Mladić, odnedavno punoljetan,
kao i prethodnih dana izašao bi u grad pola sata prije ponoći. Kući bi se
redovito vraćao tek u ranim jutarnjim satima. Cijelo to vrijeme njegov bi otac
mirno spavao(po izjavama supruge - hrkao)dok mladićevoj majci to baš i nije
uspijevalo; svako malo je mobitelom sinu slala poruke nekoliko puta tijekom
noći. To je naravno činila kako bi imala barem na trenutak osjećaj sigurnosti
da je sve u najboljem redu. Pred zoru redovito iscrpljena utonula bi u san. Kao
po nekom ritualu mladićev bi se otac tada uputio u kupaonicu nagnuo se i
direktno iz slavine, ne koristeći čašu, pohlepno gutao blagotovorne gutljaje
vode kojom je gasio požar prouzročen kasnom večerom i pokojom čašom
vina. Iz nekog se razloga počeo prisjećati dokumentarca kojeg je
nedavno sa zanimanjem pogledao...
Hipotetsku je situaciju o kojoj
je riječ, (premda na prvi pogled sasvim nelogično) na neki način
iznjedrio pročitani tekst, odnosno dio u kojem piše: (...) „Ono što bitno
određuje dijalektičku prirodu vizualnog obrata, a time i postmodernog stanja
općenito je, smatra Mitchell, paradoks straha i nade; s jedne strane vjerujemo
u sposobnost slike da svojim tehnološkim, komunikacijskim i simulacijskim
potencijalom pomogne u prevladavanju razlika i svima učini vidljivim
raznovrsnost svijeta, a s druge strane užasavamo se upravo te "snage
slike" i njene moći da se otme kontroli i ugrozi one koji ju stvaraju.(Purgar,2010)
No, zaboravimo zakratko navedenu
priču.
Opće je poznata stvar kako se
baš uvijek o svemu može misliti na više načina. Primjerice o virtualnom
svijetu. To je svijet koji naše unutarnje polje tjeskobe može činiti izuzetno
živim zahvaljujući bungee jumping diskursima, pružati trenutačna
zadovoljstva i ugodu kakvu jedino mogu pružiti dekonstruktivistički opijati
koji djeluju kratkoročno i koji će kod većine (p)ostati potkresana stabla,
naglo zaustavljena kretnja; u istom polju tjeskobe drugi bi mogući način
promišljanja virtualnog svijeta bilo stablo oblikovane krošnje na
određeno vrijeme kod kojeg nakon isteka povjerenja slijedi, što
drugo doli novo obrezivanje ,i logično neki novi rast; na kraju
treći bi način promišljanja virtualnog svijeta bilo stablo bujne
krošnje na neodređeno vrijeme, čiji se nekontrolirani rast prihvaća u
slobodi prepuštanja. Jasno je da prepustiti se nije stvar odluke nego
stvar povjerenja. Na primjer, mi kao ljudska vrsta se nadamo(premda o tome malo
tko intenzivno razmišlja) da se Zemljina jezgra neće rasprsnuti tj. utrnuti.
Nije da se ne bi moglo prigovoriti uspoređivanju opasnosti od nekakvog tamo virtualnog
kao (djelomično) ljudske tvorevine s onim na što čovjek ne može utjecati,
ali budimo realni-sve poprilično ovisi o pojedinačnim percepcijama. Kilometri
knjiga na policama širom svijeta svjedoče o tome. U moru svjedočanstava postoje
i one koje nazivamo kojekakvim teorijama. Jedna od tih teorija je i ona Pierrea
Teilharda de Chardina francuskog filozofa, paleontologa i teologa koji
kaže...morfološka preobrazba bića, čini se usporila je upravo u času kad se
na Zemlji pojavila misao (Teilhard de Chardin,1970)Ta formula
ima svoju genezu ,a ona bi otprilike išla ovako: Sve što postoji, tako je
pokrenuto „iznutra“ prema rastu, prema razvoju. Materija krije u sebi tajnu
života i misaonosti. Transcendentno središte, (točka Alfa) razbudilo
je u njoj tajanstvenu moć koja se očituje kao „usmjereni razvoj“U slobodnom
bi prijevodu to značilo: potaknut Iz onkraja u
vakuumu(ništavilu) prije svih vremena počeo je ples
materije i anti-materije. Taj je ples savršena igra komplementarnosti. U
hinduizmu bog Shiva kao kozmički plesač utjelovljuje stvaranje, održavanje,
zastiranje, uništenje i umirenje univerzuma.(Damjanov,2008). Crna točka
u bijelom polju te bijela točka u crnom polju (Jing i Jang)pored ostalog
neodoljivo asociraju na prikaz plesa materije i anti-materije. Kršćanski mistik
13.stoljeća Meister Eckhart će reći:“Samo jedan bitak ima pravo rabiti osobnu
zamjenicu 'ja', a to je Bog.“Dakle samo je Plesač onaj koji biva, onaj
koji jest. A ples je onaj koji nije. Teilhard de Chardin čovjeka definira kao
nedovršeno biće tj. on kaže da (...)“u svemiru sjedinjavanja ,pojedinac
nipošto ne nalazi svoje dovršenje izravno u svojem vlastitom usavršenju ,nego u
svom učlanjenju u viši stožer svijesti(...)Što ćemo zaključiti ako ne da se
tijekom razdoblja, povećanjem nervnog sustava, na našem planetu stvarno očituje
neprestani porast svijesti? Dakle, taj porast svijesti psihički zagrijava
Zemlju dok se ona fizički hladi. Kad ta zajednička svijest(uz komplementarnu
Jungovu kolektivnu podsvijest-rezervoar nesvjesnih sadržaja nastalog tijekom
ljudske evolucije koji smo odavno prihvatili kao relevantnu pojavu)postane vrh
razvojnog konusa, , mistično Kristovo Tijelo, točka Omega ( kao teolog,
autor se poziva na riječi sv. Pavla: „Mi mnogi jedno smo tijelo u Kristu“
uklapajući ih u svoju teoriju koju je nazvao noosferom,(grč.nous=um;
sphaira=lopta) omotačem sazdanom od mišljenja, kao pripremom za
združivanje s Kristom u točki Omega) tada će se ta svijest odijeliti od
materije s kojom je zajednički putovala milijardama godina. Odijelivši
se od svijesti, materija započinje s reverzibilnim procesom kojim se tako
vraća ka prvotnoj energiji vakuuma(ništavila) nakon što je njena svrha
ispunjena.(U tom je smislu potrebno još jednom naglasiti učestalo brkanje
pojmova kolektivna podsvijest i kolektivne svijesti kojem redovito svjedočimo .Tvrdnja A. de Mella da na svaki
cca milijun stanovnika dolazi tek jedanprobuđeni(svjestan)pojedinac,cijelu
situaciju eksponencijalno komplicira jer bi ono što on naziva sviješću u stvari
bila nad-svijest.
![]() |
Krist u slavi,San Clemente u Tahullu,12.st. |
Kad danas percipiramo svijet sa svim njegovim
emanacijama zaključak bi bio kako je trenutačno stanje tog velikog evolutivnog
hoda još uvijek dualizam. I to mnoštva i jedinstva iako u istom i s jedne i s
druge strane opstoje bezbrojne varijacije. Riječ je o dva stanja misli ili
mišljenja o sebi i svijetu, sebi u svijetu, sebi u svijetu u svemiru,
koja paralelno žive, koja u određenim vremenskim intervalima međusobno
postaju sve udaljenija, dok su obrisi onog drugog sve sfumatozniji. I
baš kad su jedno drugo gotovo zaboravili, ipak se(redovito i
stereotipno!) sudare(kao u kakvom romantičnom filmskom ostvarenju)na nekom
novom križanju u nekom novom prostoru i vremenu. Romansa koja tada započne
traje uglavnom kratko podsjećajući svojom konstrukcijom na neki drevni mit i
koja samo prividno podsjeća na vječito vraćanje istom .Dakle, s druge
strane Teilhardove teorije nalazi se-tehnika. Ali ne kao ona koja bi
bila gradnja strojeva ili njihovo nadgledanje, nego kao ona koja bi bila
čovjekovo duhovno odnošenje spram cjeline svega. Ona ontološki prethodi
znanosti jer jedino što ju zanima je opredmećivanje stvarnosti ili bitka(a kao
što znamo,to je nešto što je skupa raslo sa čovjekom još iz vremena njegove zore.)
Tehniku dakle ne zanima tek dokučiti kako nešto funkcionira ili od čega se
nešto sastoji. Ona želi biti u temelju svega što po njenu sudu
jest.(Barbarić,2013) Dakle bilo tko ili što tek je mogućnost eksploatacije.
Tehnika se ponaša poput lopova na entu koji ulazi u tuđe
domove na brzinu uzima iz njih ono što joj trenutno potrebno(premda bi joj
domaćin ponudio možda i da sjedne i popije kavu te malo popriča s njom.
Štoviše, domaćin bi čak rado kazao nešto o sebi)da bi onda odjurio u nepoznatu
smjeru. Začudo, njegovo na oko neprihvatljivo ponašanje postupno je
postalo nešto što je vrijedno divljenja. Njegove sjajne konstrukcije
izgrađene od ukradenih zbiljnosti, odnosno stavlja (kako je tu
konstrukciju imenovao sam Heidegger) plijene pozornost. Ljudi se počinju
ugledati na nj. Izlaze iz svojih domova i iz svoje ukorijenjenosti nudeći svoje
usluge i odričući se vlastite adrese suobličujući se pritom s tim lopovom
nesvjesno odustajući od vlastite postojanosti. (Možda je metaforička
vibrantnost slavne Dalijeve slike “Postojanost sjećanja“ danas intenzivnija
upravo zbog svega navedenog.)
Postojanost(svijest o
kontinutetu) definitivno nije nešto što bi bilo na cijeni u tehnosferi. Mogućnost
ispostavljivosti dovela je do situacije u kojoj je čovjek tek vrsta resursa, zaliha
među zalihama.(isto)Najradikalnija opcija navedenog, filmski je
ovjekovječena u filmskoj trilogiji Matrix .Ipak u svemu tome ono što svakako ne
treba smetnuti s uma je činjenica da je upravo ta i takva tehnika čovjekov izum
,no i djelovanje totaliteta koje je u velikoj mjeri postalo neovisno o
djelovanju čovjeka. Zaogrnuvši se plaštem sintagmatičnosti i paradigmatičnosti
totalitet je postao gotovo neranjiv. Taj „kralj Tehno-totalitet“, ima i
svog vrhovnog svećenika čije ime glasi- „Virtualni-totalitet“. Hramovi njegove
kozmologije između ostalog danas su i muzeji suvremene umjetnosti.
Ugledni francuski teoretičar Yves Michaud u svom djelu „Umjetnost u plinovitom
stanju“ zaključuje kako je nekadašnju ulogu fiksiranih i kompaktnih umjetničkih
djela preuzela umjetnost koja svoje ishodište više nema u tvarnom nego u
konceptualnom(performans, happening, site-specific i sl.).Stoga on to i naziva
„plinovitim“ stanjem. Proces koji je započeo na samom početku dvadesetog
stoljeća jednostavno je izbrisao „auru“ umjetničkog djela te ga po-stavio na
policu. Na red su kasnije došli i ostali umnoženi i standardizirani predmeti.Vratimo li se na na trenutak na pictorial turn pa malo bolje razmislimo(analoški), sasvim je logična pojava vizualnih studija(relativno
mlade discipline) koji “polaze od pretpostavke da se pojam vrijednosti danas
može konstruirati samo u procesima interakcije između različitih, koji put
naizgled nespojivih ,registara elitne i popularne kulture, visokog i niskog,
prošlosti i sadašnjosti. Premda su vizualni studiji prošli i kroz fazu kada su
optuživani da vlastitom permisivnoću omalovažavaju superioran karakter
umjetničkog djela(...) “(Purgar,2010).
Dok mu je hladna voda klizila
niz grlo, sjetio se i naslova dokumentarca: Voda i misterij života...
Većina onih koji su gledali
navedeni dokumentarac na HTV-u ostali su pomalo osupnuti onim što su
vidjeli i čuli. „Voda koja pamti i prima informacije izvana kroz vibraciju i
izražava ju u specifičnom obliku“, „struktura vode koje se time mijenja daleko
je važnija od kemijskog sastava“,“kako u tom smislu čovjek reagira na primljene
informacije budući da mu je 70% tijela sačinjeno od vode“
Osupnutost je dakako različitih vrsta naboja, od onih najnegativnijih do najpozitivnijih,
od „Einstein među divljim zvijerima“ do „sjajno“, od „visokog“ do „niskog“. U
svemu tome podosta odmaže i manje-više svima znana klišeizirana slika
znanstvenika: luckasti i pomalo neuredni raščupani starčić u bijelom mantilu u
laboratoriju s mnoštvom epruveta, retorti te ispisanih formula na ploči
koji kao nešto traži i pritom razgovara sam sa sobom ili eventualno nekim
zamorcem. Njegova dobrohotnost i iskrenost su neupitne. Odučiti se od neupitnosti
nije jednostavno no, da neupitnost definitivno podliježe upitnosti nije
sporno. Randy Schekman dobitnik Nobelove nagrade za medicinu 2013.godine
profesor biologije na kalifornijskom Sveučilištu u Berkeleyu upozorio je
javnost na „prakse“ najprestižnijih znanstvenih časopisa kao što su: Nature,
Cell i Science .Naime, oni su se nametnuli kao apsolutni suci i
jedini zastupnici vrhunske znanosti. Želi li tkogod napredovati na „rang listi“
svjetskih znanstvenika, mora poći kroz njihov filter.
![]() |
Bill Viola:Uzašašće,2000.g. |
IF-impact factor iliti čimbenik
utjecaja jedini je faktor po kojem se ravnaju. To je po Schekmanu blesavo jer
kao što „lajkovi“ na „fejsu“ ne govore o kvaliteti komunikacije tako ni taj IF
ne govori o kvaliteti znanstvenog rada. Štoviše, čak su i područja znanosti
sortirana kao ona koja su „sexy“ i ona koja su „unattractive.“ Stvorena
atmosfera one znanstvenike koji se pošto - poto žele svidjeti navedenim
znanstvenim časopisima potiče baviti se atraktivnim odnosno „fensi“ temama,
temama koje se gotovo šeću po crvenom tepihu. Urednici tih
časopisa ponašaju se poput burzovnih mešetara koji potiču rizične investicije
raznim bonusima kupujući i prodajući znanstvenike i njihove radove kao običnu
robu kojom manipuliraju. Vrijednost nečijeg rada tako može biti višestruko
precijenjena. Nisu li vizualni studiji na neki način probili led kada su
odustali od „objektivnih umjetničkih kriterija vrijednosti“ u referiranjima na
remek-djela, ne podarujući im u svojim interakcijskim divergencijama nikakvu
prednost pred onim što bi mogli označiti vizualitetima lakih nota?
Može li se i od prirodnih znanosti očekivati svojevrsni scientific turn?
(Ako je strip kao kultura za široke mase postao ishodištem za Lichtensteinov
pop-art, bi li se tako nešto moglo dogoditi u odnosu između službene i njoj
mrske „pseudoznanosti“?)Može li se očekivati da će bijelac zalutati u crnačku
četvrt? Onog trenutka kada postanemo svjesni da „lav ipak nije kralj
životinja“(čak niti on sam za sebe to ne misli ,a kamoli ostale životinje!) u
istom smislu ćemo postati svjesni da znanost nije ekskluzivni tumač stvarnosti,
što je Ludwig Wittgenstein na koncu lijepo i pojasnio:“I da se jednom dobije
odgovor na sva moguća znanstvena pitanja, naši životni problemi neće biti ni
dotaknuti.“ U spomenutom dokumentarnom filmu se tvrdi: informacija
je fenomen koji se ne odnosi na naš fizički i materijalni svijet nego se
odnosi na strukturnu razinu koja je izvan našeg fizičkog materijalnog svijeta
ali je u direktnom kontaktu s njim; na strukturnoj razini informacije ili
misli, vrijeme i prostor kao kategorije postaju irelevantne; Informacije i
misli prisutni su svuda i uvijek ; metastabilnost vode ili prelaženje iz jednog
stanja u drugo omogućuje da ona bude univerzalni receptor svih utjecaja, kako
energetskih tako i informacijskih; Krishnamurti: Misao je najjača energija u
svemiru; Čovjek svojim mislima utječe ne samo na vodu nego na čitav okolni
prostor, odnosno jednako onako kako okolina utječe na čovjeka tako i čovjek
utječe na okolinu. itd,itd. Ne zazire li W.J.T. Mitchell upravo od tog
segmenta dok govori o vizualnom obratu? To djelovanje totaliteta virtualnosti
moglo bi se opisati kao sintetičko mišljenje koje Teilhardov evolutivni razvoj
mišljenja zatvorio u (metaforički rečeno) prozirnoj kupoli. Tehnika kao
način mišljenja nikad neće(ne može) bezrezervno prihvatiti ireverzibilnu
organičnost(bio-tehnologija kao zakamuflirani oksimoron nešto je drugo u
tom smislu) Labirint bez Minotaura je puno izglednija opcija i to je razlog
zbog čega je Mitchell govorio o postmodernoj atmosferi kao paradoksu straha
i nade.Zbog čega si ne dopustiti ne uvažavanje kako znanstvene tako i
pseudoznanstvene namjere u konstrukciji mogućeg,odnosno brak kojem su
oboje mladenaca na silu dovedeni pred oltar u nadi da će doći i vrijeme za brak
iz ljubavi?
Još jedna noć neznanja
jednaka i za majku i za oca. Jedina razlika je u tome što se otac puno više
ufao da će na kraju biti sve dobro.
Barbarić,Damir(2013.),Tehnika kao izazov. U:Vijenac br.504,Zagreb,Matica hrvatska
Damjanov,Jadranka (2008.),
Likovna umjetnost 2, Zagreb, Školska knjiga
Michaud,Yves(2005.),Umjetnost u plinovitom stanju,Zagreb,Naklada Ljevak
Michaud,Yves(2005.),Umjetnost u plinovitom stanju,Zagreb,Naklada Ljevak
Purgar,Krešimir(2010.),Preživjeti
sliku,Zagreb,Meandar
Teilhard de Chardin,Pierre(1970.)Budućnost
čovjeka,Split,Crkva u svijetu
Audiovizualni materijal:
"Voda -misterija
žvota"HRT1,25.3.2014.,Zagreb
Zanimljiva je ova misao de Chardina o misli... "...morfološka preobrazba bića, čini se usporila je upravo u času kad se na Zemlji pojavila misao" Može se o njoj i dulje kontemplirati, nego što je to učinio ovaj tvoj izvrsni tekst. I ja sam u posljednje vrijeme, u svojim mislima, ponovno počeo postavljati to pitanje "što je materija?" U njoj kao da je sve skriveno! Međutim, de Chardin i ti kažete da je na neki način cilj materije proizvesti Svijest i da se sve oko nje vrti... Zanimljivo je stoga da i neki fizičari govore na sličan način (vidi Amit Goswami - https://pustopoljina.net/category/znanost/goswami/svemir-svjestan-sebe/)
OdgovoriIzbrišiO tehnici i vodi drugom prilikom, a i moram priznati da mi nije jasna poveznica... Zašto su se našli u istom tekstu?
UMJESTO ODGOVORA
OdgovoriIzbrišiNa izložbi francuskih avangardnih slikara(predvodnik im je bio H.Matisse) pariškoga Jesenjeg salona 1905. dogodio se skandal .Ne mogavši razumjeti nove umjetničke energije, Kritičar Louis Vauxcelles opisao je jedan kip među slikama u toj dvorani kao “Donatello među divljim zvijerima” (les fauves)Odmah potom ti su se umjetnici sami prozvali "fovistima"
P.S.
To sam od prošli put bio "dužan" pojasniti u kontekstu "Eisteina među zvijerima"