Govoreći u jednom interviewu o
grupi umjetnika i filmskih stvaratelja koji su prije pet godina na Nuova
Accademia di Belle Arti iz Milana držali predavanja ,Marco Scotini (inače ovogodišnji
član žirija na natječaju suvremene umjetnosti
T-HT@msu.hr
) kaže kako se ista nazivala arheolozima
sadašnjosti budući da je u svojoj strategiji izbjegavala govoriti o
linearnoj povijesti, čovjekovoj svrhovitosti iz uobičajene modernističke vizure potičući pri tom reverzibilnost odbijajući
povijest kao zauvijek završenu i
nepokretnu stvarnost. Baš naprotiv, povijest je po njima ta koja je puna
potencijalnosti za nešto novo i drugo.
Novogradiški umjetnik Gordan
Bijelić na tom je istom tragu i premda geografski daleko od svjetskih kulturnih
prijestolnica svoj umjetnički postupak
ugrađuje u umjetnička strujanja koja se paralelno odvijaju s njegovim
umjetničkim djelovanjem.O čemu je naime riječ?
Dakle, Bijelić koji je po
vokaciji grafičar još od svojih studentskih dana bio je aktivan u polju
grafičkog dizajna(grafički je oblikovao omote ploča popularnih pop i rock
sastava između ostalih i one koje su izdavali Animatori).Sredinom 2011.godine
po riječima Miroslava Pišonića Gordanovog prijatelja umjetnik je počeo oblikovati
plakate za filmove koji su se prikazivali od strane novoosnovanog kino kluba-Kino komuna King Kong Nova Gradiška,a
kasnije i za filmove koje je umjetnik jednostavno znao odgledati u miru
vlastita doma. Poput pravog neodadaista Bijelić primjenjuje strategiju igre,
fotomontaže, kolaža i slučajnosti.On odbija ireverzilnost gledajući iznova
filmove koji su navodno „dogledani“ ne
pristajući da isti postanu tek arhivska činjenica. U Bijelićevu bi se slučaju
djelomično moglo parafrazirati Thomasa Mertona,američkog trapističkog redovnika
te konstatirati kako postoje dvije vrste filmova:filmovi koji nam govore poput ljudi i filmovi koji nam govore poput buke grada u kojem živimo.Filmovi koji nam govore poput ljudi su filmovi koje
želimo ponovno gledati;privlače nas svojim šarmom dok sami rastemo tražeći sebe
u likovima.; uče nas da bolje upoznamo sebe prepoznajući se u drugima. S druge
strane filmovi koji nam govore poput buke
grada u kojem živimo svojom nas ispraznošću prisiljavaju da
očajavamo;zarobljavaju nas poput gradskih svjetala noću-nadama koje se ne mogu
ispuniti.Ipak ono što treba naglasiti jest i činjenica da Bijelić filmove koje
obrađuje „plakatski“, ne vrednuje služeći se alatima filmskog kritičara, on
rekomponira, redefinira usvojeni kolektivni vizualni(kad su u pitanju
filmovi)identitet.
To autor svakako ne bi bio u mogućnosti učiniti da nije potkovan
historijskim postulatima kako Moderne tako i Postmoderne:primjerice umnažanjem fotografije
Bogorodičinog kipića onako kako je to Andy Warhol učinio s Marilyn Monroe;ili
dekonstruiranjem dječje lutke za igranje u maniri Dinosa i Jakea Chapmana. Njegov
umjetnički proces kroz plakate koje realizira doista je jedna otvorena priča. Kulturni
fragmenti kakvi filmski plakati inače jesu kao da preuzimaju atribute prirodnog procesa. Stoga, njegovi plakati
poput vode imaju barem tri agregacijska stanja:plinovito,čvrsto i tekuće.
Nema komentara:
Objavi komentar