Oluja na moru, jarboli
jedrenjaka lome se pod silinom udara vjetra. Na žalost to nije sve; podvodne
stijene probijaju trup broda i more prodire unutra. Kako zlo nikad ne dolazi
samo,(tako kažu!)grom udara u ostatke jarbola. Od udara groma(a što drugo?)
jedro se zapaljuje. I budući da svaki brod ,recimo..negdje u 18.stoljeću obiluje
buradima baruta ispod palube, nije si teško zamisliti što je dalje
uslijedilo.....buuum!!!
Tko od nas nije vidio
tu scenu u nekom filmu ili čitao o tome u nekom od pustolovnih romana? Malo je
takvih. Zato velika većina nas zna da će već u sljedećem prizoru vidjeti
očajnike koji se grčevito drže za krhotine broda. Srećom, te su krhotine
redovito drvene pa plutaju u moru. Posljednja bi scena, opet bila nekako očekivana:
spašeni brodolomci potrbuške leže na pješčanoj plaži dok ih valovi lagano
zapljuskuju...No, vratimo se još nakratko vremenu očajničkog plutanja morem brodolomca
na dasci... “
U našem vremenu umjetničke instalacije nisu neka novina.
Svjetski muzeji i galerije obiluju tim oblikom umjetničkog izražavanja. Ipak,
legitimnost takvog oblika umjetničkog izražavanja vrlo često je poduprta tek
mjestom izlaganja.(ugledna institucija etc).Vrlo često, ali ne uvijek!
Ecce homo! Konceptualni
umjetnik kojeg je prepoznala svjetska art
scena ,Braco Dimitrijević još je sedamdesetih počeo izlagati svoje čuvene Triptychos Post Historicus instalacije,
a koje su se sastojale od: originalnog umjetničkog remek djela, svakodnevnog
uporabnog predmeta i elementa prirode-voća, povrća i sl. Nena Dimitrijević tako
konstatira:“ Ta djela još su jedan izraz Dimtrijevićevog
utopijskog projekta Post Historije u kojem se dokida hijerarhija vrijednosti, a
umjesto nje se uspostavlja harmonična vizija u kojoj sve stvari koegzistiraju
na istoj razini. Uzdrmana je hijerarhija po kojoj je slika na vrhu, predmet u
sredini, a voće na dnu našeg vrijednosnog sustava, jer svaki element u ovim
konstelacijama dobiva novo značenje. Nešto od aure djela preslikava se na
obični predmet izvlačeći ga iz anonimnosti. Izbor predmeta opet omogućava
različito iščitavanje ikonografije slike, dok organska priroda voća cjelini
daje memento mori karakter, odnosno upozorava na prolaznost i promjenjivost estetskih
kriterija.“ Uglavnom ideja se temelji na umjetnikovom zaključku da..svijet nije načinjen samo od slika, samo od
bicikla ili jabuka ,već od svih ovih stvari zajedno.“
To umjetnikovo nastojanje da stvori konkretnu, a ne
simulacionističku situaciju Bracu Dimitrijevića oslobađa postmodernističkog
habitusa. Možda je prehrabro ili nepromišljeno reći ali ne radi li se ovdje o
neuobičajenoj pojavi?Kao naprimjer pojavi
alkemičara? Bi li umjetnik prihvatio
takvo određenje? Tko zna? U svakom slučaju mu to ne bi trebalo biti važno! Ono
drugo što je važno je da je umjetnik (intuitivno, a kako drugačije?)spoznao
neuspjeh povijesti! Neuspjeh povijesti kao tragediju
nesuglasja postojećeg, ljudskog, osobnog sa svakom objektivacijom.(N. Berdjajev)
Promatrajući te njegove instalacije(Maljevičeva
suprematistička slika, lopata i jabuka; Marcov Plavi konj ,vile i dinja i sl.)čovjek se ne može oteti dojmu da su
instalacije izraz čežnje za cjelovitošću. Braco Dimitrijević je tu donekle
sličan Kurtu Schwittersu koji skupljao krhotine smeća i raznoraznog otpada i od
toga stvarao vrhunske kolaže i asamblaže, ali samo donekle jer je Swittersova cjelovitost bila poput posljednje
cigarete na koju osuđenik na smrt ima pravo. Poput nekakvog bljeska.
Dimitrijevićev pokušaj ostvarivanja cjelovitosti je drugačije naravi. Njegove
instalacije su trčanje za vlakom života
u koji se pokušava iznova ukrcati.On trči s prtljagom. U njegovu ruksaku se
nalazi i ono telursko i ono tehničko. Kod ovog umjetnika definitivno
nije riječ o sociološkom pozitivizmu kao temelju svega čovjekova života što se
jasno vidi u (ne/svjesnoj)hrabrosti kojom pristupa instaliranju ;život u skladu s prirodom(elementi prirode),povjerenje
u naslijeđe(umjetničko djelo) i čovjekova stalna potreba za funkcionalnošću(svakodnevni
predmeti).Umjetnik je uglavnom birao djela rane Moderne premda je u svojim
konstrukcijama znao koristiti i neka klasična ( Leonardova, Davidova ili
Turnerova slika primjerice)
Svjesni činjenice kako Moderna promovira formalističnu stranu umjetnosti tj.
analizu samog medija u širem kontekstu, odustajući pritom od narativnosti i
simboličnog što je bila karakteristika tradicionalne umjetnosti i unatoč svemu
upravo ta djela ne možemo ne doživljavati kao ona koja emaniraju nešto naslijeđeno.
Tako programatska
namjera fovistista,kubista,suprematista i onih drugih , postaje sekundarnom ,dok
u prvi plan izbija nešto što bi se moglo nazvati podikonografskim, nešto što se provlači još iz drevnih vremena.Međutim
i opet se dogodio kontinuitet diskontinuiteta ili smicanje inženjerski rečeno u jednoj tvrdnji uglednog umjetnika.
Naime,iako je u svojim instalacijama Dimitrijević koristio i
Picassove slike u jednom interviewu Braco Dimitrijević Pabla Picassa naziva mediokritetom koji je egzistirao između
poluobrazovane mase i avangardnog miljea čime Dimitrijević otkriva vlastitu
Ahilovu petu(usvojenu paradigmu od
koje inače pogiba većina okorjelih
konceptualaca): kolektivno pristajanje uz
Duchampa uz obvezatno omalovažavanje Picassa. Time se ipak pokazuje kako
Braco Dimitrijević poput ostalih konceptualaca sakralizira umjetničku
namjeru(osjećaj da se stvari, tj. nastanak kulturnog naslijeđa od početka do
kraja treba kontrolirati pod svaku cijenu)koja je ništa drugo doli sociološki
lijepo upakirani otpad unatoč činjenici da se isto želi prikazati drugačijom
ili štoviše višom stvarnošću. Obrana Pablu Picassu (mora se priznati, počesto
kao kulturnoj
vezi nezasitnim predstavnicima
konzumerističke bogataške kaste, ali i
i kao vrhunskom slikaru)nije potrebna. Svejedno, treba biti
na oprezu jer ,ne postaje li se podsmijehom i izrugivanjem masovnim ljudima? (V.Martek)
Masovnim i kolektivnim, čak i onda kad se za sebe i o svom umovanju
misli kao visokoparnom entitetu, daleko od svih mogućih dinamovaca i hajdukovaca
ovog svijeta.
Aby Warburg iz Hamburga, početkom druge polovice 19.stoljeća
odustaje od svog naslijeđenog obiteljskog prava ne želeći mjesto prvog čovjeka Warburg
banke iste one koju su utemeljili,a tko drugi nego Warburgovi, jedna od
najbogatijih bankarskih obitelji tog vremena. Sjedište su imali kako u New
Yorku tako i u Londonu. Abyju će u dogovoru s bratom biti omogućeno nesmetano
studiranje tj. arheološko proučavanje i dakako, stvaranje impresivne kolekcije
vrijednih i rijetkih knjiga bez kojih neće biti moguće to putovanje nepoznatim
hodnicima skrivenih znanja. Jedna od njegovih tvrdnja je bila i ta da se
primjena klasičnih uzoraka iz antičkog doba manifestirala, a manifestira se i
dalje kao snaga vječitih oblika koji obično nađu načina da i u novom okruženju(tada
se referirao se na renesansna djela, konkretnije na Botticellijevo Rođenje Venere )vode svoj samostalan
život. Vječito provlačeće forme.
Možda bi to mogli nazvati čak i arhetipskim, ali svakako
svjesni kako se čvrsti obrisi tih uzoraka ne mogu izdvojiti iz cjeline
onako kako bi netko odvojio košticu iz marelice.
Stoga je jako škakljivo pitanje: mogu li se plohe omiljenog slikara drastično
distancirati od ploha onog koji mi je
to manje? Je li onih nekoliko kvadratnih centimetara namaza na nekoj Picassovoj
slici, manje potentno od primjerice onih Modiglianijevih ili Maljevičevih?
Teško, jer one jednostavno u sebi moraju imati nešto od zajedničke vječnosti .Sve drugo je moraliziranje ili
kako je Emil Cioran ustvdio:“Ono što je u
nekom jeziku 'posvećeno', to je mrtvo. Očekivana riječ, pokojna je riječ.“
Braco Dimitrijević;Triptychos Post Historicus,2005. |
Drugim riječima, umjetnik Braco Dimitrijević ispao je alkemičar koji kao da se u jednom
trenutku predomislio, negdje na pola puta, odnosno alkemijskim rječnikom
rečeno-u trenutku preobrazbe.Bez obzira na sve, Triptychos Post Historicus kako
bi se kunsthistoričarskim rječnikom reklo-i dalje stoji.
Nije baš utješno, no plutajući
brodolomac na svojoj dasci(za sad!), može samo sanjati o spasu u nedalekoj rajskoj
laguni dok god ne prihvati riječi neznanog mistika - da se sve što se događa,
smije i dogoditi!
Nema komentara:
Objavi komentar