Američki slikar
Jackson Pollock bio je otac akcijskog
slikarstva i drippinga; slikarske tehnike koju je Gilles Deleuze dijagnosticirao
kao otkrivanje “katastrofe“ vizualnog pri
čemu je možda od svega najvažnije iskustvo sloma vizualnih koordinata,[1] sloma
koji se u umjetničkim krugovima inače označava terminom “all-over painting.“ U određenom bi
se smislu navedene konotacije mogle dovesti i u vezu s hrvatskim stripašem
Dubravkom Matakovićem, odnosno s njegovim stripovima koji samo na prvu
izgledaju poput svih ostalih. Miljenko
Jergović ga je proglasio najboljim
pripovjedačem kojega je hrvatski strip u svojoj povijesti imao[2] i
zasigurno je kako će suptilniji i poviješću umjetnosti bremenitiji promatrač
uočiti sličnosti s Pollockom, za kojega je Willem de Kooning onomad rekao kako
je „probio led“ otvorivši tako “pukotinu“ kroz koju se već sedamdesetak godina
i dalje provlače sve kreativne duše željne osvajanja nepoznatog prostora( i
najvjerojatnije unaprijed osuđenog na neosvojivost) .Naime, kao što Pollockove
mrlje i linije koje se međusobno pretaču: ništa ne opisuju; nisu konturama čemu;
nemaju unutrašnjost niti izvanjskost[3] jednako tako i
Matakovićevi anti-junaci ispunjavaju prostor iskustva sloma sadržajnih koordinata .Stoga Jergović točno uočava atmosferičnost
umjetnikovog rukopisa kad kaže kako je njegova crtačka manira oduvijek bila
uvjetovana naracijom koja, pak, nije maniristična, nego je zasnovana na
neočekivanim anegdotama, igrama riječi, aluzijama, grotesknim kalamburima i
jezičnim figurama kakve je nemoguće imitirati ili ponoviti.[4] I upravo je takvoj
Matakovićevoj narativnosti imanentna nenarativnost čija
“ apstraktnost“ i kontinuitet ne proizlaze iz odsustva priče nego iz
istovremenosti nespojivih tema i mitova i likova iz prošlosti i sadašnjosti [5].
Amiši i prethistorijska Mater Familias
; Gmižić i Vrag; Stari Kustos i Ban Đuda
Kirbaj Šesti kao da potvrđuju Matakovićevu “apstrakciju“ u kojoj je pripovjedanje poduprto vrhunskim
crtežom, a crtež vrhunskim
pripovijedanjem pa je čitatelj/gledatelj nacrtanih kadrova u dilemi uživa li u
crtežu ili u priči ( ikoničnost i indeksnost kod autora jedno).Umjetnik će
jednakom pozornošću nacrtati pauka na zidu i lice glavnog junaka inzistirajući
na semantici groteske u kojoj je sve zadobilo ljudsku mjeru. Neizostavni crteži
izlučevina koji se „neobavezno“ pojavljuju
potvrđuju staro alkemijsko pravilo po kojem se zlato krije u prljavštini
ili jednostavnije rečeno: ništa ljudsko, umjetniku nije strano, a nije strano jer isti ne moralizira i ne bira “stranu u
sukobu svojim drippingom all-over istine .
![]() |
Dubravko Mataković: Atonska prijetnja 1 |
Literatura:
1.Jergović,M.(2017.)Matakovićev poučak:Život ti počimlje
čim te neko,božemiprosti -pričepi https://www.jergovic.com/subotnja-matineja/matakovicev-poucak-zivot-ti-pocimlje-cim-te-neko-bozemiprosti-pricepi/(datum objave:18.ožujka
2017.)
2.Rajchman, J.(2000 )Konstrukcije,
Zagreb ,Naklada DAGGK
1.Jergović,M.(2017.)Matakovićev poučak:Život ti počimlje
čim te neko,božemiprosti -pričepi https://www.jergovic.com/subotnja-matineja/matakovicev-poucak-zivot-ti-pocimlje-cim-te-neko-bozemiprosti-pricepi/(datum objave:18.ožujka
2017.)
2.Rajchman, J.(2000 )Konstrukcije,
Zagreb ,Naklada DAGGK
[1] Rajchman, J. Konstrukcije, Naklada DAGGK ,Zagreb 2000.,str.104
[2] Usp.Jergović, Matakovićev poučak:Život ti počimlje čim te
neko,božemiprosti -pričepi ,2017. URL:https://www.jergovic.com/subotnja-matineja/matakovicev-poucak-zivot-ti-pocimlje-cim-te-neko-bozemiprosti-pricepi/(2017-3-18)
[3] Rajchman, J.Op.cit.,str.105
[4] Jergović,M.Op.cit.
[5] Rajchman, J..Op.cit.,str.100
Nema komentara:
Objavi komentar