Grigorij Jefimovič Raspućin nezaobilazna Fin
de siècle figura
ruske kolektivne svijesti. Kultni lik o kojem je mnoštvo toga napisano,
snimljeno pa čak i ispjevano. Njegovo djetinjstvo prožeto tragičnim događajima
na neki je način odredilo njegov kasniji životni put. U osamnaestoj godini
odlazi u manastir što će kasnije uvelike utjecati na njegovo isforsirano
poistovjećivanje s arhetipskim likom sveca, iscjelitelja i proroka. Uglavnom,
svima je poznato kako je taj lik nakon svojih hodočašćenja po Grčkoj i
Jeruzalemu dospio i u sam Sankt Petersburg, točnije na dvor Romanovih. Problem
koji je tištio carsku obitelj, a ponajviše samu caricu, zvao se princ Aleksej.
Vjerojatno je tada mnoga ruska slavenska duša suosjećala s caricom koja nije
mogla pomoći vlastitom djetetu koje je bolovalo od hemofilije. Sve dok se nije
pojavio Raspućin, sveti čovjek s
izvanrednim moćima. Iscjelitelj je problem riješio hipnozom(spominju se i
pijavice?)te u očima carske obitelji zauvijek postao jedan od njih. Onog trenutka,
kad je zauzeo svoje mjesto na dvoru, započela je i era Raspućinove kontroverznosti po kojoj ga
prepoznajemo. Žene svih staleža u opijenom Raspućinu (što od alkohola, što od
pohlepe) pronalazile su otklon od svojih
šablonskih muževa i još šablonskijih ljubavnika. Začudo, i takav kakav je bio,
još uvijek je imao snažan utjecaj na cara Nikolaja i caricu Aleksandru budući
da su njegove političke savjete najozbiljnije slušali i u djelo provodili.
Protivnici dvora trljali su ruke. I kako
to već biva u takvim pričama, bilo je samo pitanje časa kad će doći do prevrata situacije. Naime, neki drugi članovi
plemstva koji su Raspućina gledali u sasvim drugačijem svjetlu od onog carevog
i caričinog, odlučili su uzeti stvar u svoje ruke: odlučili su ubiti samozvanog
proroka...
Neki imaginarni pratitelj
vijesti, negdje u debelom hladu, u ljetnim mjesecima 2013.godine osvrnuvši
se unatrag mogao bi 'ladno (i relativno
točno)zaključiti jedno: za prošle dvijetri
godine lajtmotiv globalnog (a to
gotovo uvijek znači – politički i ekonomskog!)svijeta definitivno je :demonstracija na javnim prostorima.
Demonstracija na trgu, ulici, parku ili bilo gdje drugdje, logično
je, političko ekonomsku elitu čini nervoznom. Arapsko proljeće, Occupy Wall Street, Duranadam, neka su od imena tih demonstracija. Običaj
imenovanja kojekakvih oluja i tornada uobičajio se već odavno. Isti običaj
izgleda započeo je i s nekim drugim olujama.
Kao što rekoh, politička i ekononomska elita na ta strujanja, gibanja i
previranja ne gledaju s previše simpatija. Ono što oni i njihovi mediji gotovo
automatizmom čine je obavezno naglašavanje činjenice kako je to što se događa
isključivo u režiji vanjskih neprijatelja te zemlje(ovisno već o tome gdje su
nemiri).
Nitko nije toliko naivan pa pomislio kako nema takvih
stvari, ali u stvarnosti u kojoj je čovjek tek organizam nasuprot stroju s
kojim tek treba ostvariti prave odnose i gdje će mu isti vremenom pojasniti
njegovu svrhovitost ,nije čudno da je to jedina dopuštena paradigma. S druge strane, javnost nije svjesna
paradoksa, a taj je da niti jedna političko-korporativna elita ne podržava
prosvjede, makar se isti događali u zemlji najgoreg mogućeg neprijatelja iako će se deklarativno
podržavati demokratske snage. Kako je to moguće?
Odgovor leži u činjenici da je pošto poto važno očuvati svjetsku
ekonomiju,apstraktno okruženje kojeg čine
ekonomske informacije u obliku geometrijskih struktura. Cyberspace.
Termin je to koji dugujemo Williamu Gibsonu, piscu romana Neuromanser(1984.).Na žalost povijest je pokazala da je čovjekova
upotreba geometrija uvijek na granici
prelaska u isključivost. Na toj granici rijetki ekvilibriraju pazeći na
vlastitu i tuđu životnost. Puno ih je više koji tu granicu prelaze.
Budući da je geometriji imanentan
koncept tj. plan, nije nikakvo čudo da se u toj atmosferi rađaju bogovi. Problem kod tih bogova je nestrpljivost(čitaj:
nedosegnuta samospoznaja)koja nema volje čekati još i veliko mnoštvo ostalih koeficijenata pri ukrcaju u njihovu Arku. Srećom svemir nije statičan te
uvijek postoji i druga strana.
Ako bi danas nešto u svijetu (službena znanost u duhu
moderne inkvizicije na to ne pristaje) bilo antipodom cyberprostoru onda su to morfička polja Ruperta Sheldrakea.
Morfička polja su svojevrsne strukture organičkih oblika(nepravilne kakva
priroda već jest)koje tvore pojedini organizmi, svaki zasebno. Ta polja se oblikuju kroz vrijeme i prostor. Primjerice,
današnji štakor izgleda kako izgleda i ima nagone kakve ima zahvaljujući pamćenju
kroz vrijeme i prostor. To pamćenje dovodi do toga da se više ne govori o prirodnim
zakonima nego o evoluirajućim navikama
koje su jedinke pojedine vrste usvojile i usvajaju, a da makar iste fizički bile
odvojene više tisuća kilometara. Štoviše, ta polja nisu zatvoreni sustavi ona
se miješaju s drugim poljima i utječu jedna na druge. Vizualno govoreći: bila
bi to pretapanja. U tim pretapanjima procesi koji se odvijaju stvaraju nove
navike. Rupert Sheldrake se upitao kako bi itko mogao objasniti let ptica u
jatima dok stvaraju fantastične kratkotrajne skulpture, a da se pri tom ne sudaraju. Tako dakle govori,enfant terrible suvremene biologije.
Vratimo se sada opet u svijet globalnih političko ekonomskih
strujanja.U Hong Kongu je u lipnju
održana konferencija znanstvenika koji su razglabali o novom svjetskom
poretku.U želji da to što ozbiljnije zvuči provlače se pojmovi kao što su „institut“
,“novo“,“ekomomska misao“ itd. Organizatori su uglavnom naglasili da će se
promišljati o novom modelu demokracije. Gospoda
svjetski intelektualci među kojima je kako se kaže bilo i nobelovaca su došla
do zaključka da je „demokracija na izdisaju“.Rješenje bi mogla biti fuzija
kineskog modela političko ekonomskog društva sa Zapadnim demokratskim naslijeđem.
Kanadski filozof Daniel A.Bell će na tom
skupu ustvrditi:“Više ne vjerujem da je demokracija u formi jedan čovjek, jedan
glas najbolje rješenje za organizaciju političkog sustava.“Smatra da bi
svijetom trebala upravljati politička elita prema intelektualnim sposobnostima
i moralnim načelima, pa u tom smislu podržava kinesku misao o demokraciji kao
„diktaturi neobrazovane i nemoralne većine“.(možda su se sjetili suđenja
nekim kratkotrajno samouvjerenim veličinama?)
Skup u Hong Kongu nije bio jeftin, no srećom po učesnike
skupa taj „sitni“ problem riješio je George Soros. Gorge Soros je danas, svjetska figura, tolika da mu je čak
„ime“ postalo umjetničkom paradigmom. Soros
realizam. Miško Šuvaković otac te paradigme će taj realizam okititi: medijskim
predočavanjem stvarnih informacija, funkcionalnošću, optimalnom projektnošću
koja će se najbolje realizirati kroz primjerice site specific (reagiranje na konkretnu realnost određene mikro
sredine)čime bi se„univerzitetski“ diskurs spustio na razinu srednjeg
intelektualnog sloja građanstva i njegovog javnog mnijenja. Uzevši u obzir i
ovo o čemu govori M.Šuvaković i sastanak u Hong Kongu, prvo što mi pada na
pamet metafora je o velikim rančerima kojima posao vode predradnici. Lako je zaključiti da se u likovnoj kulturi tog predradnika danas naziva kustosom. Isti kako dalje navodi
Šuvaković, „preuzima mnoštvo kompetencija od teoretičara, kritičara, menadžera
ali i umjetnika.“ I poput stečajnog upravitelja preuzima stvar u svoje ruke.
Smatrajući kako umjetniku, ne može biti dovoljno slaganje ili uravnoteženje
linija i obojenih ploha, Marcel Duchamp je još davno zaključio da ne želi biti
glupi slikar jer je tvrdio da njegovu umjetnost tvore složeni mentalni procesi.
Slavni umjetnik nije doživio vrijeme u kojem se odmak od uobičajenog pretvorio u želju nekih drugih premještajući umjetnikovu odluku u drugi plan.Nemajući nikakvu želju za skrivanjem, ne-umjetnički svijet
od umjetnika je učinio glupana. Glupim je postao usvojivši duhovnost u kojem je
pristao biti tek „kreativnim ljudskim resursom“.Art today se teži pretvoriti
u totalni dizajn, a
dizajn u konačnici uvijek teži standardizaciji ili kako smo već čuli
funkcionalizaciji. Da bi se dizajn
ostvario, ideje je potrebno crpiti iz baždarenih
rezervora spoznatog i upravljanje će biti nesmetano.
Dakle, u pozadini
svega ipak leži najobičnija materijalistička slika stvarnosti. I zato je lice
gospodi s Wall Streeta kiselo čak i kada gledaju kako se primjerice svrgava
diktator u nekoj bliskoistočnoj zemlji (premda oficijelna politika redovito
ostavlja dojam kao ona koja je na strani pobunjenika) jer i diktator na neki
način može biti dio vladarske elite, globalno gledajući. Važno je razularenu
masu držati pod kontrolom.
Zamislimo sad na trenutak svijet u kojem umjesto tajnih agenata nekadašnjeg Istočnog
bloka koji su držali pod kontrolom svaki svoj rejon ,operiraju site specific
artisti koji će na opće prihvatljiv način anestezirati, svaki svoj komadić
urbane sredine. Sve to uz obilnu pomoć tehnike koju neki vizualiziraju kao
stroj koji samoreproducirajućim gorivom
sam sebe nadograđuje tražeći maksimalnu učinkovitost vlastitog dinamizma.
Uzmimo primjerice tekstualne umjetničke poruke s lcd displeja koje ponekad viđamo u gradovima. Kako god bile privlačne pa čak u jednoj mjeri duboke, one se
nikako ne mogu odmaknuti od ishodišne točke, tj. od prevladavajuće
instrumentalizirane racionalnosti. Kao takve, čak su i poželjne, i zato, ako je
točna konstatacija da je „istinska umjetnost proročka“one taj atribut
nemaju.(Proroci obično nisu u dobrim odnosima s vladajućim strukturama) Predočivši
si svijet na taj način(maštovitost je legitimno sredstvo?)nije nimalo čudno što
se teorija Ruperta Sheldrakea ne prihvaća. Tko bi pametan naime priznao nemoć i
ograničenost u odnosu na nekontrolirane procese koji nadilaze ljudski um uz
pretpostavku da se želi biti mjera autentičnosti? Srećom po tehničku stranu „ Cirkuski lav ne zna da
u svakom trenutku može pojesti krotitelja.“Srećom po prirodnu stranu funkcioniranje života je neobjašnjivo i
zauvijek neukalupljivo.
Dvojica urotnika Feliks Jusupov, caričin rođak i vojvoda
Dmitri Pavlovič,30.prosinca 1916. namamili su Raspućina na nekakvu veselicu
ponudivši ga cijanidom zatrovanim vinom i kolačima. Iz nekih neobičnih razloga
Raspućin i je to nekako podnio. Ali nije podnio iz blizine u sebe ispaljene
hice. Potom mu je tijelo bačeno u hladnu Nevu iz koje su ga tri dana kasnije
izvadili. Zaključak: urotnici su se riješili nametljivca(premda ne na lagan
način)koji je sam sebe pokušao proglasiti mjerom.
Pitanje koje se postavlja je:“Ima li danas urotnika?“Što se
tiče nametljivca, on ne nedostaje. Baš
naprotiv, tu je već zadnjih petstotinjak godina, pa se poprilično udomaćio. Što
sad?
Naivno bi bilo vjerovati da ga je moguće iskorijeniti. Takva
utopija i ne bi trebala biti cilj.
JENNY HOLZER |
Čak i nije problem u tom dugogodišnjem sustanaru. Veći je ipak problem u domorocima koje taj sustanar
i dalje fascinira dok slušaju njegove zavodljive priče sjedeći na podu oko
njega poput Marije, Martine sestre dok je slušala Krista. Ali daleko je on od Krista. I zato što prije domoroci
raskrinkaju lažnog mesiju, to bolje
po njih. Nitko ne traži da ga se izbaci na ulicu, ali bi mu se mogao naći kakav
posao oko kuće. Barem da zasluži smještaj.
Nema komentara:
Objavi komentar