„Svaki umjetnik
je ljudsko biće“, obrnuo je jednom
prilikom Martin Kippenberger izjavu velikog njemačkog umjetnika Josefa Beuysa („Svaki
je čovjek umjetnik“) čime je jasno dao
do znanja(svima onima koji sebe naivno svrstavaju u skupinu onih koji navodno
nemaju nikakve veze s umjetnošću) da kao
takvi i umjetnici imaju potrebe kao i svi ostali ljudi, od najelementarnijih
fizioloških do onih duhovnih. Dakako, tim „ljudskim bićima“ ništa ljudsko nije bilo
strano pa su tako (Pieter Brughel, Michelangelo da Carravaggio, Vermeer van
Delft, Vincent Van Gogh, Paul Gauguin, Edgar Degas,Toulouse Lautrec, Otto Dix,
Pablo Picasso i mnogi drugi) često jeli i pili u tavernama, gostionicama
ili kavanama u kojima bi njihova druženja počesto znala metamorfozirati u boemske
zgode raznoraznih vrsta (o čemu je dosta toga i napisano) .Ti susreti umjetnika s vlastitom
svakodnevicom u kulturnim europskim prijestolnicama ni stoljeća kasnije neće postati nešto što bi se zataškavalo kao nešto neprilično ili ne daj Bože-politički
nekorektno! Baš naprotiv, poduzetni će
ljudi te činjenice znati višestruko
naplaćivati(čitaj: od vlastite kulture država itekako ima koristi) precizno navođenim turistima ( iz svih krajeva svijeta) dok još nisu
valjano ni iskoračili iz nakrcanih autobusa, nahrupljujući u iste one restorane
i kavane ne bi li osjetili djelić prohujalog vremena u kojem je nekad Georges Braque dodirujući kažiprstom obod šešira
uljudno pozdravio gospodina Matissea ili u kojem je Alberto Giacometti satima sjedio pušeći cigaretu za cigaretom
skicirajući u svoj sketchbook sve što
je mogao upiti iz bogatog skladišta (uvijek)sive
svakodnevice svojim oštrim pogledom . Od konobara će tražiti da ih
fotografiraju dok se šeretski smiju sjedeći na stolici na kojoj je navodno
sjedio Marcel Duchamp dok je vodio razgovore s Francisom Picabijom i druge slične stvari.
Ono što ne treba smetnuti s uma je činjenica
da ništa od svega toga ne bi bilo moguće ,tj.da se za te umjetnike nikad ne bi
ni znalo da ti isti nisu imali svoj prostor djelovanja, odnosno stvaranja
umjetničkih djela (čitaj: ateliere)U te su prostore puštali svoje prijatelje ,poznanike
i ponekog slučajnog trgovca da bi potom sve ili većinu stvorenog kasnije
izložili u nekom od javnih salonskih ili galerijskih prostora(u kojima su „naši“
turisti već bili prije nego su došli potražiti okrjepu u nekom od čuvenih
restorana) u koje su dolazili svi koji bi htjeli, bez obzira na društveni
status.
Poznato je kako odgajanje pogleda ili proces
kultiviranja u starim europskim demokracijama ima malo dužu povijest u odnosu
na našu, hrvatsku. A, govoreći o kultiviranju nacije jedan je slavni
psihoanalitičar još davno zaključio kako je istoj potrebno
četrdesetak godina(lutanja
pustinjom nesvjesnog života ) kako bi se neka značajnija promjena na
kolektivnoj razini i usvojila. Ipak, da bi taj četrdesetogodišnji proces mogao i započeti teći, prvi je
preduvjet da buđenje svijesti prije svih prihvati elita,( svakako ne na
razini deklarativnosti ) da bi zatim to isto mogli i svi ostali članovi
zajednice. Treba svakako znati , da kad se
govori o „eliti“ da taj pojam točno
označava najizvrsnije ljude, odnosno vodeće u svojoj struci/djelovanju na nekom
geografskom području unutar neke zajednice. Manje-više, svima je poznata
starozavjetna priča o Mojsiju kao vođi Izraelaca u izlasku iz egipatskog
ropstva pa si u tom smislu , moramo najiskrenije postaviti pitanje: Imamo li mi
trenutno svog Mojsija za trku ? Sudeći
prema situaciji kakva je- nemamo! A možda i imamo. Možda imamo nekog svog surogat Mojsija koji ne samo da nije
protiv lažnih idola i zlatne teladi
nego ih štoviše sam podiže, jer našem Mojsiju
treba nešto što njemu samom obećava brzi uspjeh. Vizije su daleka budućnost. Tko
to treba!? Štoviše, naš je Mojsije ne samo zastao, nego i zaglibio, a
to potvrđuje primjer Slavonije odnosno
Osijeka kao paradigmatskog primjera onog čemu svjedočimo.
.Iz nekih čudnih
pobuda, krajnjeg nerazumijevanja i nesvjesnosti taman oblak prekrio je taj
nerealizirani europski grad kulture čija se gradska uprava prema kulturi, ili da
budemo precizni prema Galeriji „Kazamat“ ponaša kao mladoženja od kojeg je
mlada pobjegla s nepoznatim udvaračem u nepoznatom smjeru dok on u svom pijanstvu rasipa
svoju baštinu na sve strane ,a sva mu čeljad za to vrijeme od njega bježi autobusima (koji
kod nas čak nisu jedino i samo to što jesu- poduža prijevozna sredstva ,nego i
simboli prisilnog odnosa pojedinca i društva).
Hoće li se gosti
koji ipak i kod nas u Tvrđu dolaze autobusima (iako ne u broju kojeg bi
priželjkivala gradska blagajna) i dalje vrtjeti uglavnom samo oko centralnog kužnog pila i dalje ovisi o svim našim Mojsijama,
sadašnjim i budućim kojima je zasad izgleda
teže napustiti ropstvo nego onima koje bi oni kao trebali
voditi.
Čestitke na ovom aktivističkom postu, Zlatko! I jedino što bih svemu pridodao jest da danas živimo u dobu vladavine masa, diktature većine, kako god to nazvali... i elite, ako ih se danas uopće tako može nazvati, da bi vladali masama, najprije im se moraju dodvoriti...spustiti na njihovu razinu, a što onda nužno predstavlja smrt za svaki viši ukus...
OdgovoriIzbrišiBorise,ja čak mislim da je na sceni diktatura manjine,onih par postotaka najbogatijih na svijetu koji kroje zakone prema sebi da bi ih onda kopirali svi "vazali" svijeta,a čija je sigurnost jednaka onoj krotitelja lavova.Zna se dogoditi da poneki lav tu i tamo sazna da je ipak jači od krotitelja.Onda to loše završi po krotitelje i njihove "argumente" u obliku biča.
OdgovoriIzbriši