U svojoj knjizi “Preživjeti sliku“ Krešimir Purgar gotovo čitavo
jedno poglavlje posvećuje ljudskom izmetu, odnosno-govnu! O ljudskoj izlučevini
koja je tako blizu svakom čovjeku (doslovno!)Peter Sloterdijk će govoriti kao o
nečemu od čega se naša (posebice zapadnjačka) svijest odcijepila. Odcjepljenje
on vidi tek kao oblik dresure poretka rezultat čega je naučeno gnušanje prema
jednoj fiziološkoj nužnosti i pratećem joj “produktu“.Moderna ekološka svijest
nagnala nas je da o tom ljudskom otpatku ponovo promišljamo. [1]
Ipak, vratimo li se u neke druge povijesne i pretpovijesne
epohe uočavamo sasvim drugačiji pristup: „Izmetine se smatraju spremnikom snage ,pa simboliziraju svetu
biološku moć koja postoji u čovjeku i koja
će se, bude li izbačena, nekako vratiti.“ [2]To bi
otprilike bio nekakav zajednički nazivnik u vjerovanjima mnogih plemenskih, ali
i razvijenijih drevnih kultura. Zanimljivo je kako mnoge predaje značenje zlata
povezuju s izmetom pa će tako Dogoni tvrditi:“ Jede se sunčeva svjetlost; izmetine su noć“, što na neki način
uključuje i jedno od mnogobrojnih alkemijskih značenja zlata, a neki
radiestezisti čak smatraju da su titraji energija zlata i izmeta jednaki[3]
Osamdesetih se godina dvadesetog stoljeća na američkoj umjetničkoj
sceni pojavila uzrečica Anything
goes ( Sve prolazi ),a Ecova zamisao
o otvorenom djelu iz kasnih
pedesetih, tih je godina u New Yorku od strane receptora umjetnosti(od
ozbiljnih tumača do običnih promatrača) pokrenula raznorazne epidemije dovršavanja,
tj. interpretiranja umjetničkih djela kao nikad do tad. Sami umjetnici svojim
su djelima dodatno podgrijavali atmosferu otvorenosti te jasno dali do znanja kako žive u vremenu u
kojem doista sve može biti umjetničko
djelo ako je se dakako sposobno staviti
u položaj stvaranja istog.[4] Ta je postmodernistička
situacija izravnavanja vrijednosti, odnosno raskola (nema pobjednika, nama
rješenja, nema progresa),[5] poput
svake druge povijesne situacije istodobno iznjedrila i sjajne ali i bofl
umjetnike; nešto poput noža kojim se može rezati kruh ali i istovremeno ubiti
čovjeka jer sjetimo li se Josepha Beuysa, umjetnika koji je od suvremenih
umjetnika zagovarao moralnu i intelektualnu odgovornost za cjelinu povijesnog svijeta,[6] jasno je
kako su njegova nastojanja ostala neshvaćena te sad kad je mrtav, arhiviran i
potpuno bezopasan postao je sjajan materijal za izgradnju monumentalne priče
oko njegovog lika i djela .A bilo je i onih koji su ga proglašavali stvarnom
bolešću[izmetom?, Z.K.] suvremenog društva
preporučujući Frankfurtsku školu kao lijek dijelu zabludjelog
intelektualističkog miljea koje je zbog Beuysove političke oholosti skrenulo s
puta pozitivističkog poimanja znanosti.[7]
Za to su vrijeme njegovi
“nasljedovatelji“ završili u nekoj
vrsti disjunktivnog dekonstruktivističkog
labirinta bez Minotaura dok je on sam postao prorokom čije su zamisli nakon njegove smrti završile
svoj put tek kao “poruka u boci“ na koju možda netko slučajno nabasa. Arhetipsko
pitanje Tezeja i njegovog pokušaja rješavanja problema s vlastitim Minotaurom kao da više nije važno;
pojava društvenih hibrida( neka vrst aseptičnog
Techno- Tezeja s pomno izgrađenim P.R-om),te
nametnute teme (čak i na recentnim
velikim umjetničkim priredbama) na neki su način postali glavnom
pokretačkom snagom. U Hrvatskoj se nepredvidljivost i razmišljanje o svijesti
pomoću koje je jedino moguće osvojiti polje slobode kao i svijest jedinstva s
cijelim prirodom ponajviše očitovala u osobi Ivana Kožarića .On, je dakako u
svojim nastojanjima ostvarivanja vlastite slobode sam išao svojim putem, a ako
se u njegovom radu i može naslutiti poneki beuysovski
trag to svakako nije bio odraz svjesne umjetnikove namjere nego prije svojevrsni
sinkronicitet dvije snažne individue(igrom slučaja i Beuys i Kožarić su rođeni
1921.godine). I kao što se u afričkoj plemenskoj tradiciji smeće okružuje
posebnim obredima, jer se smatra da je prepuno snage prenesene s ljudi, moglo
bi se jednako tako reći kako su i
Kožarićeve hrpe ili pak čitav njegov atelje
(danas u MSU) “osmoza između običnog i svetog, kaotičnog i uređenog životnog i
umjetničkog,“[8]
![]() |
Retrospektivna izložba I.Kožarića u Umjetničkom paviljonu 2006 |
U tom su kontekstu
bitno drugačije svijesti umjetnika Piera Manzonija i Maurizija Cattelana. jer
čini se kako je i kod jednog i kod drugog došlo do “zapriječivanja povratka
svete biološke moći“, konzerviranjem(Merda
d'artista,1961.), odnosno fuzioniranjem drevnih tvari kakve su zlato i
govno s kunsthistoričarski opravdanim
objektom(America,2016.).No, bitne
razlike postoje i između ove dvojice jer dok je oslobođenje od kanona
umjetnosti kojem je težio Manzoni bilo svedeno tek na
intelektualističko razrješenje ropstva, u Cattelanovom djelu značenje je
ambivalentno tj. istovremeno: vremensko i bezvremensko; lokalno i univerzalno.
Premda paradoksalno, no čini se kako je Beuysova(u Hrvatskoj
Kožarićeva) pojava izazivala ,a izaziva i dalje neko dubinsko, nesvjesno
gađenje dok taj osjećaj u slučaju
Manzonija i Cattelana ne postoji.
A ne postoji stoga što djela, i Manzonija i Cattelana svojom semiotičkom opravdanošću
potvrđuju odcijepljenost od vlastitih autora postajući “ novim specifičnim
objektima“ vrlo nalik na one povijesne minimalističke, držeći se tako slavne
Wittgensteinove preporuke o “šutnji“.[9]No,
njihova šutnja nije zlato.
![]() |
Maurizio Cattelan. America, 2016. |
[1]Usp.
Purgar, Krešimir. Preživjeti sliku. Zagreb: Meandarmedia ,2010. Citirano
prema:Sloterdijk,Peter.Kritika ciničnog uma .Zagreb: Globus,1992 Str.145-159.
[2]
Chevalier, J ; Gheerbrant, A .Rječnik simbola.,Zagreb: Jesenski i Turk,2007.
Str.228-229.
[3]
Isto
[4]
Bačić,Marcel.Prostor interpretacije.Zagreb:Matica hrvatska,2016.Str.16.
[5]
Usp.Šuvaković Miško.Pojmovnik suvremene
umjetnosti.Zagreb;Ghent:Horetzky;Vlees&Beton ,2005.Str.479.
[6]
Usp.Labus,Mladen.Filozofija moderne umjetnosti.Zagreb:Znanost i društvo,2006.Str.111
[7]
Walters ,Victoria.Joseph Beuys and the
Celtic Wor(l)d:A language of healing. Münster: Lit Verlag ,2012.Str.187.
[8]
Ivica Župan:Ivan Kožarić-Avanture okorjela nonkomformista; tekst u katalogu
izložbe u Likovnom salonu “Vladimir Becić“,travanj /svibanj 2003.
[9]
Usp.Wittgenstein,Ludwig.Tractatus-Philosophicus.Zagreb:Moderna vremena,2003.
Str.171.
Prva misao nakon čitanja mi se učinila vulgarna i neprimjerena, gotovo šaljiva parafraza one narodne izreke, koja bi u ovom slučaju glasila 'eto što je umjetnik, taj će i od govneta napraviti pitu'. Pa sam se malo vrtio u raznim drugim 'recenzijama' i na kraju se vratio prvotnoj. Ima nešto u toj narodnoj izreci, i mojoj parafrazi (nadam se). I to u pozitivnom smislu (siguran sam). :)
OdgovoriIzbrišiNa kraju,ipak je važno samo da se "strujni krug" zatvori pa da sijalica zasvijetli :)
IzbrišiŠirokobriježanka Martina Mlinarević-Sopta (hrvatska kolumnistica, pjesnikinja i društveno angažirana aktivistica iz BiH) kvalitativno razlikuje govna od fekalija. I jedan i drugi pojam veže uz svojstveno ljudima. Pri tom je prvo nešto organsko i (valjda) prihvatljivo, a drugo karakterno i kod nje očito - odbojno).
OdgovoriIzbrišiTo bi otprilike i bila ta distinkcija.Prva bi se mogla opisati kao centrifugalno, a druga kao centripetalno gibanje :)
OdgovoriIzbriši