![]() |
Richard Serra:East-West/West-East 2014. |
Dok opisuje
umjetnička nagnuća romantičarskog slikara Caspara Davida Friedricha, bečki
povjesničar umjetnosti Hans Sedlmayr
govori o novoj paradigmi u pejzažnom slikarstvu te zaključuje: „U osnovi, tako
osamljen stoji čovjek u prirodi, a ne samo redovnik na moru u beskrajnosti
neba, mora i hladne zemlje.“Dakle, ako se prisjetimo pejzaža nizozemskog
slikarstva 17.stoljeća u kojima je čovjek „još bio kod kuće“,a daljinu osjećao
kao oslobađajuću i umirujuću kod Friedricha je čovjekova napuštenost postala trajnim stanjem.(Sedlmayr,2001:147-148)
![]() |
Caspar David Friedrich:Redovnik na obali,1808. |
Donald Kuspit
tvrdi „da je minimalizam dokaz da umjetnost koja ne sadrži tragično( koje je u ovom slučaju tjelesno tj. kao ono koje je u
opoziciji spram duha?) nije u stanju reprezentirati kontradikcije modernog
svijeta te da je propast ideje o utjecaju apsolutne forme na čovjekovu psihu
dokaz da apsolutna forma može biti samo i jedino-apsolutna forma“(Purgar,2010:110)
U praksi bi to izgledalo ovako:
samostojeći objekti-čelične ploče Richarda Serre oznake su procesa koji
isključuje tragično inženjerskim
proračunom i naglašavanjem prirode samog čelika kao neljupkog ali poštovanja vrijednog materijala. Serrino pomirenje
materijalnog i duhovnog neodoljivo podsjeća na klišeizirane filmske scene s
„bratskim“ zagrljajima bijelaca i indijanaca uz obavezne lule mira.
Istovremenost dirljivosti i
neistinitosti! Minimalizam sedamdesetih
i sve njegove inačice nastao je u prostoru primarno protestantskog svjetonazora
po kojem je priroda u poretku, a čovjek i njegov svijet u neredu i u tom je
smislu Serrina napuštenost,
produžena,a u rodoslovnom smislu dijelom korijena istog stabla iz kojeg je još
davno prije izronio C.D.Friedrich.Ta Serrina produžena napuštenost unutarnja je bitka autora sa samim sobom ili jungovski
rečeno: kod većine na Zapadu ono tragično(ljudsko,tjelesno) nije prihvaćeno pa
prema tome niti nadvladano. I budući da je za mnoge misleće metafizika
jednostavno isčezla (malo koga je kao nekad davno Pieta Mondriana zanimalo spajanje
s metafizičkim apsolutom koji se krio iza vela privida), došlo je do okretanja
prema čovjeku(subjektu) kao polazišnoj
točki. Nakon prvotnog ushita ta se polazišna točka suobličila sa zgrčenom organskom masom koja sama sebe izjeda(slikar F. Bacon je vjerojatnije bio najbliže takvom
opisu stanja čovjeka dvadesetog stoljeća.) A da bi se izjedanje unutar tih nekoliko desetljeća u životu subjekta
olakšalo, mnogi sekularizirani kreativci zapadne hemisfere oboružani knjiškim znanjem, pribjeći će između
ostalog (pomodno!)k istočnjačkim oblicima duhovnosti koje naravno nikad neće
moći u potpunosti razumjeti. Prošlo je više od pola stoljeća od kad je Teilhard
de Chardin to opisao kao smjenu divne
vizije o vrsti koja raste, vizijom vrste koja se gasi?(Teilhard de Chardin,1970:288)
I tako umjesto čovjeka funkcionalnog procesa kao onog koji tka konvergentni svemir ustoličen
je: čovjek
zvani 'proces bez razloga' ( ne samo u kafkijanskom smislu, da ne bude
zabune! ).Taj potonji (ujedno i većinski) u nedostatku poštovanja prema materiji izručit će ju onim koji su je u
svakom trenutku spremni lobotomizirati
.Manjina će joj tiho u sebi govoriti:“Blagoslovljena budi ti,smrtna materijo,ti koja nas
propadajući u nama jednog dana silom uvodiš
u srce onog što jest.“(Crvenka,2010:114)
![]() | ||||
Zlatko Kozina:Serra u Posavini,2015. |
LITERATURA:
Crvenka,
Mario(2010),Prirodne znanosti i religija, Zagreb, Kršćanska sadašnjost
Purgar,Krešimir(2010),Preživjeti
sliku,Zagreb, Meandar
Sedlmayr,Hans(2001),
Gubljenje središta, Split, Verbum
Teilhard de
Chardin,Pierre(1970)Budućnost čovjeka, Split,Crkva
u svijetu
Nema komentara:
Objavi komentar