Georg Baselitz
slavno njemačko neo-ekspresionističko ime u svijetu umjetnosti
najprepoznatljivije po svojim naopačke naslikanim motivima, sam slikarski čin ovako opisuje: „The artist works in an entirely
irresponsible manner. His relation to society is anti-social, and his only duty is to maintain his composure, in respect of himself and his work.“ (Muthesius,A. 1990:29)
Dakle, umjetnik ni najmanje raspoložen ulagivati se bilo kome, svoju poziciju dodatno „cementira“ tezom da od samog sebe očekuje puno, a da od drugih ne očekuje ništa:
„I'm not interested in viewers:I never have been.“ (Muthesius,A. ,29)
![]() |
Georg Baselitz: Čovjek koji jede naranču I ,1981. |
Premda uopće ne
bi trebale, rečenice su to koje mogu zazvučati resko i pri tom izazvati
nakostriješenost mnogih teoretičara i povjesničara umjetnosti, ljudi koji ' s velikom sigurnošću mogu detaljno
opisati umjetnikovu namjeru do u najsitnije detalje'.(u tom će im slučaju taština najčešće biti povrijeđena.) Ali kao
što i najbolji ginekolozi(muškarci) moraju priznati nemogućnost utkivanja u emotivna stanja trudnica i nakon svih
silnih gledanja u ultrazvučne monitore, na priznanje iste nemoći (kad su u
pitanju slikari) prisiljeni će biti i najveći
teoretičari vizualne i likovne kulture. (Kad smo već kod spomenute analogije, žene su
rađale dok ginekologije kao struke nije bilo, dok danas vlastitu trudnoću
uglavnom prate te rađaju uz tu istu stručnu pomoć, barem u onim dijelovima
svijeta gdje je takva medicinska skrb moguća)
Slikarovo
inzistiranje na procesu odnosno na činu slikanja koji je iznad konteksta i
koncepta ,nije kontinuirano trajanje. To nije samodopadno odbacivanje kako
stručnog tako i običnog gledatelja,
nego je to ukazivanje na trenutke u kojima njegovo razmazivanje boje postaje osvjetljivanje
njegove unutarnje mračnosti koja upravo zahvaljujući slikarskom činu, kadru
podloge na kojoj slika i svijesti o vlastitom ograničenju- postaje iscjeljujuća i blagotvorna( ponekad i ekstatička) .U tom smislu, Baselitzovi naopačke okrenuti motivi jedno su od najvećih
opravdanja slikarskog procesa u povijesti umjetnosti. Baselitzovo „divljaštvo“
koje emanira iz različito usmjerenih namaza,
kromatskog intenziteta ploha i banalnih motiva koje odabire (portret,
animalizam, mrtva priroda, akt, figura) devina
su koža, , divlji med i skakavci* umjetničkom establišmentu
čak i danas, premda to nitko neće javno reći. Svjesni kako su i Baselitzu(kao uostalom i svakom slikaru) iskrsavala
pitanja poput: čemu sve to? i kome to uopće treba?,svjesni smo i činjenice kako
se ista pitanja odnose i na život sam. I
ne ustaje li se čovjek svako jutro iz kreveta u susret (najčešće) jednoličnoj svakodnevici?
Budući da se u kartezijanskom tumačenju stvarnosti( kojemu je imanentno
mišljenje po kojem je avantura umjetnikovih postupaka nešto što se prvenstveno
tiče kolektiva) preobrazbu svakodnevice ni ne pomišlja vidjeti kao mogući organički kondenzat, kojeg su ljudsko( samim time i umjetnikovo pa
i slikarovo) djelovanje i mišljenje oblikujući dio, a ne tek komadići nečeg bačenog u isto, paradoksalno je stoga govor o umjetniku današnjice proklamirati kao nešto
što je u „snažnoj vezi“ s realnošću. To isto gotovo redovito opovrgava njegovo
kiselo lice(čega on možda i nije svjestan?) odbijajući istovremeno čak i onih
nekoliko fanatika u aseptičnoj 'bijeloj kocki' , pseudo pars pro
toto predstavnika realnosti svijeta o kojoj sam umjetnik promišlja. Atmosferu te neveselosti kao i lamentiranje o
navodnom strastvenom odnosu umjetnika prema svakodnevnom životu pretvara se u intelektualni
ritual. Međutim ponavljamo, prevladavajućem kartezijanskom konceptu u
kojem je zapadnjački um više od bilo kojeg isposnika umrtvio
svoje tijelo , preobrazba svakodnevice je nemoguća. Tako je kao jedina
preostala opcija ostalo lažno uključivanje gledatelja kao onog koji bi sam
mogao staviti točku na umjetničku namjeru recipiranog djela.
Jednostavno rečeno, on
u svojoj spavaćoj sobi ne želi gledatelje u trenutcima vlastitog ljubavnog
čina, premda nema ništa protiv da se na nekom neutralnom terenu svojim
generalizacijama o tome kasnije očituju svi ti sociolozi, seksolozi, pa i
religiozni dušebrižnici. Vrlo vjerojatno da će i sam umjetnik kasnije iz svih tih očitovanja za sebe pronaći mnoštvo
korisnih uputa nakon čega će iznova otići u spavaću sobu, (zaključati se)
primjenjujući novostečeno znanje.(svjesno ili nesvjesno).
Za to vrijeme nemirna
i nervozna 'struka' ne može više čekati te počinje opisivati sve što je se
novoga dogodilo u spavaćoj sobi ili što je izvjesnije, uslijedit će opis
izgleda zgrade u kojoj se umjetnikov stan nalazi, njegove ulice pa čak i grada
nakon čega proročki preporučuju: Neka se dijete zove:Site-specific!
P.S. Srećom umjetnik
ih nije pustio u sobu inače bi patio od post-porođajne depresije poput svih
ostalih koji su pristali na to.
Dakako dijagnoza
o trenutačnom stanju u umjetnosti koju
se“ percipira kao dio realnosti, a ne kao praksu izdvojenu iz nje“ (Župan,
2009.) je samim umjetnicima , teoretičarima i povjesničarima umjetnosti apsolutno nekorisna ako isti poput Đure Sedera
na zalazu(ili usred) vlastita života ne mogu konstatirati:“Dubinski osjećaj
svijeta i života je pozitivan. On je radostan, on je s povjerenjem, s
ljubavlju. To je riječ koja se teško izgovara i ne treba ju izgovarati puno. To
mijenja horizont, to mijenja život. Bez obzira što moj život ide kraju ,to je
radost.“(Suvremenici, Hrvatska radio i televizija)
* radi se o biblijskom opisu Ivana Krstitelja
Popis korištenih izvora:
Habjan,A. (2013.)Suvremenici, dokumentarni film, Hrvatska
radiotelevizija
Muthesius,A.Dr.(ur.)(1990)Georg Baselitz ,Köln: Benedikt Taschen
Župan,I.(2009.),“Nedjeljom
destrukcija!“u: Tomislav Brlek, Bruno Kragić(ur.)15 dana ,Zagreb: Pučko otvoreno učilište ,str.30-33.
Nema komentara:
Objavi komentar