Dok Joseph Kosuth u svom
glasovitom djelu iz 1965.godine „Jedna i tri stolice“, naglašava tri predodžbe
kao što su:
-tekst o stolici iz
rječnika
-fotografija stolice
-konkretna stolica kao
stvarni predmet,
ja(Zlatko Kozina) u svom
djelu „Nastavna jedinica 28“ izlažem pogledu, kao što i sam naslov potvrđuje-
nastavnu jedinicu, ili bolje reći fotografiju pravokutnika preuzetog iz srednjoškolskog dnevnika obrubljenog
četirima obrisnim linijama(55 x
37,5mm).Unutar istog sam na gornju samostalnu liniju upisao
predmet-likovna umjetnost
te ispod navedene linije i tematsku nastavnu
jedinicu iz tog predmeta za 4.razred
gimnazije. U donjem lijevom kutu tog pravokutnika se nalazi kvadratić ( 9 x
9mm) u koji sam upisao redni broj(28.) nastavne jedinice. Crna pozadina i
bjelina tog malenog pravokutnika ,a i sudeći po obrisnim linijama koje se
nastavljaju ,promatrača mogu navesti
na zaključak da se radi fotografskom isječku nekog šireg
rasporeda.
No, što se u stvari krije
iza ovog na prvi pogled banalnog čina upisivanja teme o kojoj će srednjoškolski
profesor govoriti?
Naime, upisane riječi
govore da će se tu,28.nastavnu jedinicu govoriti o videu, eksperimentalnom
filmu i internetskoj umjetnosti. Govor o
navedenim vrstama novih tehnologija komunikacija se poklapa s rednim brojem 28.,a i kako se u natječaju spominju
navedene umjetničke strategije iz svog arhivskog
podruma sam izvukao upravo tu nastavnu jedinicu.Za razliku od Kosuthovog
teksta na primjeru djela „Jedna i tri stolice“ ovdje tekst nije opis jedne
moguće predodžbe, nego on ovdje postaje
i fotografija i konkretan predmet istodobno, tj. bijeli pravokutni komadić papira. Svaki
umjetnik sanja život u kojem je slobodan jer dovoljno zarađuje od svoje
umjetnosti .U našem slučaju to vrlo često znači rad u školi u svojstvu
nastavnika likovne kulture ili likovne umjetnosti. Onog trenutka kad sam taj nastavnički rad proglasio
performansom, spominjanu nastavnu jedinicu produžujem na način da
govorim (u ovom slučaju o videu, eksperimentalnom filmu i sl.)o umjetnosti
nastojeći se poput glumca utkati u svijest publike(u ovom slučaju
maturanata-budućih stupova društva).Ta nastavna jedinica tada metamorforizira u
stvarnost i govoriti primjerice o videu samo s formalne strane, značilo bi sve svesti tek na analizu. Za vrijeme
predavanja nastojim to iskustvo predavanja ,tada, na licu mjesta proživjeti do
kraja, bez ikakvih ostataka. Stoga kad naknadno gledam taj pravokutnik s
upisanom temom ,da parafraziram A. de Mella, indijskog isusovca koji je govorio
o iskustvima rada na Sadhana institutu i te o svojim ponovnim dolascima na isto
to mjesto...“ ne osjećam apsolutno ništa, nikakvu emociju, nikakvu vezanost,
nikakav osjećaj romantike ili nostalgije...život, ne na karticu, nego uvijek uz
gotovinsko plaćanje. Posve ući i posve izaći...“Osobno za mene je to oblik
društvenog djelovanja koji je s formalne strane propisan pravilima nadležnog
ministarstva i koji je htjeli, ne htjeli dio Post-strukture ,ali svijest o tome
da je svaka izolirana teorijska analiza (uglavnom) paraliza, ohrabruje
umjetnika(čak i u školi i ispred publike koju zovemo učenicima, budućim...)
Uvodu u ideju sam nazočio, dakle, jedino mi je bio uskraćen njezin finalni oblik... :) ali sada ga, eto, vidim. U ovom slučaju čini mi se da sam govor postaje ideja djela, ono nešto što je bilo nekad skriveno u slikama te se pomoću toga slike prepoznavale kao umjetničke... Posljednjih dana postajem sve više svjestan važnosti teksta/govora... gotovo u svemu, samo je bilo pitanje vremena kada će on zauzeti i svoje mjesto u umjetnostima. Naravno, tvoja ideja tek ga sekundarno razmatra, ali to je moje viđenje...
OdgovoriIzbrišiDošavši kući nakon našeg susreta u "Pubu" shvatio sam da je temeljni problem u neshavaćanju činjenice da govor(riječi)imaju snagu samo ako proizlaze iz svjenosti o važnosti uloge koju ima svaki "epidemiolog duha"
Izbriši