Cenzure nisu
nikakva novina. Događale su se u svakom vremenu. Prva i najdugotrajnija je ona koja se očitovala, a očituje se i
dalje u doslovnom tumačenju religijskih
tekstova. Vrlo je zanimljivo kako se kroz cijelo to vrijeme provlači proporcionalnost u doslovnosti čitanja
(jednako su joj skloni i poneki predstavnici religijskih institucija kao i
poneki njihovi antipodi)što se
manifestira kao „doslovnost vs
doslovnost“. Toj Prvoj svakako pripadaju kasnije ideološke cenzure( naci-fašizam,
,komunizam, etc.) koje su sve informacije propuštale kroz filter
pobožanstvenja svojih sustava. Da se genetsko
nasljeđivanje ne odnosi samo na boju
očiju nego i na vlastite stavove,
možemo se uvjeriti na primjeru Druge Cenzure
koju se još može nazvati i Net cenzurom. Naime,
dostupnost gotovo svih mogućih informacija u virtualnom internetskom prostoru
vrsta je cenzure u kojoj razlučivanje dobrog od lošeg nije imanentno ogromnoj
većini korisnika tog istog prostora čime istinu
opet znaju samo rijetki, kao što je to inače bilo i prije. Slikovito
rečeno: informaciju nemaju dva boksača u ringu čiji su roditelji došli iz
prostora Prve Cenzure ( „vjernik“ i
„znanstvenik“ koji se sukobljavaju na raznoraznim portalima);informaciju nema
niti publika(oni su „navijači“koji su prije svega pasivni promatrači;
organizatori meča su oni koji imaju informaciju, premda je ista
necjelovita;(„razne asocijacije“, „suci“, „sponzori“„kladioničari“ i sl.)
postoje i oni koji također imaju informaciju, s tim da znaju da je informacija
koju „organizatori“ imaju nepotpuna(„najbolji novinari istraživači“)te su stoga
nepoželjni u „organizatorskim“ krugovima, što je i logično. Treća cenzura, cenzura budućnosti
predlaže :Ne čitajte ništa!
![]() |
Vlado Martek: Čitajte Maljeviča,1981. |
No, pojasnit ću
o čemu je zapravo riječ! Vratimo li se nekoliko desetljeća unatrag. Točnije u
osamdesete, vrijeme žestokog povratka slikarstva(neo-ekspresionizam ,umjetnost
grafita i sl.)pronaći ćemo Vladu Marteka koji ispisuje ČITAJTE MALJEVIČA s
objašnjenjem kako je to učinio prvenstveno zbog sadržaja kojeg političari
namjerno zanemaruju. Kako bismo spoznali pravo stanje stvari neovisno o
povijesnom kontekstu Martek priželjkuje avangardistički duh koji je po njemu
preduvjet za detektiranje socijalnih deformacija u društvu provođenih od strane
sustava kojemu su komformizam i komercijalizacija neka vrsta likovnih atributa
po kojima ga prepoznaju. Ali, zamislimo da se to doista i dogodi! Široke mase
ljudi, proizašlih iz svih slojeva
društva na svakom uglu ,u tramvaju, parku, na poslu za vrijeme pauze , čitaju
Maljeviča? Teško je zamisliti da bi se rečenice poput “Osjećaj trčanja, mirovanja ili sjedenja prije svega su plastični
osjećaji... Stol, krevet ili stolac
nisu korisni predmeti, već oblici plastičnog osjećaja...Nikad neće biti na
odmet još jednom ponoviti da apsolutne i stvarne vrijednosti mogu proizaći samo
iz čiste umjetničke kreacije, svjesne ili nesvjesne“ (De Micheli,1990:258) usidrile
u (ne)svijesti prosječnog pojedinca do te mjere da čak i voditeljima tvrtki
koji organiziraju team buildinge sa
svrhom da u zaposlenika razviju ne-predmetni senzibilitet to postane sasvim
uobičajena stvar. Tako će oni, pročišćeni suprematisti u nekoj budućnosti možda
moći pretočiti neki svoj osjećaj u nešto što će biti korisno čitavoj ljudskoj
zajednici. Predsjednik uprave nepoznate tvrtke bit će strpljiv, a svo svoje pouzdanje, stavit će u ruke tuđih
osjećaja, ekstrakta humanog percipiranja. Može li ideja jednog čovjeka, u ovom
slučaju Kazimira Maljeviča biti put, istina
i život svim ostalim ljudima? Može li čovječanstvo biti Jedno s čovjekom
zvanim Kazimir Maljevič? Znamo li da se upravo takva tvrdnja povezuje s Isusom iz
Nazareta koji je za sebe rekao da je sin Božji kojeg su starozavjetni proroci
stoljećima prije najavljivali kao Mesiju
i čija je smrt na križu kao i govor o Uskrsnuću prožela na ovaj ili onaj način
kulturni identitet Zapadne civilizacije, pitamo se koliko može(u vremenu i
prostoru) „dobaciti“neki drugi nama dragi lik?
Ali prije vašeg
eventualnog odgovora evo jedne kratke priče
koju u cijelosti prenosim:
Kolareva
mudrost
Kad
je kolar u jednom kutu pogona izrađivao
kotač, princ Huan iz Ch'ia u drugom
kutu
čitao
je knjigu.
Odloživši
dlijeto i drveni čekić, kolar priđe k princu i upita ga kakvu knjigu čita.
„Takvu
koja čuva riječi mudracâ “,odgovori princ.
„Jesu
li ti mudraci živi?“pitao je kolar.
„Ah,
ne,“odvrati princ,“svi su oni umrli.“
„Tada
to što čitaš može biti samo smeće i otpaci prijašnjih ljudi“,reče kolar.
„Kako
se usuđuješ ,ti kolaru, naći manjak knjizi koju ja čitam? Opravdaj svoju
tvrdnju
ili
ćeš umrijeti.“
„U
redu. Govoreći kao kolar, reče čovjek,“ovako ja gledam na stvar: kad izrađujem
kotač,
ako je moj udarac prespor, on reže duboko ali ne pravilno; ako je moj udarac
prebrz,
tada je pravilan, ali ne reže duboko. Ispravna brzina, niti prebrzo niti
presporo,
neće
biti u rukama ako ne dolazi iz srca. To je nešto što se ne može izraziti
riječima; u
tome
postoji vještina koju ne mogu prenijeti na sina. To je razlog zašto ne mogu
dopustiti
da
on preuzme moj posao, i zato sam ovdje, u sedamdeset petoj godini, i još
izrađujem kotače. Po mojem mišljenju, isto je tako s onima koji su otišli prije
nas. Sve što je bilo vrijedno da se preda dalje, umrlo je s njima; preostalo su
stavili u knjige. To je razlog zašto sam rekao da čitaš smeće i otpatke
prijašnjih ljudi.“(De Mello,2001:56)
Dakle od ranije
spomenuti rad „Ne čitajte ništa“
namjerava postati lingvističkom antropometrijom .Treća Cenzura oblik
je iskopčavanja iz sustava, no za
razliku od slavnih antropometrija
Yvesa Kleina kojima je umjetnik na
neki način želio dovršiti slikarski čin; dovršiti nešto što je
počelo još u prapovijesti ,lingvistička antropometrija svojom bojom(crvena
suprotnost plavoj) te posljednjom rečenicom dovršava čin čitanja započet u
vremenima rađanja velikih civilizacija; čišćenjem
od "otpadaka" i "smeća" prijašnjih ljudi koji(što je i logično) nemaju niti snagu
ni uvjete biti Stvarnost sama(osim ako primjerice Maljeviča ne namjeravamo
proglasiti bogom?)i onda kad ih fizički više ne bude na Zemlji.
![]() |
Zlatko Kozina:Spomenik Trećoj Cenzuri,2016. |
LITERATURA:
De Mello,Anthony(2001)Molitva
žabe (II. dio),Zagreb,Filozofsko-teološki institut Družbe Isusove
De
Micheli, Mario(1990.) Umjetničke avangarde XX. stoljeća, Zagreb, Nakladni
zavod Matice hrvatske
A možda 'Ne čitati nešto kao da je sve?' Ostati stamen na svojem kamenu, ali ne biti 'kamen stamen', petrificiran u promišljanjima, stavovima, izrijeku samoga sebe i svijeta oko sebe, nego otvoren činjenici vlastite malenosti pred nepoznatim i nespoznatim...
OdgovoriIzbrišiUpravo tako.Cerebralne fiksacije najveće su prepereke ka otvorenosti
OdgovoriIzbriši