Dio teksta koji slijedi u kurzivu
preuzet je iz teksta „Ovo nije Ovo nije moj svijet”.Nastavak je drugačiji. Drugačiji
jer se jednostavno prepustio „kontinuitetu apstraktnog stroja”(Rajchman,2000:100)
u kojem se ostvaruju neobične i „nelogične” veze.I poput organičnosti koju
tvore živi organizmi,tako niti organičnost ovih riječi nema,a niti želi imati ikakve veze s
hijerarhijskim modelima „opstanka” kad je riječ o epistemologiji.
Daljnja metamorfoza navedenog teksta je samo pitanje htijenja.
Godine
1976.na ulicama Beograda,umjetnik Željko Jerman na velikoj roli foto papira ispisuje tekst: (koristeći se pritom kemikalijama koje se koriste u razvijanju fotografija) Ovo nije moj svijet.Naizgled
jednostavna tvrdnja, tada je bila izraz pobune protiv ustaljenih vrijednosti u
umjetnosti, u svijetu umjetnosti pa i samog tadašnjeg društva.
Pedesetak godina prije Jermanove akcije
belgijski nadrealistički slikar Rene Magritte je ispod
realistički naslikane lule napisao: Ovo
nije lula, što je isprva zazvučalo kao kontradikcija, ali zapravo to nije
bila jer se doista nije radilo luli kao utilitarnom predmetu, nego samo o
njenoj slici. U tome se zrcalila Magritteova filozofija da bez obzira na to
koliko je neki objekt realistično nacrtan, ljudi ga nikada ne mogu percipirati
kao stvaran, nego samo njegovu sliku.
Dakle, u istom tom magritteovskom duhu, ovaj se put ispod
umanjene(kolažirane) print fotografije umjetničkog objekta kakva je Jermanova
rola foto papira s tekstom „Ovo nije moj svijet“ nalazi se ispisani tekst stiliziranim rukopisom koji kaže: Ovo
nije Ovo nije moj svijet. To što vidimo doista nije Jermanova rola papira i iako bi se pomislilo da se za razliku Magritteove naslikane lule koja se ne može napuniti
duhanom ova umanjena kolažirana kopija Jermanovog teksta može biti jednako „upotrebljiva“
kao i original-vara se.
Zlatko Kozina: Ovo nije Ovo nije moj svijet 2 ,2016. |
Umjetnikov tekst iz 1976.godine, relikvija je kao i bilo
koja druga i kad bi se doslovno upotrebljavao bilo bi to tek „insceniranje
života“,a kako svaki čovjek posjeduje vlastitu negativnu teologiju ,odnosno vlastito ništavilo poniranje u nj je neizbježno kao i sama spoznaja da
priželjkivana stabilnost u svijetu ne dolazi iz sustava riznica koje barataju
civilizacijskim epistemološkim transakcijama(u suprotnom bi primjerice Bušmani, Dogoni i sl. bili tek
činjenicom kojoj je istekao rok trajanja, u najboljem slučaju nekakav
strukturalistički pattern ).Na tragu
tih promišljanja rad prestaje biti
citiranje Jermana postajući nešto sasvim novo ili čak nešto sasvim staro, poput Heraklitove izreke:
“Ne možeš dva puta ući u jednu te istu rijeku, jer prema tebi stalno teče nova
voda.“
No, kao što je Jerman svijet označio „ne-svojim ,a ne „ne-našim“
isto je tako davno prije u poznatoj
Kristovoj paraboli naglašen milosrdni 'Samarijanac',( a ne
'Samarijanci'!) Tema kojom su se pozabavili mnogi umjetnici (sjetimo se samo van Goghove verzije te iste teme) iz
svijesti uljuđenih Zapadnjaka odavno
je iščezla.
U svakom slučaju,radi se o otkrivanju,a ne o građenju.Otkrivanju sebe, a onda i konkretnog ili zamišljenog Sirijca kojemu ne treba dati tek pravo na stan i hranu, nego i pravo na " ljepotu apstraktnog stroja"
U svakom slučaju,radi se o otkrivanju,a ne o građenju.Otkrivanju sebe, a onda i konkretnog ili zamišljenog Sirijca kojemu ne treba dati tek pravo na stan i hranu, nego i pravo na " ljepotu apstraktnog stroja"
Popis korištenih izvora :
http://50eura.blogspot.hr/search?q=ovo+nije+ovo+nije+moj+svijet
Rajchman, John (2000.) Konstrukcije, Zagreb, naklada DAGGK
Nema komentara:
Objavi komentar