Svjetski poznata pripovijest „Kraljević i prosjak“ Marka
Twaina o zamjeni identiteta dvojice dječaka i o svim njihovim dogodovštinama
omiljeno je štivo djece širom svijeta. Sretan završetak te priče uz sve moguće
pouke svakako je važan, no za odraslu
populaciju još je važnija jedna druga činjenica : simultani kontrast para kraljević-prosjak na sjajan način ne
pristaje na disjunkciju međuljudskih odnosa ,a jednako tako niti na disjunkciju između osjećaja besmisla i samorazumljivog osjećaja cjelovitosti koji je imanentan svakom djetetu. Pomalo
paradoksalno, no čini se kako je upravo cjelovitost
ta koja je ontologiji moderne umjetnosti nepremostiva barijera pa ju čini nevidljivom, i to u najvećoj mjeri-nesvjesno!
Jer očito, koeficijent je to koji je u proizvodnji “ontoloških formula“ jednostavno
zanemaren. O čemu je zapravo riječ?
Naime općepoznata je bila težnja mnogih avangardnih umjetnika
kroz cijelo dvadeseto stoljeće
poistovjetiti se s dječjim likovnim izrazom, zadobiti izravnost i
nepatvorenost kakvu samo djeca imaju. (interesantno kako nitko nije primijetio da
to dosad nije uspjelo nikome?)
Pozabavimo se na trenutak Picassovom situacijom ( čak je i on
sam bio u zabludi ustvrdivši kako je dok je bio mlad slikao kao Rafael i kako
mu je trebao čitav život naučiti crtati
poput djeteta).
Dakle , kad se govori
o umjetnikovom sveukupnom djelu jedan element ostaje stalan-njegova svijest o objektivnom svijetu.[1]Kandinskijeva
unutrašnja zbilja ,Mondrianov apsolutni univerzum, Maljevičeva čista
osjećajnost kojima su navedeni umjetnikovi
suvremenici željeli nadići pojavni
svijet bila je krajnje suprotna njegovoj zaokupljenosti stvarima. Umjetnik je
jednostavno smatrao da nevidljivi svijet ne može biti područje slikarstva.
Materijalistički duh kojim je bio opsjednut nije mu dopuštao vidjeti da sama
priroda (kojoj se divio i koju je smatrao puno jačom od čovjeka) možda i nije
tek nekakva, bez posebnog razloga funkcionirajuća činjenica Čini se kako je
Picasso prema prirodi imao sličan odnos kakav su stari Grci imali prema bogovima s Olimpa- respekt prožet nadom kako im se putovi nikad neće ukrstiti. Picassov “strah od prirode“ najbolje
se ogleda u njegovoj izjavi:“Slikanje nije estetska djelatnost; to je oblik
magije načinjen kao posrednik između ovog stranog i neprijateljskog svijeta i
nas, način stjecanja moći davanjem oblika našim užasima kao i našima željama.“ [2]Zato, čak
i kad je svoje blokove i platna punio prikazima autsajdera svih mogućih profila
u kojima je njegov humani pristup neupitan, sam umjetnik sobom je uvijek vukao nekakvu
melankoličnu prtljagu nepovjerenja (ili povjerenja, ali koje taj netko
drugi tek treba zaslužiti) prema svijetu u kojem je živio. No, veliki
majstor bio je u zabludi kad je u pitanju dječji crtež jer je isti izraz povjerenja u smislenost svijeta bez zadrške.
Tipični takav
disjunktivni primjer Picassovo je slavno djelo Guernica; ono je kalcificirani
konglomerat svih njegovih iskustava, objektivnost koju se ne propitkuje ,
super-ikona zapadnjačkog umjetničkog angažmana. I možda je upravo to djelo potvrda
njegovog stava o prirodi kao onoj ispred koje se jedino može ići, onako kako pas trčkara ispred svog gazde –zastajkujući
i osvrćući se prema njemu provjerivši svaki put ide li u pravom smjeru.
Usklađivanje s prirodom kod tog modernog “primitivca“ se događalo nesvjesno pa
bi se moglo reći kako je slikanje
bombardiranja Guernice za Picassa bio
čin očaja ranjene životinje.
![]() |
Pablo Picasso:Guernica ,1937. |
U svemu tome kako je u uvodu i navedeno , neizostavna je
uloga filozofije umjetnosti, odnosno njeno instaliranje ontologije moderne
umjetnosti kao povijesnog bitka. Uloga
umjetnosti koja će se postaviti za posrednika u fenomenološkom
konceptualiziranju jednostavno je postala zatvorenim skupom, ontološkim rezervatom koji se presijeca s mnoštvom sličnih tvoreći
neku vrstu “ontološkog kubizma.“ Ipak, prostor je to čiji je kontinuitet
ograničen i koji se ne nad-stavlja na ritam evolucije kao nesagledive akcije
nego se referira na evoluciju kao onu čiju je radnu površinu uz svu raspoloživu
intelektualnu aparaturu- moguće jedino opisivati. Gramatičari konteksta već
više od stoljeća daju smisao u borbi umjetnika protiv neprijateljskog svijeta
koji ga okružuje pa će tako prema Labusu moderna umjetnost biti prinuđena
spoznavati bitak tako što ga “pravi.“[3] Novonastali
bitak tako zadobiva atribute povijesnosti ,spreman napredovati u zvanje
„stvaratelja smisla.“ No, to je stvaranje
smisla najčešće puno grča i nepovjerenja, suprotno dječjem pogledu kojega je
puno lakše proglasiti“ posljedicom
egocentričke orijentacije na ono što je bitno,“
[4]čime se
ta neizbježna činjenica ljudske razvojne faze, konsenzualno i prigodničarski rabi,
u “prijateljskoj“ atmosferi onako kako bi se neki lokalni načelnik obratio
učenicima za njihov dan škole. A stvar je potpuno suprotna! Naime, kada bi primjerice
dijete od četiri ili pet godina svojim
crtežom, hipotetski govoreći, htjelo prikazati lulu ono bi za razliku od
Magrittea, gledajući u vlastiti crtež
moglo s punim pravom konstatirati: „Ovo je lula.“I to bi zaista bila lula. Stvarnija od
stvarne lule kao što je prije nekoliko desetaka tisuća godina naslikani bizon u
nekoj prapovijesnoj špilji bio stvarniji od stvarnog bizona jer je bio haptički
učvršćena ekstatička vizija doživljenog susreta. Ekstazu svakodnevnog života
koju djeca s lakoćom podnose, odrasli su skloni konceptualizirati pa je tako
svojevremeno učinio i slavni španjolski slikar .
![]() |
crtež djeteta(5 god.) |
Metaforički rečeno:
u slučaju Pabla Picassa (i svih njegovih
ontoloških sljedbenika) -kraljević jednostavno
zapinje u siromaštvu dok kao prosjak pun
bijesa(ali i straha) neuvjerljivo objašnjava vlastitu situaciju silnom mnoštvu beskućnika
koji ga okružuju.
[1]
De Micheli, Mario. Umjetničke avangarde XX. st. Zagreb: Nakladni zavod Matice
hrvatske,1990.Str.146.
[2]
Umjetnost i znanost Leonarda da Vincija ,2016.URL:https://www.youtube.com/watch?v=gSujCePbTFs&
t=429s(2017-12-12)
t=429s(2017-12-12)
[3]
Labus ,Mladen .Filozofija moderne umjetnosti :onto-antropologijski i
socio-kulturni pristupi. Zagreb:Biblioteka znanost i društvo,2006.Str.21
[4]
Grgurić, Nada; Jakubin, Marijan. Vizualno-likovni odgoj i
obrazovanje.Zagreb:Educa,1996.Str.28.
Nema komentara:
Objavi komentar