu izrekao što je izrekao, ali već sljedeće godine
izvodi svoj glasoviti performans s mrtvim zecom kojem objašnjava slikarstvo.
Šaptanje u uho mrtvom zecu bio je čin koji je vodio k vrhu iste planine kojom
se penjao Duchamp, a kojeg Beuys nije
vidio jer je ovaj jednostavno bio s druge strane planine pa je stoga logično da
je i Beuysova kritika Duchampove šutnje precijenjena.
![]() |
J. Beuys:Kako objasniti slikarstvo mrtvom zecu
1965.
|
No, što je se događalo kasnije s Duchampovim
djelom Sargentini pojašnjava:(...)Četiri
mjeseca poslije Vrata sam drugdje posudio – bila su
pokazana na venecijanskom Bijenalu. Ali, majstori koji su radili na uređenju
paviljona u kojem su Vrata bila
pokazana ‘sažalili’ su se nad njihovim izgledom i prefarbali ih! Nazad su mi ih
vratili u sanduku – prefarbana i k tomu izgrebana – ubijena!
Za me je prefarbavanje vrata bila velika
trauma, golem šok, nakon čega sam – na dvanaest godina – zatvorio galeriju.
Nije li to tebi vrlo neobično? Zbog svega
što sam ti opisao držim da je to vrlo neobično i važno djelo, za mene samoga,
ali i uopće.
Pa reci sad zar taj rad ne posjeduje nekakvu
mističnu, neobičnu moć? Moja će ti se ideja jamačno učiniti čudnom, ali ne čini
li se da su Vrata u
dodiru s Duchampovim duhom?”( Župan,18)
Na kraju, moram priznati da
poprilično ohrabrujuće djeluje to što ne mogu baš u svakom trenutku iz nečeg viđenog, naučenog i spoznatog izlučiti sve moguće fenomene .Kad imam sreće, to za mene
učine (nesvjesno i organički) neki
drugi. Neki poput Chucka Jonesa.
Popis korištenih izvora:
Chevalier, J ; Gheerbrant,
A.(2007.)“Rječnik simbola“,Zagreb, Jesenski i Turk
Stvarnost
prostora(2015.)Hrvatska radiotelevizija, urednica :Evelina Turković, 2.12.2015.
http://radio.hrt.hr/ep/razgovor-s-juhanijem-pallasmaom/136546/
Župan,I.(2008.)“Duchampov duh“,Zarez,29.svibnja 2008
Čitanje ovoga me podsjetilo na priču kad je jedan puno načitaniji prijatelj opisao svoje čitanje Tome Akvinskog: 'pročitaš jedan odlomak, nekad i samo jednu rečenicu, pa uzmeš drugih 5-10-15 knjiga koje su na neki način povezane s pročitanim, pa kad njih shvatiš, shvatio si i Tomin odlomak pa možeš čitati sljedeći' :) OK, nemojmo se još uznositi, nisi baš tako blizu g. Akvinskog, ali čitanje ovoga što si napisao mi je bilo zadovoljstvo bez obzira što sam se naradio k'o crnac :) Pozdrav. Tona.
OdgovoriIzbrišiSvaka čast.Uostalom svaka naša tvrdnja je tek potencijalni link na "webu života"koji može biti pronađen ili zaobiđen.No,a propoo Akvinca čak sam u jednom dijelu teksta mislio usporediti Duchampovu šutnju s njegovom(kažu da zadnjih godina života nije više ništa izrekao dosegnuvši ono:"Onaj tko zna ne govori.Onaj koji govori ne zna."
Izbriši