Za vrijeme
zimskih mjeseci 2004.godine dogodio se nesvakidašnji događaj; u Dolini smrti(dijelu pustinje Mojave) koja se
inače nalazi u istočnoj Kaliforniji palo
je 18 cm kiše po kvadratnom metru da bi
u proljeće 2005.godine cijela dolina
bila potpuno prekrivena cvjetnim tepihom pokazavši kako je sve, samo ne mrtva.
Neznatna količina vode zakratko je isječak negostoljubive prirode na trenutak
učinila privlačnim da bi ubrzo nakon
toga zastrašujuća pustinja nastavila istovremeno biti ono što svi vide-
mjesto slabe prisutnosti različitih oblika života, i ono što samo rijetki
znaju- mjesto tišine koje može oživjeti čovjekovu unutrašnjost, odnosno mjesto
mističkih iskustava .O mističkom zanosu
ili ekstazi (kao krajnje osobnom
činu)puno je toga i izrečeno i napisano, arhivirano na policama umova mnogih znanih i neznanih pojedinaca . Danas
u vremenu tehnosfere kada se pojam „osobno“ već polagano zaogrće plaštom
arhaičnosti, a spomenete li mistiku, mističko i mistike , najvjerojatnije da će vas gledati s velikom
dozom rezignacije, dosade, nevjerice pa čak i prijezira. To i nije neobično s
obzirom na nesposobnost tehnosferskog uma( nastalog 'medijskom oplodnjom') pogotovo govorimo li o
shvaćanju značenja sintagme „osobno iskustvo“; taj je isti um danas potpuno nesvjestan vlastite
konzumacije raznoraznih postmodernističkih juha prepunih institucionalno
organiziranih ljudskih odnosa bez okusa.
Razoriti svijest „digitalnog Sizifa“
nije nikakav problem. On uporno gura kamen suglasnosti koji nikad neće
uspjeti dogurati do vremena i prostora
obuhvata stvarnosti; on je onaj koji će već sutra braniti ¾ ljudskih prava (sjetimo
li se kiborga kao nove potencijalnosti),a uskoro će biti možda čak i rasterećen
i te „obveze“.
![]() |
Christian Marclay : Sat , 2011. |
Prije nekih
šest godina na 54.Venecijanskom biennaleu
je rad(The Clock) Christiana Marclaya ( sazdan od velikog
mnoštva filmskih isječaka, u trajanju od dvadeset i četiri sata ili jednog cijelog dana.)o kojem je
brujio čitav umjetnički svijet, dobio prestižnog Zlatnog lava za pojedinačno sudjelovanje na izložbi ILLUMInazioni –
ILLUMInations. Taj filmski kolaž aktivno
bi uključio svakog promatrača jer su filmski fragmenti podešeni tako da
pokazuju u svakom trenutku realno vrijeme onoga koji bi se zadesio u prostoru
dvorane u kojoj se puštala ta cjelodnevna projekcija .To je sjajna „montažna
zvijer“ , apoteoza sv.
Medijalnosti koja se pretvorila u kolektivno tehno-mistično iskustvo koje priznajmo,
i dalje „ne štuju“ ni Bušmani, ni Dogoni, ni Aboridžini ,a ni mnogi drugi.( o njihovim
pravima na nezainteresiranost teoretičari
i kustosi sa Zapada sigurno neće
razmišljati, osim ako će ista biti tema neke veće smotre). Ima li to iskustvo
potrebite atribute pljuska koji će oploditi pustinju pojedinog promatrača
barem za kratko? Teško je u to povjerovati, premda joj se ljepota mora priznati
pa makar ona bila i dogovorna
.S druge strane zajednica jednog Aboridžina koji se kreće australskim pustinjskim krajolikom koji tisućama
godina slika iste motive i pjeva iste pjesme zajednica je kontinuiteta odnosno Svevremena koje za njih ima potpuno
drugačije značenje u odnosu na svijest o vremenu svih onih koji su nazočili Marclayevom filmskom kolažu kao svetom mjestu
urbanih Zapadnjaka.
Ipak za nadati je se kako„sakupljači punktualnosti „ u svojoj malodušnosti neće napustiti staru
Gospođu Evoluciju koja bi u svom očaju zbog toga mogla doživjeti spontani
pobačaj.
Prava šeta što su za ovako dubokoumna razmišljanja zakinuti mnogi koji još nisu svjesni postojanja ovog bloga. Za razliku od nas nekoliko povlaštenih sretnika koji ga imamo priliku pratiti. Keep up the good work.
OdgovoriIzbrišiHvala na potpori cousin Zed!
OdgovoriIzbriši