Christo Javacheff i Jeanne –Claude svjetski znani umjetnički
par umotao je podosta toga(otoke,obale ,rimske zidine, Pont-Neuf, Reichstag
etc).Istina, ostalo je ponešto i nerealiziranih projekata, a tu su i djela čija
se trenutačna stanja likovna struka uobičajeno naziva:work in progress. Takva djela likovna kritičarka Catherine Millet
okarakterizirala je kao prolazna djela koja do vrhunca dovode kratak trenutak
što ga s njima(s djelima)dijele prolaznici. Ta „otvorena djela“postoje samo zato
što su ih gledatelji dodirnuli ili naprosto proživjeli nekakvo iskustvo u srazu
s tim umotanim objektima tj. tkaninom samom. To je glavni razlog zbog kojeg navedena
teoretičaraka nadalje zastupa tezu da su uspomene na te događaje življe od
osjećaja što ih u nama bude fotografije koje su ih zabilježile. Takvo djelo
ostaje memorirano u sjećanju svih onih koji su se tada zatekli na mostu ili oko
njega. I kad ne bude više tih ljudi, zauvijek će nestati nešto veoma bitno. Kad
piše o Pont-Neufu Jadranka Damjanov točno uočava kako se umatanjem skrivaju kako raznolika funkcionalnost tako i
konstruktivni elementi mosta, ali i dodaje „..istodobno je dobio na važnosti, jer skrivanje uvijek upozorava na ono
što je skriveno. Skidanje omota vratilo je most u prvobitno stanje ,otkrilo ga
ponovo pogledu promatrača, međutim, sad ga je pokazalo takvim kakav nikad prije
nije bio, prije iskustva svoje skrivenosti“.Bilo bi interesantno danas
pitati očevice o svim tim događanjima oko mosta. Na koncu prošlo je relativno
dosta vremena od tada. Tridesetak godina. Vodeći se konstatacijom teoretičarke
Millet o pohranjenosti bitnog u živim
svjedocima tih događanja, mogli bismo zaključiti kako se zalihe smanjuju.
Christo&Jeanne -Claude: PONT NEUF, 1985. |
U jednom sjajnom BBC-evom dokumentarnom serijalu How art made the World
u jednoj od epizoda
koja se bavila temom smrti u umjetnosti, spominju se godina 1487. i velika
astečka piramida Tenochtitlán. Do vrha te velike piramida moglo se
doći stepenicama s bilo koje od četiriju strana. Naime, astečki povjesničari su
zabilježili da su se navedene godine tim stepenicama penjale kolone ljudi koje
su prema njihovom svjedočenju bile duge više od tri kilometra. Sa svake od
četiriju strana. Na žalost nisu to bile horde turista u svojim pohodima za što
fantastičnijim foto-kadrovima. Bili su to žrtveni janjci .Na vrhu piramide su bile dvije prostorije za ubijanje. U
njima bi ih dočekivali svećenici koji su nosili maske napravljene od ljudskih
lubanja(sjetimo se simbola Himmlerovih esesovaca)mašući
obrednim noževima. Još živim žrtvama čupana su srca iz grudi, a zatim su im
odsijecane glave i stavljane na kamene police. Bilo je to ubijanje
industrijskih razmjera. Najmanje 40000 ubijenih u samo četiri dana. Asteci su
detaljno dokumentirali ovaj događaj za buduće naraštaje svojom umjetnošću u
vidu ogromne statue Coatlicue sa uklesanom ogrlicom od ruku,srca i lubanja te
prikazom boga žrtvovanja Mictlantecuhtlija. Onako prikazan s oderanom kožom mora
da je djelovao zastrašujuće. Ipak postavlja se pitanje: Zašto? Čemu toliko
ubijanja? Zbog čega bi itko želio svoj svijet preplaviti tako stravičnim
slikama, slikama ljudske klaonice. Pogledajmo jednu od najvećih astečkih
svetinja: kameni žrtvenik kružnog oblika odnosno kameno sunce sa 3,5 m u promjeru predstavlja darovatelja života.
Bog Sunce je stvarao Zemlju žrtvujući svoju krv. To znači da su mu ljudi
zauvijek dužni i moraju mu uzvratiti najdragocjenijim što imaju-sopstvenim
životom. Ukoliko se dug ne bude otplaćivao, Sunce će otići, bit će vječni mrak,
usjevi će propasti, a tada će nestati i života.Budući da je astečko društvo
bilo strogo hijerarhijsko: najviše je bilo onih na dnu piramide(kao i kod
drevnih Egipćana)- običnih građana; iznad njih bili su ratnici koji bi se pobrinuli da svojim ratnim
pohodima priskrbe ratne zarobljenike za žrtvene obrede;onda slijedi svećenstvo
koje je ritual ubijanja pretvorilo u svojevrsno jezovito kazalište; na samom
vrhu je astečki dvor s kraljem-vrhovnim vladarom. Očigledno da je taj ritual
ubijanja običan puk držao pod kontrolom i što očekivati nego podložnost onima
koji su sijući smrt, istu po vjerovanjima građana kontrolirali. Prije koja dva
tjedna, točnije 31.siječnja 2014.umjetnik Zlatko Kopljar je predstavio sagrađene stubove ,obeliske( i to nedovršene)
kao ruševine kolektivnog sjećanja. Naime umjetnik je prikupio opeku ili ciglu koja
se proizvodila u logorskoj ciglani i od tog drevnog graditeljskog materijala
sazdao te obeliske pozvavši građanstvo na sjećanje o stradanju Židova, Roma, Srba
i drugih političkih i svjetonazorskih neistomišljenika u Jasenovcu. Predstavljajući Kopljarovu (neki kažu i
najradikalniju) instalaciju naziva K-19, Žarko Paić će tako reći:“ Umjetnost postavljanja u javni prostor nije
nipošto tek instalacija tragova i arhiviranja pamćenja protiv zaborava. Radi se
o nečem mnogo vjerodostojnijem. Istina, osvješćivanje krivnje i oprost otvaraju
prostor za slobodu novoga početka.“
Uspoređujući astečke svećenike s vrha piramide dok su
vitlali obrednim noževima i nacističke ubojice koji su također vitali svojim
noževima i drugim smrtonosnim oruđima i oružjima mogli bismo zaključiti da
formalno nema neke razlike. I jedni i drugi su inzistirali na tome da im je
potrebna tuđa krv, krv onih koje su smatrali manje vrijednim. I to zato da bi
njima bilo bolje, odnosno da bi uopće
po njihovom vjerovanju imali budućnost.
Čini se ipak kako astečka smrt unatoč
eksplicitnom opisu i nije više tako strašna. Nije strašna kao ona iz Jasenovca.
Ipak ,nisu li oni jadnici od prije petstotinjak godina koji su se penjali
stepenicama do vrha piramide one iste žrtve kao i one od prije nešto više od
šezdeset godina koje su nemilice ubijane u
jeku Drugog svjetskog rata. Uhvatimo li se formalnih različitosti netko
bi mogao konstatirati da je astečko ubijanje nesretnih zarobljenika ipak krvavi ritual prouzročen poganskim
vjerovanjem dok je ovo nama povijesno bliže , ipak ubijanje bespomoćnih i
nedužnih neviđena u zlo ogrezla hladnokrvna kalkulacija bolesnih ambicija od strane ljudi modernog
20.stoljeća. No može li postojati razlika između tih smrti? Sva su ljudska bića
konkretna, a ne koncepti u vremenu i prostoru. Vrijeme poput mrava na Dalijevim
naslikanim lešinama neumitno rastače svako uvjerenje, svako busanje u prsa,
svakog pijetla kojeg nitko ne vidi, a koji uvijek kukuriče. Hoće li se ta sjećanja
zadesiti sudbina slična onoj očevidaca Christovih kamufliranih objekata. Sjećanja na
događaje iz koncentracionih logora zasigurno u mislima preživjelih logoraša
nikad neće nestati. Neće, sve dok ne napuste svijet živih. I neće li i s njima
zauvijek nestati ono bitno? Tko će to
pamtiti umjesto njih i na način na
koji su to oni činili? Muzeji? Knjige? Fotografije? Filmovi? Umjetničke
instalacije možda? Neće jer je to nemoguće, i to ne zbog toga što to nitko ne
bi želio ili htio. Nema te genetike koja bi tuđe emocije i pohranjena sjećanja
naslijedila u izvornom obliku. Ostaje nam pitati se što se onda može po tom
pitanju činiti?
Zlatko Kopljar: K-19,2014. |
Odmah treba biti jasan i reći da neće biti dovoljno gledati:
betonske stupove, bodljikavu žicu mršava lica , bezizražajne oči i prugasta
odijela, na fotografijama ili na filmovima, čitati o njima i njihovim
traumatičnim iskustvima, bilo da ih je pisao netko drugi ili čak i oni sami.
Neće biti dovoljno gledati ni njihove privatne, vrlo konkretne predmete .Neće
biti dovoljni niti Kopljarove složene opeke ,niti drveni pod od grubo istesanih
dasaka Anselma Kiefera niti nagomilano bazaltno kamenje Josepha Beuysa. Sve to,
samo po sebi je nedovoljno i tada se događa ovo: svijet umjetnosti na Zapadu
pronašao je model kako zadržati postojeću poziciju: propisao je standarde
tjeskobnih osjećaja čime su dogovorene
tjeskobe nezaobilazni svjetionici u „mračnoj svjetskoj( uglavnom
bližoj)povijesti.
Ne znači da ne treba
gledati.Naprotiv, gledati treba, uvijek treba gledati i sve treba gledati. U stvari
,najvažnije je gledati. Ljudska lica pogotovo. Svako ljudsko lice koje nas
okružuje treba gledati bez ikakvih namjera i klasificiranja.“Ljudsko biće se
može spoznati samo intuitivno, i ne može ga se konceptualizirati"(A.de
Mello).Kulturni identiteti nisu beznačajni ,ali u ovom slučaju nisu primarni.
Upravo zbog toga i jest nastupila ogromna razočaranost vremenom koje je uslijedilo
nakon tog velikog rata, razočaranost koja je dovela do rezignacije. Ružičasta
slika svijeta u kojem će vrhunski intelektualni umovi svijet uvesti u nešto
novo se rasprsnula. Sljedeći korak je oslobađanje od iluzija i zabluda u kojima
je čovjek živio, što će reći da slika o čovjeku napretka nije bila istinita.
Netko je jednom rekao „biser se rađa u ranjenim školjkama. U mojoj rani također
rastu biseri, ali samo ako se pomirim sa svojom ranama.“ S njima se pomiriti mogu samo sam, a ne
kolektivno stajati u redu držeći onog kraj sebe za ruku i ne gledajući ga,
poput prvašića kojeg je učiteljica po svojoj volji rasporedila. I tek kada
čitam tekst jednog od ponajboljih tumača umjetničke
namjere J.Beuysa,Želimira Koščevića u kojem on kaže:“Koristeći se siromašnim materijalima u stvaranju svojih prostornih
instalacija i ambijenata Beuys je koristio njihovu nisku ekspresivnost da bi
–povezani u cjelinu-tek u suptilnom asocijativnom zajedništvu dosegli onu
energetsku gustoću koja poput dobre gorive smjese aktivira naše osjetilne
receptore“ postajem svjestan artworldovske
zapetljanosti u materiju. Taj svijet igra na kartu vlastite sposobnosti
sklapanja asocijativnog zajedništva koje to i nije, ali Bože dragi, kao da će
to netko znati! Poput muha u paukovoj mreži traže bijeg iz iste, nazivajući to
potragom za smislom. Budući da je strategija sam svoj šaman unaprijed osuđena na neuspjeh jer se glumci neumorno poistovjećuju sa svojim guruima ,nesvjesni mogućnosti života kao dijela Cjelovitosti, situacija je takva kakva jest.Zbog toga naravno, ne treba očajavati.S.Kierkegaard je primjerice još davno svoju misao oplođivao Kristom pa je logično da u tom kontekstu sljedbeništvo istog ima isto opravdanje kao i sljedbeništvo Duchampa,Beuysa,Fluxusa,G.Richtera,A.Kiefera,Hirsta ili bilo koga drugog .Upravo ta oplođenost Kristom neopravdano je zanemarena na modernom Zapadu ,a perspektive kojih su se Zapadnjaci odrekli isključivo su rezultat povrijeđene taštine ili budimo realni-bahatosti!Prisjetimo se članova Fluxusa,
i njihovih referencija na Zen-Budizam i I-Čing. Interesantna je činjenica
da istočnjačke mudrosti nikad nisu bile
sporne na modernom umjetničkom Zapadu dok se istovremeno pitanje kršćanskog do
sada prokazivalo kao, najblaže rečeno intelektualno
nekorektno. Neupućenost i bezvoljnost su
se pokazali kao najveći problem, ali što
bi doktor Arslanaga reko'- I don 't care because I gotta My Own Private Majdan.
Zanimljiv esejčić, Zlatko. Ta šapa vremena koja postaje tim teža što je 'starija'... i pod kojom tone, sve u svemu, ono bitno. Christovu umjetnost ja sam shvaćao i kao moto - "vrijednosti u koje smo stoljećima vjerovali više nisu u uporabi" - svojevrsnu pripremu za počinak čovječanstva... A što se tiče svih tih silnih ubijanja, čak mi se čine odvratnima dok ih i spominjemo. Taj segment ljudske nastranosti nikada mi nije bio jasan, dapače, u toliko mjeri mi je bio nejasan da čak u sebi nisam ni ustoličio onaj sud pravde kao što je to učinila Hannah Arendt pa o njima pisala kako se ubijanja ne bi ponovila... Naravno, ne umanjujem da je onda bitno to ne zaboraviti kako se ne bi nikada ponovilo... Ipak, iščitavajući tvoj esej, na kraju se može zaključiti da baš i nema neke vajde od povijesti kao učiteljice života jer je u naravi ovog svijeta da sve, ali baš sve prepušta zaboravu,uključujući i ono bitno...
OdgovoriIzbrišiZnam da će zvučati blasfemično ali možda povijest više nije učiteljica života,naprosto zato jer je ukinuta?To jest vrijeme i prostor su ukinuti zbog brzine i zbog tehnologije možda?A možda povijest i dalje jest učiteljica života,ali su učenici sve lošiji i lošiji!?
Izbriši