Koliko ste se
puta zapitali dok ste na televiziji
gledali dva majmuna u igri, zbog čega si međusobno trijebe kojekakve
nametnike? Otkuda takva pažnja, prijateljstvo pa čak i nježnost? Biolog Richard
Dawkins to npr. naziva „uzajamnim altruizmom“ smatrajući kako u prirodi u
stvari bezinteresnog altruizma i nema objašnjavajući situaciju s majmunima
ovako: počeši me po leđima, pa ću i ja počešati tebe.“(Bruni,2013)Dawkins
uporno ponavlja kako je baš sve determinirano te određeno kemijskim/biokemijskim
spojevima i reakcijama nametnuvši se tako(nenamjerno!) biti izabran za kralja polubanalnosti- i to u smislu tumačenja H.Arendt o dobru i
zlu !( Banalnost zla).Ona je kazala
kako samo dobro može biti radikalno jer zalazi u korijene života dok zlo to isto ne može. Naravno, nitko s
imalo razuma ne bi ustvrdio kako je sama znanost zla. To nipošto! No, kada znanost za sebe tvrdi da je jedini i
apsolutni vladar istine ona se tada doista srozava prema banalnom. Zato se (po
nekima)i može dogoditi da su ljudski čin dobrote, požrtvovnosti, empatije samo maska suptilnijeg oblika egoizma
ili da budem jasniji Hamlet, Oda radosti, Gospođice iz Avignona
pitanja su(i to sekundarna) prirodnih znanosti koja se istim bavi
najčešće iz zabave, a ne zbog umjetnosti same ili jednostavnije rečeno-međuljudskih
odnosa!? Kada (od posla)umorni, a time i prijemčiviji korisnik sadržaja debljih ili tanjih crnih
kutija , pametnih tankih zaslona i
zaslonića (počevši od klasičnog tv-a pa sve do pametnih telefona) konzumira
simulaciju ljudskih odnosa, on to
čini jednostavno zbog utroška manje
energije. Većina prijemčiva za fast
opinion food ( čija upakiranost
kod ljudi stvara ovisnost),postaje podatnim materijalom za oblikovanje Iron manovi svakodnevice. Oklop im se
povećava, postajući sve sofisticiranijim i udobnijim ali i međusobno udaljenijim. Trenutak
je to u kojem se javlja pitanje
odnosnog dobra ,dobra koje je bezinteresno i besplatno(to su oni
odnosi koje ne može proizvesti ni trošiti pojedinac jer ovisi o
interakciji s drugima) To je ono što se
događa između ljudi- tvoraca protokola bilo koje vrste.( npr. skupina
prijatelja različitih životnih putova i struka
ide na izlet koji netko od njih
organizira i pretpostavimo da neki ili većina međusobno između sebe uspostavi
iskreni odnos uzajamnosti, odnosno komunikaciju, tada govorimo o odnosnom dobru;
oni koji ostanu stajati po strani, ne izmijenjujući s bilo kim od sudionika
zabave niti jednu smislenu rečenicu pijući pritom pivo, imaju tek standardno
tržišno dobro.) Sva tri ranije spomenuta
remek- djela svjetske umjetničke baštine, između ostalog jesu pitanja- i prirodnih znanosti! No iz perspektive koju se ne može
prihvatiti bez potrebite doze svjesnosti vlastite
krhkosti(čitaj:poniznosti!).Bilo koji fragment ukupne ljudske
spoznaje(umjetnosti , prirodne znanosti, filozofije, etc.,etc) tek je
svojevrsno taksonomsko stablo, ili možda mrlja, grumen na Ravnini Stvarnosti. Ogromna je to ravnina, apstraktni neograničen
prostor koji se širi ka„najvišim razina ma općenitosti, smanjujući se istovremeno do najnižih vrsta, do svakog „najpojedinačnijeg“ mogućeg slučaja. Polje na kojem
se poput kakvih otočića velike civilizacijske
stečevine svode(uz sve ostalo!) u neku ruku, na razinu twombyjevskih grafizama čijih se ne-samodostatnosti može biti svjestan pod uvjetom da ste sposobni za slobodu, mjeru, cjelovitost
i igru.(Gruen,2003) Pitanje koje se nameće je sljedeće: Može li se govoriti o
odnosnom dobru, o uzajamnosti i
unutar same umjetnosti? Kao na primjer, kada se na nekoj slici povezuju dvije
različito obojene plohe, jesu li to i dalje tek silnice vizualnog polja
proizašle iz fiziologije oka i još ponekog od mnogobrojnih tjelesnih sustava ili uzajamnost emanira iz
samog umjetnika kroz slikarski postupak?
Je li uzajamnost
... precizna i osjetilna uporaba
materijala...?, ukotvljenost u starom
znanju ljudske upotrebe materijala oslobođenog svakog kulturalnog značenja?(Zumthor,2003)
Uzajamnost je
inače drevna paradigma ustaljena u svim arhaičnim društvima:“...u selima otočja Trobriand u Zapadnoj
Melaneziji: koliko dobara muški član porodice daje svojoj starijoj sestri
toliko će njegova žena dobiti od svog mlađeg brata.“...Nije riječ o razmjeni dobara, već se zrcali postupak-darivanju odgovara
darivanje.(Damjanov,1991) Može li
se o odnosnom dobru i govoriti jedino u kontekstu određenih malih organiziranih
sustava ljudskog djelovanja, u ogromnom polju neznanja? Olakšavajuća je
spoznaja da niti jedan od tih otočića
nije kompetentan govoriti o cjelini(željeli oni to ili ne!) ,a znanost kako ju
zastupaju Dawkins & sljedbenici ne može biti radikalna budući da ne
prihvaća mnogostrukosti (dok poput nekadašnjih talijanskih futurista i
ruskih konstruktivista buče na
neistomišljenike.)
Srećom, o
mnogostrukostima se ipak razmišlja, pa će tako neki teoretičari smatrati da
temu apstrakcije treba iznova promisliti, na čuđenje mnogih koji su te „poznate“
stvari odavno pospremili u svoje epistemološke ladice. Kaotičnost,
bezobličnost,“raspodloženost“ ili nešto što prethodi figuri ili slici, nešto
što u svojoj nejasnoći i nečistoći prethodi Oblicima kao fiksiranim sustavima
koji objašnjavaju Sveukupnost čitavog Svemira,
bio je filozofski interes i Gillesa
Deleuzea. On je smatrao kako je ono što filozofiju osiromašuje ponajviše to što
je ista o umjetnosti govorila i govori i dalje „sa strane,“ umjesto da se
povezuje s njom na neobičnim mjestima i na neobične načine.
Tumačeći
Deleuzeovo shvaćanje apstrakcije J.Rajchman navodi sljedeće:„Apstrakciju možemo
smatrati nenadanom točkom u zamršenoj povijesti koja se istodobno grana u više
smjerova, preraspodjeljujući smisao onog što joj prethodi i što bi moglo
nastupiti nakon nje.“(Rajchman,2000). Pollockovske
linije, mrlje i grudice boje za Deleuzea
bile su istinska metafora te nove apstrakcije. Mnogostrukost ulaza i izlaza,
haptičko nasuprot optičkom, napuštanje ograničanja granica.“Katastrofa“
vizualnog postala je mogućnost bez kraja; supstancija koja jednostavno jest beskrajno stvaranje i rastvaranje.
Vizualni slom postao je oživotvoritelj, kako za druge tako i za drugo.
![]() |
Pollockova slikarska tehnika(detalj) |
Rajchman ipak čini
uvriježenu grešku većine teoretičara umjetnosti 20.stoljeća,tvrdeći da su za
nastanak pojmova kao što su primjerice: suprematizam, monokrom, minimalizam, anti-umjetnost,
praznina i sl., zaslužni- zalaz vjere na Zapadu te pojava fotografije .Naime, o
traženju čistog osjeta ili odsustva predmetnosti još početkom 6.stoljeća govori kršćanski
mistik Dionizije Areopagit (čiji identitet nije nikada razjašnjen, iako se pretpostavlja
da potječe iz Sirije)koji govoreći o Mojsijevu uspinjanju na Sinaj kaže kako je Mojsije prodro do Tame neznanja. U toj svjetlosnoj Tami
koja je onkraj svega, koja je s one strane svjetla Mojsije je doživio
transformaciju. U njemu koji se uspeo na brdo Sinaj utihnulo je svako pozitivo znanje, svako
shvaćanje, svako gledanje. U tom velu apsolutno nepristupačnog, nevidljivog i
nedodirljivog, on dolazi do Ništa
bivajući „čovjekom napuštenim do dna“(Angelus Silesius) odrekavši se svega
što se o Bogu(i bilo čemu!) može misliti i kazati. To je paradoks
egzistencije u kojoj su napuštenost i
praznina u stvari-punina. U tom će
smislu jedan od najvećih kršćanskih mistika Zapada dominikanac Meister
Eckhart(13.st.) čak reći da je važnije izgubiti Boga nego izgubiti stvorena
bića(Davy,1990)
Stoga ... „umjetnost“ ili „slikarstvo“ koje
zauzima mjesto „ Boga“kao Onoga kojemu ne odgovara nijedan predikat, a dostupan
je samo 'via negativa'(Rajchman kao primjere navodi radove K.Maljeviča,
A.Reinhardta i F.Stelle)može biti tek poistovjećivanje(oblačenje
bijelog mantila me ne čini liječnikom!) s duboko proživljenim iskustvom nekih
mistika ,bilo s Istoka, bilo sa Zapada(poistovjećivanje= umjetnikov statement)Daleko od toga da bi se i
umjetniku kao i bilo kome drugome u potpunosti negirala mogućnost da umre sebi, no čini se kako je puno više onih
koji znaju
u odnosu na one koji su svjesni. Za Maljeviča se kaže kako je“...odbacio
sve što je određivalo objektivno-idealnu strukturu života i
„umjetnosti“:odbacio je ideje, pojmove i predodžbe, da bi osluhnuo samo čisti
senzibilitet.(De Micheli,1990.)To će reći kako je u svijetu umjetnosti puno
više intektualiziranja, a puno manje uvida. Problem nastupa u (ne)svjesnoj
težnji umjetnika ne bi li dokučio „rješenja“za čitav svijet, pa i za čitavu
povijest. Stoga Maljevičevo odustajanje od predmetnosti nije u potpunosti jednako
onom u mistika koji tom Ništavilu, Pustinji, Nepredmetnosti pada u naručje s
povjerenjem. Tko može biti siguran je li nečiji monokrom ako ništa drugo, barem
dosegnuo elemente rizoma, nove koncepcije ljudske žudnje koja ne teži nedostižnomu predmetu, nego vlastitom
obnavljanju i ponavljanju u stvarnosti (po G.Deleuzeu i F. Guattariju) ili je tek
rezultat dobro uhodanog ekonomskog mehanizma: nešto novo vrlo brzo se pretvara
u udobnost, a udobnost opet vodi u dosadu?(Bruni,2013) Potonji, čijim
rezultatima obiluju mnogi svjetski muzeji i galerije svakako nije ona punina
koja opravdava pa zbog toga depresija postaje pratiteljicom usamljenog
apstraktnog umjetnika. Što li će neki apstraktni umjetnik učiniti s gospođom Depresijom ovisi o tome, ima li
umjetnik objektivirani cilj ili
posjeduje slobodu s kojom bi poput Yvesa
Kleina skočio u nepoznato-ali s povjerenjem.
NAPOMENA:Svaki umjetnik je "apstraktni" umjetnik,ili uopće nije umjetnik.
NAPOMENA:Svaki umjetnik je "apstraktni" umjetnik,ili uopće nije umjetnik.
Literatura:
Bruni,Luigino(2013.),Ekonomija
zajedništva-Novi pojmovi u ekonomiji, Križevci, Novi svijet
Damjanov,Jadranka (1991.),
Vizualni jezik i likovna umjetnost, Zagreb, Školska knjiga
Davy,Marie-Madeleine(1990.)Enciklopedija mistika,Zagreb, ITP Naprijed
Davy,Marie-Madeleine(1990.)Enciklopedija mistika,Zagreb, ITP Naprijed
De Micheli, Mario(1990.)
Umjetničke avangarde XX. stoljeća, Zagreb, Nakladni zavod Matice hrvatske
Gruen,Anselm/Dufner,Meinrad(2003.)Duhovnost
odozdo, Zagreb, Kršćanska sadašnjost
Rajchman,
John(2000.)Konstrukcije, Zagreb, naklada DAGGK
Zumthor,Peter(2003.)Misliti
arhitekturu,Zagreb,AGM
Nema komentara:
Objavi komentar