Proteklih dana
cijeli je svijet je brujao o Brexitu (referendumu o izlasku Velike Britanije iz članstva Europske unije) Uspoređivali su
se postotci onih koji su bili za izlazak (51.9%) s onima koji su bili za
ostanak u Europskoj uniji (48.1%) ili, da budemo na čistu , za izlazak je bilo
17,410.742 glasača, a za ostanak 16,141.241 glasač. Zanemarimo li na trenutak
tu „neznatnu“ razliku, (1,269.501 glasač u korist onih koji su bili za izlazak)
moglo bi se reći gotovo fifty -fifty. Očekivano, uslijedile su burne reakcije ( zanemarimo
ovdje sad sve takve koje su dolazile iz drugih zemalja, preko raznih
predsjednika i premijera do burzovnih mešetara i drugih). Reakcije gubitničke
strane uvelike su podsjećale na djecu koja će se morati seliti protiv svoje
volje te nevoljko ostaviti svoje prijatelje i prijateljice kakve u „drugom“
gradu sigurno više nikad neće imati! Svakako treba biti pošten i reći kako su
mnogi koji nisu glasovali, to mogli bez nekog posebnog napora. I jedna i druga „strana“. Uglavnom, demokratskom je
procedurom odlučeno da malo više od jedne polovice povede one malo manje od jedne polovice u
budućnost. Pobjednici će (iako u to stvarno ne vjeruju)reći- u svijetlu
budućnost, a poraženi(iako ne znaju zašto)–u neizvjesnu budućnost. Razloge po
kojima je moguće to dugostoljetno poput maljutke
navođenje zapadnjačkog uma, prilično precizno pojasnio je Francis Fukuyama: Tehnologija
omogućuje neograničenu akumulaciju bogatstva, a time i zadovoljavanje ljudskih potreba koje neprestano rastu.
Neovisno o povijesnom podrijetlu i kulturnom naslijeđu, taj proces društvima
jamči sve veću homogenizaciju(Fukuyama,1994:14) Iako navedeni ekspertni um (očekivano) s lakoćom svodi
na zajednički nazivnik sve ljudske
potrebe baratajući s neznatnom količinom koeficijenata(raznoraznih čimbenika) to radi uvjerljivo(mnoštvo koeficijenata koji su u uporabi jedan je od razloga zbog čega npr.
metereologija kao znanost ne može biti spektakularna onako kako to primjerice može
teorija političke ekonomije).Tako se primjerice nebrojeno puta u proteklom stoljeću proglašavala
smrt umjetnosti, smrt slikarstva(smrt kiparstva ili videa?),a sada u dvadeset i
prvom stoljeću se već govori i o smrti umjetnika. William Deresiewicz u
magazinu The Atlantic objavljuje tekst naslova: The Death of the Artist—and the Birth of the
Creative Entrepreneur u kojem kroz povijesni presjek propitkuje modele
odnosa umjetnik-tržište. Pri tome on kreće od srednjovjekovnog modela umjetnika
kao zanatlije, preko renesansnog modela umjetnika kao genija, da bi došao do
umjetnika kao profesionalca u dvadesetom stoljeću na čemu se dakako ne
zaustavlja nego ide i korak(a možda i više?)dalje te najavljuje smrt umjetnika(čitaj:
gusjenice) koji će transformirati u
kreativnog poduzetnika(čitaj: leptira).Ovaj
potonji interesantan je utoliko jer najavljuje bitno drugačiju paradigmu
umjetnosti i umjetnika u tom istom svijetu umjetnosti.
Autor smatra da ubrzano dolazi vrijeme kada iza
umjetnika više neće stajati institucije(ministarstva, akademije, galerije,
agenti, art menagment i sl. )Outsourcing
više neće biti rješenje tek za spremačice, nekadašnji umjetnik ,danas kreativni
poduzetnik bit će prisiljen sam se snalaziti na tržištu, ispitivat će zahtjeve
tržišta, i kao što na globalnom farmaceutskom tržištu generički lijekovi sve
više mijenjaju one originalne, vodeći se istom analogijom logičan ishod bila
bi: generička umjetnost. Umjetnost razumljiva,
horizontalna(bez dubinskih gnjavaža) prihvatljiva
i nadasve kao ona koja će udovoljiti
kupcu. Bit će to vrijeme u kojem će svaka
radnja morati biti kreativna, a ne samo ona umjetnička ,a sama će umjetnost htjela to ili ne, biti vraćena u stanje crafta odnosno zanatske vještine.
Slikovito
rečeno, leptir, još u stanju gusjenice izložen radioaktivnom zračenju postmodernističkih
i neomodernističkih oblaka čiji je snažni nagon cijelo vrijeme u borbi s pitanjem
koje ga prati poput sjene :Što mu je to gusjenica ostavila u naslijeđe? Otpornost
na zbilju? Teilhard de Chardin uspoređuje zametno
nasljeđe u odgoju kod kukaca s čovjekovim navodeći kako zametno nasljeđe
odgoja (bez obzira na kasnije faze iskustva procesa odgoja koji iz njega
proizlaze) prelazi pojedinca da bi ušla u
svoje kolektivno razdoblje i postala društvena tj. autor poetično
zaključuje (...) u meni Platon i Augustin još zauzimaju puno
mjesto svoje osobnosti. (Teilhard de Chardin,1970:25-37) Evolucija svijesti
(o kojoj je autor razvio čitavu teoriju, a čiji je krajnji cilj- materija u ljudima
svjesna same sebe) , velika je rijeka bogata rukavcima (koji, istina, s vremena
na vrijeme „zaborave“ da su dijelom rijeke u koju će se prije ili kasnije uliti,
tražeći neopravdano za sebe nezavisnost neutemeljenosti).Umjetnik,
koji stvara po naručiteljevoj želji nije novost, novost je naručitelj tj. kupac
kojeg virus dosade nemilice opsjeda dok nezasitno guta predmete vlastitih želja.
Dakako, naivno bi bilo tvrditi da je produhovljenost
Lorenza Medicija bila onakva kakvom ju je isklesao veliki
Michelangelo, pa ipak taj nam je otac svih nadolazećih godfathera
svojom narudžbom u nasljeđe ostavio komadić fino izbrušene društvenosti. Udovoljavanje
kupcu 21.stoljeća zorno pokazuje kako
se odgoj kao organički proces ne prihvaća u punom smislu .Stoga se treba
upitati je li svima razumljiva umjetnost
moguća jednako onako kao i svima
razumljiva, bez dubinskih gnjavaža viša matematika? Odgovor je negativan, s tim
da on nije nikakva dozvola za moraliziranje ikomu tko drugačije promišlja
stvarnost. Iako se odavno već zna kako ne mogu baš sva umjetnička djela imati
atribute turning pointa , težnja ka mogućoj
dubini oduvijek je bila prisutna (barem) kod velikih umjetnika. Ako ni zbog
čega drugoga onda poradi vječnih i univerzalnih (kantovskih) pitanja:Što mogu znati? Što trebam činiti? Čemu se
smijem nadati? Budući da nije (koliko je poznato)raspisan nikakav referendum
koji bi razjasnio hoće li umjetnost i u
budućnosti ostati u sferi umjetnika profesionalaca ili u sferi kreativnog
autora umjetničkih priručnika o samopomoći,je li moguć srednji put?Naime, odavno je mrtvi zec* naučio kako kreativnost
nije bljesak komadića razbijenog zrcala u blatu nego da je duboko u blatu i da ju nije lako iskopati. Ako malo bolje razmislimo umjetnika se nikad nije moglo percipirati kao nekoga
tko je izdvojen iz tržišnih procesa kao i svesti ga na komentatora Zeitgeista .Nerazumijevanje
strukture kao logičan nastavak proizvelo je virtualne historiciste koji se pod krinkom tržišne zadanosti izruguju lebonheurdevivreistima** naših dana, te je to( paradoksalno) postalo
čak poželjnim obrascem progresivnog
ponašanja .Ne treba to toliko niti čuditi budući da je opće poznato kako biti
historicist znači biti restaurator proteklih vremena, a biti virtualni
historicist znači biti isto tako restaurator samo ovaj put s pripadajućim
digitalnim paketom odnosno setom alata ,tehnika i materijala s naljepnicom ( Pogađate?)-kreativnost!
Napljepnicom koja se najčešće ne poklapa sa sadržajem. Izuzetno je važno
razlikovati koristi od uporabe interneta i sveg onog što on sobom nosi, no
ustoličiti ga kao opunomoćenog pojašnjavatelja stvarnosti je nešto drugo. Veliki
nedostatak virtualnog historicista leži i u činjenici da uslijed
prezaposlenosti ne stigne na put u vlastite dubinske sfere pribjegavajući fast opinionu kušajući s nogu kakvo od
velikih teoretičarskih imena od društvenih do prirodnih znanosti. Vratimo se po
treći put referendumu i stavimo na izbor dvije opcije pa neka glasači odluče:
Zlatko Kozina: Goldshit, 2016 |
Referendum o članstvu umjetnika u Transcendentnoj Uniji Svjesnih Gravitacije
Zaokružite samo jedan odgovor
Umjetnici bi trebali ostati članovi Transcendentne Unije Svjesnih
Gravitacije?
DA NE
LITERATURA:
Deresiewicz,William(2015),The Death of the Artist—and the Birth of the Creative Entrepreneur,The Atlantic,siječanj/veljača 2015. Prev. Tonči Kraljević Batalić, Zagreb 2015.
Teilhard de Chardin,Pierre(1970)Budućnost čovjeka,Split Crkva u svijetu
* mrtvi zec-aludiranje na slavni performans J.Beuysa: Kako objasniti slikarstvo mrtvom zecu
** Le Bonheur de Vivre (Radost života) slika koju je 1906. naslikao H.Matisse i koja je doživjela napade tadašnje kritike
Kao i inače - prepoznatljiv i izvrstan, s neupitnom sposobnošću povezivanja aktualnih događaja s dubinskim promišljanjem o umjetnosti.
OdgovoriIzbrišiBranka,hvala ti na tvojoj recenziji teksta.Lijepo je znati da ima ljudi koje zanima to što pišem.Konvergencija Organičnosti ide dalje!
OdgovoriIzbrišiLp!
zaboravih..sljedeća knjiga bit će ako ne ove,iduće godine najvjerojatnije.(da baš ne kažem -sigurno!:)
OdgovoriIzbrišiIzvrstan tekst!
OdgovoriIzbrišiPosebno mi je drag spomen Teilharda de Chardina, davno mi se urezao njegov pogled na povijest: Mali dio u uzvišenom kozmičkom razvoju koji je započeo pojavom života i koji će trajati milijarde i milijarde godina, sve dok i posljednje galaksije ne čuju objavu Krista kao Logosa.
Pozdrav od bivšeg učenika!