Jednog se dana David X našao u Las Vegasu. Dok je tako hodao
osjetio je snažnu bol u prsima i pao... mrtav. Premda je sad ovo što slijedi nelogično
(čovjek je mrtav!?), evo što nam je o tome ispričao:“ Kad sam se probudio u tom mjestu, sve oko mene je bilo bijelo. Nije
bilo ni svijetlo ni mračno samo je bilo bijelo. Zapitao sam se:'Gdje se ovo
nalazim? Kakvo je ovo mjesto?Gdje su oblici?Gdje su boje?Gdje su automobili?Što
je ovo?Ovo nije soba!Nije bilo nikakvih vrata!Onda sam čuo glas:'Ovo je tvoja
vječnost!'Štoooo?To ne može biti moja vječnost!Zatim je rekao kako je
pokušavao pobjeći,ali se nije mogao pomaknuti s mjesta.Shvatio je da se ne može
pomaknuti jer nema noge, što još gore,
shvatio je da uopće nema tijela! Završio je u mjestu gdje nije
bilo ničega, ni onog prije ni onog poslije ništa. Vrijeme kao kategorija nije
postojalo. Apsolutno ništa! Nakon toga se probudio u bolnici shvativši da se
vratio u svijet živih. To iskustvo po
njegovim tvrdnjama, trajalo je sedam minuta.
David X je uvjeren da je to bio pakao.
To svakako nije jedini opis iskustva kliničke smrti, ali da je
u velikoj mjeri neobičan po svojoj „bjelini“ i po svojoj apsolutnoj
nematerijalnosti i statičnosti to se mora priznati!
Ta jedinstvena priča otvara nove poglede, veze i analogije sa
svijetom za koji bi većina rekla kako s tim opisanim mjestom i događajem nema
nikakve veze. Dakako, riječ je o umjetnosti Mnogi su umjetnici dvadesetog
stoljeća počevši od Maljeviča, pa preko
Yvesa Kleina željeli postići svojevrsnu čistoću, prazninu. Taj problem, u svom radu mnogi umjetnici
tematiziraju i dandanas.
Jasno, sve to već po
defaultu izgleda duboko umno, iznimno produhovljeno i
neizbježno-elitistički.
Nećemo se zavaravati, istina je malo drugačija. A, kad nije?
Za početak, zamislite da ste radnik na farmi pilića.
Otvarate vrata peradarnika, ugledate „pernato bijelo more“(dinamično, naravno!),a
iza leđa čujete glas: „Daj, molim te uđi
unutra i odaberi mi onih deset s najbjeljim perjem! „Kojih deset, meni izgledaju
svi jednako? upitat ćeš“Pa, znat ćeš kad uđeš unutra kojih deset, nema ih s
najbjeljim perjem više!“
(tražite tih deset među tisuću ostalih...)
Za sve pisce predgovora, monografskih osvrta i teorija- nije
dovoljno tek citirati istočnjačke mistike bez stvarnog razumijevanja izrečenog
ne bi li time podarili kredibilitet svim onima koji se eto, jednog dana odlučiše isprazniti.
I, baš to je sporno! Ta odluka
za prazninu.
Prvo, mistike se ne može citirati oslanjajući se (samo!)na
vlastite cerebralne sposobnosti zaključivanja. Kad citirate mistike(bilo
zapadnjačke bilo istočnjačke, nebitno)to nije ista „radnja“ kao što je primjerice
citiranje nekog filozofa, znanstvenika, pisca ili umjetnika. Jer kad bi bilo
isto, onda oni ne bi bili mistici! Čista logika!
Dakle, zašto nije?
Evo zašto:
1.Mistici govore o Stvarnosti,
a svi ostali o stvarnosti.
2.Postoje tri praznine:
prva je odsustvo objekta u nekom
prostoru; druga je rezultat
epistemiološkog analiziranja duhovnosti čime praznina nije praznina nego
najobičnija ispraznost; treća je
prostor koji čovjek ostavlja slobodnim ako se odrekne samog sebe(vlastitog ega)
te tako Bog uvire u nj.
3.O trećoj praznini ( točke pod rednim brojem dva), o kojoj
govore mistici, može se govoriti samo u kontekstu Stvarnosti
4.Prva i druga praznina (ista točka) pitanja su stvarnosti.
5.Do uvida u treću
prazninu ponekad dolazi i preko
banalnih predmeta kao što su to prva i druga
praznina ,ali jedino ako se
odrekne onoga što se o Bogu može misliti i govoriti neovisno o tome iz kojeg religijskog kulturnog identiteta
ponikli bez osvrtanja oko sebe u strahu da vas netko ne čuje.
Godine 1958. Yves Klein u galeriji Iris Clert je odlučio publici izložiti „ništa“.To je (očekivano?)
nazvao Praznina budući da je prostor
galerije bio ispražnjen, osim ormara potpuno obojenog u bijelo.
Pedeset i pet godina kasnije (2013. godine) Miran Blažek je
bjelinu izlagačkog prostora Instituta za suvremenu umjetnost zacrnio drvenim ugljenom (Inside story je bio naziv izložbe).To je
učinio na način da je obojio onoliko zida koliko može dosegnuti vlastitim
rukama poštivajući ograničenja vlastita tijela. Umjetnik kao da se referirao na
Le Corbusiera ili Davida Smitha(pouzdano znam da nije!)jer je poznato da je
prvi u svojoj arhitekturi razradio Modulora
(shematski prikaz ljudskog lika preko kojeg je razradio sustav mjera koje
će se međusobno usklađivati),a drugi kipar apstraktnog ekspresionizma koji je
svoje skupture-toteme također radio u ljudskoj mjeri. Nakon što je sfumatoznom
crnoćom s unutarnje strane djelomično prekrio bijelu kocku iliti galeriju, umjetnik je skupio ostatak ugljene
prašine, pomiješao ju s tekućim voskom i oblikovao crnu kockicu dimenzija
galerije u mjerilu 1:100.
Šturo nabrajanje pojmova kao što su: hipnoza, kontemplacija,
alkemija, autoreferencijalno slikarstvo, institucionalna kritika ili osjećaj
prostora ne pomaže previše u percepciji Miranovog rada bez dubljeg upoznavanja
umjetnikovog umjetničkog ili bolje reći životnog stava.
Naime,ja vjerujem da je autor kustosu ili kustosici govorio
o alkemiji i alkemijskim procesima u svom radu ali ne vjerujem da su on ili ona
u njemu vidjeli čovjeka koji je kako kaže Thierry Page..negdje na sredini između tradicionalnog mistika i svećenika,jer
alkemičar ne teži toliko za time da bude na razini Boga koliko za istinskim
odnosom s Bogom.Kako to znam? Ponovno pročitajte maloprije šturo nabrojane
pojmove! Iz takvog bi slijeda (da sam
ja Miran) logično,slijedila ovakva priča : Bog i ja smo se dogovorili zajednički
kritizirati institucije. Dok smo tako išli prema nekoj od institucija, Bog i ja
svratili smo na kavu i pričali o Agnes
Martin, Robertu Rymanu,Robertu Mangoldu...uglavnom o monokromima. Dok smo stajali
na semaforu spomenuti smo i neizbježnog Yvesa Kleina. Bog mi je tada rekao:“Vidiš
Mirane ,razmišljam o farmi pilića i mislim da ću trebati tvoju pomoć.
Miran mi je poslije rekao da nije bilo tako. Kaže da je
najčešće sam u svojim procesima iako priznaje da je spoznao kako ništa nije
samo u svom individualnom postojanju, pa bio to anđeo, čovjek, ,kukac, kamen
ili štogod drugoga.
Vratimo se nakratko nesretnom Davidu X koji je prema
vlastitim riječima, u neopisivoj bijelini doživio
najveću moguću odsutnost topline,prisnosti,potpore bilo čega za čim čovjek
čezne i Blažekovoj izložbi Inside story. Ako je kako kažu ugljen
zaliha topline koju je zemlja otela od Sunca nije li umjetnikova akcija
iskrenje, otkrivanje prave naravi čovjeka, a to je prihvaćanje života tijela
jer bez tijela duh ne može djelovati,a bez duha tijelo bi jadno bilo rastrgano
u žudnji za dušom,a duša budući da je zajedništvo duha i tijela jest kamen
mudrosti.
Miran Blažek:Inside story,2013 |
Sad nam je i umjetnikov ritual dovršavanja akcije u vidu
oblikovnja crne voštano-ugljene kockice jasniji.Kocka kao simbol čvrstoće i
slika vječnosti,a vosak kao pčelinji dar (jedan srednjovelški pravni tekst
kaže:plemenitost pčela iz raja i da su iz
njega došle zbog čovjekova grijeha;Bog je po njima prosuo svoju milost,i zato
se bez voska ne smije služiti misa) označava
savršenstvo.
Miran Blažek sada obrće stvar i prostore napuštenog trgovačkog
centra u središtu grada Osijeka želi obojati u bijelo. Svoj umjetnički potez
nazvat će horror vacui(strah od
praznog prostora)Taj historijski pojam iz povijesti umjetnosti sasvim je drugog
značenja kod Blažeka koji je svojim činom započetim još prošle godine u procesu
zacrnjivanja ugljenom jednostavno konstatirao da se prazninom tek rijetki mogu baviti. I to samo oni najbjeljeg perja.
Ja bih tome Miranu kazao da je taj strah od praznog prostora zapravo strah od praznine u sebi, u skladu s mojom novom teorijom da prostor izvire iz nas samih... :) Zanimljiva su poimanja tri vrste praznine. Mislim da umjetnici ipak izražavaju onu drugu, ispraznost u nama samima, iako nekako sumnjam da ćeš se sa mnom nećeš složiti. Treća praznina je pak, po meni, vezana uz odsustvo Ega, ne toliko čovjeka kao ne Sloterdijkove 'nakupine energije', u kojoj onda ni za umjetnost nema više mjesta kroz onaj klasični odnos umjetnik-umjetničko djelo; tu se onda radi samo o čistom osjećaju. Zato je mistička.
OdgovoriIzbrišiInače, supertekst, opet si se lijepo raspisao... :)
Prije dvije minute Miran mi je napisao i ovo:"Današnja informatologija živi na krilima petog elementa...etera!
IzbrišiIstina danas se većina umjetnika bavi drugom prazninom,ali većina današnje čak i visoko etablirane(štoviše skupocjene!) umjetnosti ipak je na
kraju čisto smeće.To vjerujem može zazvučati blasfemično,ali tako je!