Objavljivanjem
tajnih podataka, Julian Assange
(glorificiran i demoniziran, istodobno) osnivač WikiLeaksa sa skupinom
istomišljenika prije nešto više od jednog desetljeća potaknuo je urušavanje
„politički korektnog“ ophođenja. Napadnuta je logika, jezik vladajućih! Zvuči
poznato, no ipak nije riječ o dadaizmu ( pokretu koji je to učinio
„dogovorenom“ jeziku u jeku Prvog
svjetskog rata) premda je “prorok dolazećeg doba nedobrovoljne
transparentnosti“ kako nazivaju Assangea na neki način ponovio Duchampov čin izlaganja banalnih predmeta .WikiLeaksovi
su izloženi „predmeti“ ovaj put- informacije. Te informacije koje svako malo vremena
„iscure“ iz utilitarno-oportunističkog skladišta civiliziranog svijeta sve više postaju razlogom uznemiravanja
„našeg načina života“. Međutim, te informacije ne ispunjavaju baš svoj cilj u
potpunosti ili moglo bi se reći da ga ispunjavaju, ali na beznačajnom uzorku.
Razlog leži u, za mnoge neumitnom procesu „postvarivanja“ informacija.
Milijarde ljudi širom svijeta s tako dobivenom informacijom raspolažu kao s
potajno priželjkivanim predmetom (onako kako se priželjkuje luksuzni automobil
i nešto slično),a koji će s vremenom
postati tek kompresijom
,raspoloživom za re-kreaciju nove postvarene informacije. Logično, ta će
postvarenost nastati na materijalističkom mišljenju kako čovjek može spoznavati samo
svoje ideje dok stvarnost izvan njega (kako za one koji „odlučuju“ tako i za
one koji im „vjeruju“ )više neće biti važna tema promišljanja. Tkanjem takvih
algoritamskih struktura stvorila se jedna široka lepeza raznoraznih
„korektnosti“; krhka tvorevina čiji se zadatak anesteziranja (kad govorimo
primjerice o aktualnoj umjetnosti) ogleda u
svođenju suvremenih umjetnika i njihovog djelovanja na fino izbrušeno
biološko egzistiranje u nekoj okolini; popraćeno kemijskim reakcijama u
ljudskom središnjem živčanom sustavu uz dakako, neizbježnu kulturološku
zadanost. Upravo zato jedan od ciljeva tehnokracijskog društva i jest očuvanje informacija od mogućeg zagađenja kojima sve
više prijete kojekakvi „Assangei“, kojima je
ometanje procesa određivanja
„kvota empatičnosti“ na europskom tlu jedan od razloga postojanja. Tako je
jedan od „simpatičnih“ primjera kultiviranja „Europejca budućnosti“ (prije
nekih sedam godina) funkcionirao na
sljedeći način:
Delegacija
Europske unije u Republici Hrvatskoj raspisuje natječaj pod nazivom: “Ljudi za
ljude“ za učenike srednjih škola
diljem Hrvatske. Natječaj se provodi u okviru Europske godine borbe protiv
siromaštva i socijalne isključenosti, a objavljuje povodom Međunarodnog dana
borbe za iskorjenjivanje siromaštva(17.listopada)
[…]Za
sudjelovanje u natječaju učenici trebaju pokazati da su nekome pomogli ili
poduzeli konkretne i inovativne aktivnosti u borbi protiv siromaštva i
socijalne isključenosti u svojoj životnoj sredini te ih dokumentirati u
audio-vizualnom obliku poput fotografija, prezentacija ili kratkog filma.
Učenici se mogu prijaviti na natječaj individualno ili u grupi do tri učenika.
Pri
ocjenjivanju radova naglasak će biti stavljen na učinak, inovativnost i
kreativnost same aktivnosti koju su učenici poduzeli u borbi protiv siromaštva
i socijalne isključenosti kao i njezinu održivost. Uz to, ocjenjivat će se i
način te kvaliteta interpretacije učinjenog[…][1]
Navedeni
tekst natječaja objavljen
17. listopada 2010. na jednom
internetskom portalu na trenutak bi
zazvučao gotovo monthypaythonovski ,da
ovaj put delegacija Europske unije, doista nije mislila ozbiljno .Kako je
prošla avantura europske mladeži dok je
kucala na istrošena stara vrata siromašnih(koje se katkad zna nazivati i
bližnjim) pojašnjavajući im svoje
vlastite koncepte(ne bi li kao nagradu osvojili put za Bruxelles) s prigodnim poklonima, danas znaju valjda tek
sudionici tog projekta čiji je napor(da se ne bi krivo protumačilo) čak i s
takvim impetusom hvale vrijedan.(Analogno promatrajući cijeli projekt, tu bi
transgresiju duha moglo usporediti s naslikanim sjajnim izlozima Richarda
Estesa koji egzistiraju tek u nepostojećem hiperrealnom prostoru)
Možda je iz tog razloga dobro prisjetiti se Francuske 19.stoljeća kada je u
njoj djelovao ponajbolji francuski i svjetski karikaturist, slikar i grafičar -Honore Daumier. Upravo je on u tom istom 19.stoljeću, svojim satiričkim
crtežima i slikama kritizirao ondašnji
politički establišment, njihovu sitničavost,
lakovjernost te pohlepu svih društvenih slojeva .I doista je bio dobar u tome. Ipak ono što je kod njega bilo(a
i danas je)najprivlačnije- je iskazana sućut
koju je osjećao prema običnom čovjeku u odnosu na mnoge današnje etablirane zvijezde karikature
kojima niti dandanas nije jasna bitna razlika između sarkazma i humora.
U
svojoj poznatoj slici Kola trećeg razreda
naslikanoj oko1862. ,on slikarski opisuje „osamljenu gomilu .Tim je ljudima
zajedničko samo putovanje u željezničkom vagonu .Iako natiskani, oni ne
primjećuju jedan drugoga ,jer je svatko sa svojim mislima“[2]
![]() |
Honore Daumier:Kola trećeg razreda oko 1862. |
Jasno
je da Daumier nije dobio narudžbu za tu sliku. On ju je jednostavno naslikao jer je posjedovao
osjećaj za tuđe dostojanstvo. Budući da natječaja nije bilo, postavlja se
pitanje otkuda su mu uopće navirali takvi osjećaji empatije? Zasigurno da ih
nije zaradio zahvaljujući školskom programu ili pak projektima svoje vlade
odnosno briselske administracije, jer ih
naravno nije niti bilo .Danas ih ima, no koliko su to stvarne
rezonancije koje diraju nečiju dušu ?Osjetiti nečiju tjeskobu s iskrenom
utješiteljskom namjerom može samo onaj
koji u drugome vidi svoju „zrcalnu“sliku. A
„zrcaljenje“ danas kao i u vremenima prije zahtijeva nešto što se zove poniranje u vlastitu
nutrinu. Sipanju „otrovne žuči“ (što je imanentno sarkazmu) u Daumierovim
djelima nema mjesta. I njegov bi se rad također donekle mogao označiti
ondašnjim „curenjem informacija“, ali na
jedan puno suptilniji način. I nije tu bila važna tek informacija nego
jednako tako i onaj tko je iza
informacije stajao kao potpora obespravljenim, kojih dakako ni tada nije
manjkalo. Njegove crtačke i slikarske kompozicije bile su drugačije, prevladavajući
smeđe-zeleni tonovi nisu se trudili sakriti grubost koja je izbijala iz
cehovski nedogovorene i„nedovršene“slikarske fakture iz koje kao da je
izbijao smrad proleterskog i seljačkog urina.
Julian Assange je inače uglađen
sredovječni muškarac čije informacije
koje su „procurile“ do javnih medija , izgledaju kao da nemaju ni mirisa ni
tijela(kao što to uostalom nemaju niti birokratski natječaji vezani za empatiju
) pa ih je uopće teško i uspoređivati s „praznim pogledom“ ljudi iz Kola
trećeg razreda koje je tada aktualni društveni sustav učinio takvim. U tom smislu ovdje se
ne može govoriti o dijakronijskom efektu jer Assangeove informacije jednostavno
ne emaniraju novonastale „praznine ljudskih srdaca“,odnosno to čine tek indirektno.
Istina je to raspodijeljena na rate- u kojima se „novac“ vidi jedino kroz
brojke na zaslonu računala dok je
Daumier svoju istinu istresao kao
„gotovinu“ na stol kolektivnog suosjećanja (onako kako bi neki otac u kuću donio
dnevni utržak ne bi li mu obitelj preživjela-
ne razmišljajući pritom previše o sebi) Daleko od toga da se pomisli
kako Australac nije imao dobre namjere ,no jednostavno je riječ o tome kako u
njegovom angažmanu- za onog drugog –sumnja u konkretnost nadvladava realnu
korisnost. U najboljem sučaju ta je sumnja Ensorovska-
ali to je već kako bi jedan poznati teoretičar umjetnosti rekao: pitanje
poznavanja povijesti [nedostatne ] umjetnosti etc.,etc
Literatura:
Janson,A.F./H.W.(2003.) Povijest umjetnosti ,Varaždin: Stanek
[1]
Delegacija EU raspisuje natječaj za učenike srednjih škola:“Ljudi za
ljude“,2010.URL:http://www.vusz.hr/novosti-najave-i-sluzbene-obavijesti/delegacija-eu-raspisuje-natjecaj-za-ucenike-srednjih-skola-ljudi-za-ljude(2017-06-05)
Vrlo pronicljivo.
OdgovoriIzbriši"Prije prosvjetljenja,znao sam biti depresivan;nakon prosvjetljenja ,nastavio sam biti depresivan.No,razlika je u tome što se više ne poistovjećujem sa svojom depresijom"(A. de Mello)
OdgovoriIzbriši:))