Još od pradavnih
vremena(doista pradavnih jer radi se o vremenu prije nekoliko desetaka tisuća godina) ljudi su u
manjim skupinama koje su znale brojati do najčešće desetak jedinki, prelazili
velike udaljenosti. Uostalom to se vrijeme i naziva vremenom nomadsko-
lovačko-sakupljačkog načina života. Od tada pa sve na ovamo migracije ljudi su
se neprestance događale. U tom je smislu interesantna usporedba putovanja
Odiseja i Abrahama o kojoj se pisalo i navodilo bitnu razliku između te
dvojice; Odisej se vraćao kući s jasnim ciljem dok je Abraham krenuo na put u
nepoznato. Nije teško zaključiti kako je Abrahamu bilo ipak puno teže budući da
nije imao jasnu sliku o tome kamo ide, osim povjerenja u Božji poziv koji ga
potiče krenuti pa će tako francuski
književnik Edmond Haracourt reći:“krenuti
na put, znači malo umrijeti“, što će reći kako napustiti svoje korijenje
znači napuštanje vlastite povijesti, ali uz istovremeno otvaranje mogućnosti za
„novo rođenje“ (Velčić,2014.)
S druge strane
danas smo svjedoci nekih novih migracija, odnosno mješavine migracija; migranti
iz bliskoistočnog područja sa svojim
životnim pričama prepliću se s onim našim
koji također idu na Zapad. (ponekad samo do Zagreba)
Umjetnik Matej
Knežević koji je također sa svojom obitelji „malo umro“ preselivši se u Zagreb,
svojom recentnom izložbom „Ma, moraš ti njega znat'!“ čini dvije stvari istovremeno:
odgovara na pitanje-zašto?(svojoj rodbini, znancima i svima drugima) te isto
tako problematizira pitanje sjećanja na konkretne osobe. U svojoj instalaciji u
kojoj stilizirani skelet (drvene letve omotane sijenom) kuće ocrtava koncept kuće ,a ne njeno stvarno doživljeno
utjelotvoreno iskustvo; dovodi u pitanje filtere kojima se (pogotovo u našem
podneblju) omotava dualizam : kuća – dom.
Knežević se tako koristi poznatom pričom Tri praščića (uokvireni svinjski repovi kao pojačivač kolektivno
usvojene teme)s pripadajućom klišeiziranom poukom (kako se lijenost ne isplati)
stvaraju bez-identitetsko mjesto (jednoobrazni
ukrasni fragmenti upućuju na potrošačka mjesta ,trgovačke centre mjesta bez
značenja) koje to prije nije bilo dok jastuci u kutijama dodatno naglašavaju
nepomično vjerovanje u ustaljenost familijarnog
trodimenzionalnog prostora.
![]() |
Matej Knežević, konstrukcija postava izložbe "Ma,moraš ti njega znat!" |
Razmišljajući o konkretnim ljudima s
pripadajući im imenom i prezimenom ,a koji su se istrgnuli
iz zavičajnosti da bi negdje drugdje(poput
igrača Tetrisa) slagali trenutke vlastite svakodnevice, umjetnik kao da postavlja
pitanje: Je li „horror loci“-odvratnost
prema mjestu na kojem se netko upravo nalazi, jedini impetus koji nekoga pokreće ili je (e)migriranje
jednostavno stvar organičkog kontinuiteta s neizbježnom entropijskom fazom, u
ljudskoj povijesti odvajkada prisutno?
Korišteni izvor:
Velčić, B.(2014.)Abraham-čovjek budućnosti
http://www.svjetlorijeci.ba/clanak/1700/biblija/abraham-covjek-buducnosti
(datum
objave:27.8.2014.)
Nema komentara:
Objavi komentar