Za Krstu Hegedušića, slobodno se može reći
kako je bio angažirani umjetnik. Zemljaš koji je sintagmu genius loci učinio živom na najneočekivanijem prostoru između dva
Rata (idejni je začetnik hlebinske slikarske škole poput forenzičara kopao po pučkom
izrazu svjedočeći tupoj suzdržanosti i priprostom
odavanju nagonima, nemoći i grubosti kao
kakvim alegorijskim suprotnostima zarobljenim u neumitnosti i nepromjenjivosti
ruralnog trajektorija). Svojom je melankoličnom mješavinom evocirao sjevernjačko
slikarstvo šesnaestog stoljeća i Neue
Sachlichkeit potvrđujući definiciju ideje, Fritjofa Capre kao integracijskog
obrasca koji proizlazi iz iskustva.[1]Seoski
život kojim se Hegedušić bavio ni izbliza nije bio izgubljeni raj za kojim je
nekoliko desetljeća ranije čeznutljivo bio tragao Paul Gauguin , nego prije
nekakav oblik socijalno usmjerene umjetnosti koju su kasnije na specifičan
način usvojili hlebinski slikari seljaci
u čija je “blatna zapuštena dvorišta“ umjetnik zakoračio.[2]
U svom djelu “Bilo nas je pet vu kleti“
iz 1927. godine, umjetnik će koloritom,
tipologijom i tehnikom ucrtati trasu kretanja onog što će kasnije biti
prepoznato kao naivni umjetnički izričaj premda su se nasljedovatelji tog
pristupa malo po malo odvojili od pučke umjetnosti(kao kolektivnog ustrajavanja
na tradicijskim obrascima) u smislu oslikavanja društvenih odnosa i
svakodnevice pa su se u njihovim slikama sve više javljali elementi lirskog
idealizma i fantastike.[3]
![]() |
Krsto Hegedušić:Bilo nas je pet vu kleti, 1927. |
Godine1972. Marina Abramović(danas svjetski
priznata performerica) pohađala je majstorsku radionicu tog istog Krste
Hegedušića opisujući provedeno vrijeme u društvu starog majstora kao jedno od
najljepših u životu. Ono što će kasnije postati umjetničini prioriteti naoko bi
se teško dalo povezati s iskustvom kojeg je tamo stekla premda bi se
analizirajući radove oboga, moglo pronaći zajedničku nit, a to je grotesknost.
Umjetnica istraživanjem vlastitog tijela kao onog koje je izloženo fizičkim i
psihičkim naporima, bolima pa čak i smrtnim opasnostima pokušava nadići vlastitu stvarnost odustajući
od vlastite mjere. Nakon sad već antologijskog
performansa “Artist is present“
iz 2010. u kojem su posjetitelji u njujorškom Muzeju moderne umjetnosti puna
tri mjeseca imali priliku sjesti nasuprot umjetnici, bilo bi zanimljivo danas
nakon sedam godina čuti svjedočenje barem jednog od svjedoka ili svjedokinja koji
su tada bili s one druge strane stola, a koje bi opravdalo umjetničin,
nesumnjivo ogroman psiho-fizički napor. Tvrdnje umjetnice kako je pokušavala svakom ponaosob prenijeti energiju
putem pogleda mogu se prihvatiti jedino pod uvjetom ako je umjetnica svoju
unutarnju snagu tražila u predanju , a
ne u egu . Predanje u smislu apsolutnog povjerenja u neiscrpan Izvor ( sama umjetnost to nije, niti to može
biti)iz kog
proizlazi te svijest da ono što nazivamo sebstvom nije tek stvar proučavanja, tehnika i vlastitog napora, odnosno
ustrajnosti, a još manje koncept koji se može preuzeti. Sklonost suvremenog
zapadnjaka ka downloadingu foldera
duhovnosti kojih se početak ne razumije u
konačnici ipak proizvodi strah od sebedarja zbog ograničenog resursa kojim
svaki ego raspolaže. Nerazlikovanje osjećaja
apsolutne praznine (depresije) i praznina drevnih duhovnosti dovodi do
kontradiktornosti u ponašanju te protokola kao jedine mogućnosti.
Po riječima Miroslava Krleže Hegedušićeva
politički angažirana mržnja kao i ona elementarna jedini je način da se izazove
groza i prevlada ukleta stvarnost,[4]
a čini se da je ta mržnja kojom se nešto prevladava imanentna i samoj Marini
Abramović. U toj mržnji prema vlastitom tijelu, gotovo kao da ima nečeg histeričnog, nečeg
što bi ubrzavalo stvarnost pod svaku cijenu, kako u pijanoj seljačkoj petorki u
kleti tako i u uljuđenoj i
građanskoj MoMA-i .
Bilo kako bilo umjetnost odraslih, bila ona
naivna ili ju ista tek fingirala uvelike se razlikuje od dječje iz
jednostavnog razloga; svakom djetetu u (naj)ranijoj dobi osjećaj pouzdanja u odnosu prema vlastitim roditeljima , je imanentan.
Dijete se ne trudi lamentirati o tome. Ono jednostavno to zna. Vođen tom idejom ponudio
sam vlastitoj kćerki Leoni (9 god.) da precrta likove s fotografije spominjanog performansa. Dakako, rezultat
je bio očekivani crtež devetogodišnjakinje: detalji(lice) ,profil ,pogled s
leđa u prikazu ljudskih figura, obrnuta perspektiva u prikazu stola i stolica
te dojam dubine koji se dobio kosim linijama. I budući da o samoj temi
fotografije ništa nije znala ona se prema njoj odnosila onako kako bi se
odnosila prema bilo kojem sličnom motivu.
Naknadno koloriranje crteža učinio sam ja.
Leona i Zlatko Kozina:Bilo nas je sedam vu MoMA-i, 2016. |
U svakoj umjetničkoj namjeri na površinu
izbijaju određene doze naivnosti i
fantazije stvarnosti koje kako se ego povećava postaju tim veće. Svijest o tome
sasvim drugačije iščitava Kristov apel njegovim učenicima "Ako se ne
obratite i ne budete kao djeca, nećete ući u
kraljevstvo nebesko“ ( Mt 18,30)koji
upravo i govori kako nije zahtjev- postati naivan kao dijete kojim će se
moći manipulirati, nego živjeti bez straha koji koči, s punim pouzdanjem prema
egzistencijalnoj smislenosti čija utemeljenost nadilazi granice ljudske
spoznaje- apel je svim sadašnjim i budućim umjetnicima. U suprotnom čemu uopće
govor o bilo kakvoj duhovnosti?
[1]Pauše,Željko
.Matematika i zdrav razum .Zagreb: Školska knjiga,2007.Citirano prema:
Capra,Fritjof..The Web of Life,1996.
[2]
Krleža,Miroslav;Maleković,Vladimir;Schneider,Darko.Krsto
Hegedušić.Zagreb:Grafički zavod Hrvatske,1974.,str.6
[3]
Usp.Naivna umjetnost(primitivna ili izvorna u.)//Hrvatska likovna enciklopedija.Zagreb:Leksikografski
zavod Miroslav Krleža i Vjesnik d.d.1995-2005.sv.5.2005.str.23-24.
[4]
Krleža,Miroslav;Maleković,Vladimir;Schneider,Darko.Op.cit.,str.6
Leona rules :-)
OdgovoriIzbrišiBezbeli...
OdgovoriIzbrišiOvo ti je možda najbolji esej dosada, Zlatko!
OdgovoriIzbrišiUsporedba "apsolutne praznine (depresije) i praznina drevnih duhovnosti" mi je pogotovo dojmljiva; definitivno je pogled Marine Abramović imao namjeru u posjetitelje muzeja uliti upravo tu 'prazninu drevnih duhovnosti' koja je okrepljujuća, i koja ne hrani nezasitni ego čovjeka nego ga štiti od praznine depresije...
i 'ubrzavanje stvarnosti' zbog mržnje prema vlastitom tijelu je za razmišljanje, čini mi se da su to potpuno novi koncepti...
A naravno najviše čuđenja izazvala mi je informacija (baš samo informacija) da se Marina usavršavala na radionici kod jednog Krste Hegedušića! Ali tajnoviti su putovi umjetnosti!
Da,Borise. To su mi još neki rekli pa je moguće da tako.Nekad se stvari poklope iako se po mom sudu-uvijek radi o jednoj temi premda "kut upada svjetlosne zrake tog određenog vremenskog isječka" ponekad osvijetli "objekt pisanja" na začudniji način
OdgovoriIzbriši