Čitava povijest
prožeta je što istinitim što lažnim pričama; o manjim ili većim visostima i uzoritostima i svim njihovim
(kvazi)ulogama. Prije samo nekoliko stoljeća mnogima od njih ljudi su se divili;
mnogih su se bojali ( dosta ih rjeđe
poštivali); a danas ih umjesto običnog puka prate papparazzi koji taj isti puk
hrane banalnim i nevažnim pojedinostima kroz popularne časopise. I premda
vjerojatno kad je riječ o prosječnom konzumentu današnjeg medijskog spektakla
čak i nečije tjelesne izlučevine postaju predmet
interesa (jer na koncu ipak se radi o ljudima plave krvi ) postavlja se pitanje:
A kako je uistinu nastao taj
s(l)oj ljudi?
Povijesni ( i
pojednostavljeni)pregled kaže sljedeće:
Nastanak aristokracije: još u neka pradavna vremena najmoćniji bi pojedinac ( i njegova obitelj )
nakon što bi vještom trgovinom (lihvarenjem),znanjem(kovanjem i obradom metala)
došao do dovoljno sredstava; unajmio novu radnu snagu-ratnike uz čiju je pomoć
otimao tuđu imovinu ;utvrdio se u citadeli, proglasio božanstvom ili božanskim
namjesnikom; vizualnim i inim sredstvima utvrdio svu neophodnu ikonografiju i
već nakon samo nekoliko generacija -nitko više nije sumnjao u istinitost
njegovog nebeskog porijekla. Sve
ostalo je povijest..
Čak i kada danas
govorimo o ljudskom tijelu kao i sama pomisao da bi um (na nekakav svoj
neobjašnjiv način) mogao biti podjednako nastanjen u svakom atomu entiteta
kojeg zovemo ljudskim tijelom, kod ogromne se većine i dalje to tretira kao ideologija.
No, priznali mi ili ne i danas je oko poput kakvog karolinškog vladara nasuprot
kojeg „sjedi“ mozak poput kakvog biskupa
koji zajedničkim naporima održavaju umni
westwerk.*
A kako svaka
ideoolgija zaslužuje svoju porciju pitanja neumitno slijedi:
1.Je li ono u
što smo (dosad) vjerovali samo i tek „očno“iskustvo sa svim njegovim
mehanizmima?
2. Postoje li
možda i neke druge vrste relevantnih iskustava, odnosno njihov
zbroj ( „ušno“,“jezično-nepčano “,“nosno“
„kožno“) koji bi također
mogao poslužiti promicanju humanijih društava?
3.Trebaju li se
konačno razlučiti te dvije vrste borbi
od kojih je jedna-'borba za ljudska
prava jednaka za sve- skupa sa svojom
podužom poviješću', i druga,' ona koja se „bori“ za jednaka prava svih
čovjekovih osjetila'(koja je još
uvijek na samom početku što je donekle i logično budući da tu vrstu titraja
„aparati društvenosti“, uglavnom još uvijek ne mogu registrirati)?
Budući da je za
očekivati kako revolucionarnih prevrata kad je u pitanju ljudska percepcija
ipak neće biti, jedina su opcija- novi „evolucijski“prolazi kroz epistemološki
gustiš:
↕
Tuđa iskustva umjetnosti( bilo kroz stavove, namjere ili
koncepte)doživljavamo kao elemente kolektivnih
i privatnih mrtvih priroda iz kojih
su izrasli, a ono što je u njima bilo vječito
, ekstrahirano je te stavljeno u pogone ( klasteri psihogeneze )čija
je karakteristika da nikad nemaju svoje sjedište samo na jednom mjestu pa ih se
stoga najčešće percipira kao nepostojeće.
Umjesto boca, jabuka ,violina i draperija stoje ponuđena živa 'mrtva iskustva'. Ona su istovremeno
prisutna u sva tri agregatna stanja realne stvarnosti
'Klasteri
psihogeneze za Galeriju, Galerija za
klastere psihogeneze !'
Mogu li galerije koncipirati svoju djelatnost temeljeći
sve svoje umne radnje na parafrazama znanstvenih
laboratorija, upirući se doći do istine koja se nalazi izvan galerijskih prostora ali koje će poslije izložbe i zainteresirani puk
biti svjestan. Ne, to neće ići jer struktura tog 'objekta' toliko je nestabilna
da obrisi postaju sve sfumatozniji u
nezaustavljivom procesu koji se odvija sve
do trenutka potpunog nestanka granice između galerijskog i vanjskog prostora. Odjednom
ćemo se htjeli, ne htjeli naći vani. A vani
je situacija najvjerojatnije sljedećeg
ishoda:
Umjetnik/kustos
koji u samoj svakodnevici ne bude mogao prepoznati beskonačno grananje apstrakcije
kojoj je organičnost svega imanentno
stanje bez iluzije o mogućem blue screen stanju ,poput pijanog je vozača koji je se
izvrtio na cesti pa sad više ne zna je
li okrenut u pravom smjeru. A kad se ipak odluči krenuti dalje, što zbog
usamljenosti što iz straha počne pjevušiti pjesmicu: ..“ Umjetnička praksa se izjednačila sa životom la-la-la...“
![]() | |
Zlatko Kozina:Klaster psihogeneze 1 ,2015. | (mrtva priroda s K.Althoffom, A.Weiweiom,F.Westom,C.Oldenburgom i S.Dalijem ) |
* zapadno zdanje sakralne građevine u kojem je boravio karolinški vladar u ranom srednjem vijeku za vrijeme liturgije
Humano je tek parafraza temeljnog biološkog u čovjeku, proširena teza u kojoj čovjek više nije samo 'u se, na se, i poda se'. I sve ljudske djelatnosti i iskazi, pa tako i umjetnički, tek su parafraze nas samih u vlastitom ili u iskonu čovjeka kao biološkog. Ima li tu imalo mjesta za meta-fiziku odvojenu od fizike, meta-kemiju odvojenu od kemije?
OdgovoriIzbrišiMjesta za alkemiju? Svakako.
OdgovoriIzbriši