Jedne sam prilike na televiziji
gledao dokumentarac o Bose-Einsteinovom kondenzatu i zapamtio otprilike
ovo(laički i pojednostavljeno): prilikom hlađenja atoma rubidija ili natrija na
vrlo niskoj temperaturi(tek desetina milijarditog dijela do apsolutne nule)
isti prolaze kroz krizu identiteta i počinju dobivati svojstva vala, odnosno
formira se novo stanje tvari. Dakle, atomi koji su inače dinamični kad dobiju
svojstva vala postaju statični. Tako otprilike nastaje kondenzat koji će usput
budi rečeno ,znatno usporiti prolazak svjetlosti ako bi ju eventualno htjeli
propustiti kroz njega.
Slika „Polarno more“ (ponekad nazivana i „Brodolomom“)
Caspara Davida Friedricha iz 1824.godine romantičarski je nazor o ljudskoj
sudbini. Prijeteće ledene ploče svojim rasporedom asociraju na drevnost i
posvećenost božici ledenoj prirodi.Poznate
su težnje romantičara da u svojim djelima iskažu svu zadivljenost prema
prirodnim bespućima koja „uzdižu dušu prema Bogu“(U.Eco)koja kod čovjeka izazivaju
velike misli te strasti.Upravo su strasti ono što Evagrije Pontski,pustinjački
mistik četvrtog stoljeća definira kao potisnutu čežnju, kao traženje blaga u poistovjećenom
„ja“ sa sobom ili s nečim drugim.Za romantika je to poistovjećenje s velikim putnikom,neshvaćenim pjesnikom, patnikom,avanturistom
i ljubavnikom. Okružen neobjašnjivom ali i neprihvaćenom hladnoćom romantik će na sebe (nesvjesno
i naravno iz očaja) nabaciti navedene etikete i prije ili kasnije početi
naličiti na kostura s indijanskog groblja s čijih će kostiju koju godinu
kasnije eventualno lepršati ostatci odjeće , jer nije uočio vrelo mira u
vlastitu bitku. Svakako da romantizam ne treba promatrati kroz prizmu ekskluzivnog
nositelja takvog stanja duha, nego prije kao ogledni primjer započinjanja vremena preskakanja
gramofonske iglice(u našem digitalnom dobu, ova metafora zahtijeva dodatno
pojašnjenje, naime kad god bi gramofonska iglica preskakala ,onda ste
jednostavno morali rukom prebaciti iglicu koji milimetar naprijed prema središtu
okruglog komada vinila , inače bi se
isti glazbeni isječak beskrajno
ponavljao) u kojem
C.D.Friedrich: Brodolom,1824. |
U svemu tome ne treba
zaboraviti činjenicu da se ista stvar
kasnije nastavila preko Moderne odnosno
Postmoderne, kao legitimnih nasljednika
iste priče što i nije neobično s obzirom na događaje koji su se zbivali u
dvadesetom stoljeću. Treba se samo prisjetiti žestokih proglasa i svojevrsnim
radikalizmom opijenih pisaca raznoraznih manifesta svih mogućih
avangardističkih usmjerenja s početka dvadesetog stoljeća- od
ekspresionističkih preko futurističkih i konstruktivističkih pa sve do nadrealističkih. Upravo su ovi
posljednji(kojih je jedan broj u strahu od nacističkih progona izbjegao u
Ameriku) ponajviše utjecali na mladu američku avangardnu scenu što će postati itekako
razvidno kroz proces nastajanja tzv. newyorške
škole čiji je izdanak i njen najpoznatiji član- Jackson Pollock.
Slikar je to koji je postao poznat po svojoj dripping tehnici i koji je svoj
slikarski čin poistovjetio s plesom
odnosno procesom slikanja. Slikar ulazi u platno ili kruži oko njega čime je paradigma štafelajnog
slikarstva dobila konkurenciju u pristupu samom slikarskom činu.Novina koju je
Pollock instalirao je definitivno jedna od najrevolucionarnijih u zapadnjačkoj
umjetnosti upravo zbog činjenice da je slikar sliku započinjao bez prethodnih
skica ili nacrta vođen isključivo unutarnjim automatizmom. Jungovska psihoanaliza će za Pollocka reći sljedeće:...Pollockove slike predstavljaju sve koje je
ništa-to jest, samo nesvjesno. One kao da žive u vremenu prije rađanja svijesti
i bića ili kao da su maštoviti krajolici vremena nakon iščeznuća svijesti i
bića.....dublji slojevi psihe gube svoju individualnu jedinstvenost kako se
povlače sve dalje i dalje u tamu.'Dolje' to jest približavajući se autonomnom
funkcionalnom sustavu, oni sve više postaju kolektivni, dok se ne poopće i
utrnu u tjelesnoj materijalnosti, tj. u kemijskim supstancijama. Tjelesni
ugljik naprosto je ugljik. Psiha je 'na dnu' jednostavno 'svijet'.
Čista je apstrakcija tako postala slikom konkretne prirode.
Sam slikar je za sebe rekao kako ne želi slikati prirodu, nego biti 'priroda'.
Jackson Pollock:Broj 31, 1950. |
Za francuskog filozofa postmoderne Gillesa Deleuzea navedeni
američki slikar je nešto drugo“ ...Pollockovo
'posvuda' je supstancija koja' jest' beskrajno stvaranje ,rastvaranje i
pretvaranje vlastitih konačnih modusa, a ne nešto statično ... kada jednom
prihvatimo ideju razjedinjenog svijeta, nesukladnog svijeta, koji tvore mnogi razilazni
putovi, možemo razmišljati u okvirima apstraktnih virtualnosti, koje su za
razliku od takvih apstraktnih mogućnosti sasvim stvarne, iako nisu
aktualizirane. Počinjemo uočavati snagu ili potencijal stvari za koje ne
postoji nikakav apstraktni koncept ,jer bi im se odjelotvorenje istodobno raspršilo u previše smjerova ili 'smislova'.Deleuze
dakle ,naslućuje „stvarnu virtualnost“koja je ujedno aktualna i potencijalna
mogućnost, dakle-apstrakciju imanentne sile.
Razmišljajući o Pollocku i njegovom načinu slikanja ili
njegovim razlozima koji su ga doveli do takvog slikanja čovjek bi mogao promišljati
o njemu kao nekome tko se htio vratiti u 'majčino krilo,'u zemlju i na neki
način zadovoljiti se stanjem zemljanog
čovjeka prije zadobivanja duha/duše, biti materijal
čovjeka, a ne čovjek identiteta.S druge strane to Deleuzeovo
viđenje Pollocka ('beskrajno stvaranje i
rastvaranje...)u potpunosti je heideggerijansko
u smislu bezličnog i ravnodušnog
bitka kao i ne-ljudskog tu-bitka.
I premda će mnogi skočiti
i konstatirati kako je baš postmoderna gotovo u potpunosti odbacila metafiziku,
bitak i slična oruđa starih
filozofskih škola to što je stari majstor
filozof konstatirao nije nadiđeno kasnijom misli. Nije, jer nitko nije
rekao ništa novo. Jednostavno se nije htjelo prihvatiti stari naziv za isto, no
sviđalo se to nekome ili ne, Martin Heidegger je po svom procédéu kamen međaš koji vrijedi u oba
teritorija u smislu govora o (ne)postojanju bitka.
Kako?
Za početak, heideggerijanski
bitak možemo zamisliti kao kondenzat jer je bezličan i ravnodušan čak jedne
vrste bez-identitetski koncentrat. Kondenzat sličan Bose-Einsteinovom
kondenzatu jer nastaje djelovanjem najnižih mogućih temperatura. Pravo pitanje
je: „Odakle dolazi i kakva je to vrsta hladnoće
koja je snizila temperaturu ljudskog nadanja?“Problem je dakako iskustvene
naravi i to iz nekoliko razloga, a ti su: nepovjerljivost, interes, isplativost
,mjerljivost i pragmatičnost. Nepovjerljivost se odnosi na odbijanje mogućnosti
bezuvjetne ljubavi na što se nadovezuje interes koji je postao
„najjači“kohezioni faktor. Slijedi mjerljivost u vidu raznoraznih burzovnih
indexa ,statistika i „najnovijih znanstvenih istraživanja“ da bi na koncu došli
do društva lijepo složenih “ladica“u kojem nije preporučljivo ispitivati tko je
kreator te velike vitrine ,jedino što
je važno da je ista tu. Vitrina se
naravno zove „Pričajmo samo o onome što
je čovjek spoznao“S druge strane ako je
Heidegger je bio zagovaratelj ideje da filozofija treba biti ne-ljudska(u
njenom središtu ne smije biti pitanje o čovjeku nego o bitku)na koji se način
njegova filozofija proteže u postmodernističko područje?Pa na način da su ti postmodernistički epistemo-konstrukti već po svom defaultu neizbježni nusprodukti navedene ravnodušnosti i
bezličnosti.
Da sam kojim slučajem filmski redatelj koji treba snimiti film inspiriran
'atmosferičnošću' Deleuzeovih misli vjerojatno bi se radilo o nekakvom
svemirskom brodu čija je posada jedina preostala od nekad velike civilizacije
dok besciljno luta beskonačnim svemirskim
prostranstvima.
Očekivano, u jednom
trenutku filma( iako se Deleuzeov brod još kreće), stara kanta od svemirskog
broda nasukat će se na kakav svemirski greben na nekom nepoznatom planetu, te
zauvijek ostati zarobljena u 'moru ugljika'.Trenutak je to u kojem ona postaje potpuno
jednaka Casparovom brodu zarobljenom u ledu. Beskrajno hladno svemirsko prostranstvo (koje ovaj put nije bijelo)zaustavilo je svaku kretnju broda.Domalo će i sama posada utonuti u ništavilo.
U kolektivnoj svijesti zapadnjačke civilizacije, vječni
pakleni oganj je nešto što gori i ne uništava, ali i zauvijek isključuje
preporod. Puno je manje onih koji znaju da na drugoj strani led(hladnoća) izražava
najviši stupanj psihičke stagnacije, nedostatak duševne topline i ljubavi, ili jednostavno-mrtvu
dušu.
Nije li to ipak paklenskije?
Sjajan tekst! "Odakle dolazi i kakva je to vrsta hladnoće koja je snizila temperaturu ljudskog nadanja?“ Problem je dakako iskustvene naravi i to iz nekoliko razloga, a ti su: nepovjerljivost, interes, isplativost ,mjerljivost i pragmatičnost." S ovim riječima, Zlatko, odlaziš daleko izvan granica likovne kritike, zadireš u samu bit današnjeg društva... O tom fenomenu i ja pišem na svoj način kada deklamiram da živimo u pseudo-dobu, nabrojano bi bile upravo njegove karakteristike... Pogotovo si pogodio s ovom ubitačnom potrebom za mjerljivošću svega koju ja sebi tumačim u okviru formalizma - dobom birokreacije - kako se izrazio jednom naš Galeta...
OdgovoriIzbrišiDa, Zapad posjeduje jednostavno mrtvu dušu, krah Zapadne civilizacije je u istom tonu predvidio a tko drugi nego Oswald Spengler...
Doista sjajan tekst, premda i previše mračan i sumoran, pomalo neočekivano da je napisan od tvoje ruke...
prijatelju moj lijepo je(kojeg ti poznaješ puno više nego ja!) rekao F,Kafka:Smatram da bi uopće trebalo čitati samo takve knjige koje nas ujedaju i bodu. Ako nas knjiga koju čitamo ne budi udarcem pesnice po glavi, zašto je onda čitamo? Da bi nas usrećila…? Zaboga, ta bili bismo sretni i da nema knjiga, a takve knjige koje nas usrećuju mogli bismo za nuždu i sami pisati. Ali potrebne su nam knjige koje na nas djeluju poput nesreće koja nas jako boli, poput smrti osobe koju smo voljeli više od samih sebe, i da nas protjeraju u šume, daleko od ljudi, poput samoubojstva; knjiga bi morala biti sjekira za zamrznuto more u nama"
OdgovoriIzbrišiPonekad obrnem stvar,ali hvala Bogu na nesigurnosti!