Znanstvenik Rupert Sheldrake koji je studirao prirodne
znanosti na Cambridgeu, potom filozofiju i povijest znanosti na Harvardu, a
doktorirao na polju biokemije također na Cambridgeu poradi svoje je teorije
morfogeneze u očima prevladavajuće materijalističko-redukcionističke znanstvene
paradigme postao jednim od najozloglašenijih znanstvenika-heretika. Njegov
oponent Richard Dawkins posljednjih
desetljeća neumorno upire prstom u njega
poput Pilata na Daumierovoj sjajnoj Ecce homo
verziji. Dogme koje se inače pripisuju religijskim strukturama i
koje bi znanostima navodno trebale biti
strane, itekako su u svijetu znanosti prisutne.
![]() |
| Honore Daumier :Ecce homo,1849. |
U tom kontekstu crteži
i slike Francisca Goye (kao impetus
novim relacijskim poljima) na kojima slavni španjolski umjetnik prikazuje
inkvizicijska suđenja „hereticima“(osuđenici na glavama nose kape u obliku
dugačkih stožaca) impliciraju jaz između onog što bi se moglo nazvati „na
dobrobit čovjeku“ s jedne strane te
,deformacijâ koje se kumulativno javljaju kroz institucionalne procese
kao rezultat, s vremena na vrijeme nespretno izvedenih organičkih plebiscita unutar određene
zajednice -s druge strane. Dodirne točke s Rupertom Sheldrakeom su više nego
vidljive. U svemu su se tome nametnule i dvije prostorno-vremenski različite
reference,“slike koje se ponavljaju“ : Goyina slika „Pas“ iz 1823.godine kao
vizija samoće i dubokih egzistencijalnih
pitanja te dvjestotinjak godina kasnije nastali crteži suvremene američke
umjetnice i socijalne aktivistice Andree
Bowers koja svojim crtežima nedvosmisleno
podupire društveno marginalizirane pojedince i skupine „ presijecajući“ se u mojoj
relacijsko-referentnoj crtačkoj viziji (pritom
se služim crtačkim obrascem umjetnice Bowers- olovkama u boji i
aseptičnom bijelom pozadinom ali i Goyinim odabirom te načinom komponiranja
spomenutog animalističkog motiva) s
istraživanjem morfogenetskih polja kojima se
biolog Rupert Sheldrake bavio. Pa ipak, iako su ljudi danas(možda više
no ikad)skloni vršiti podjele na crne
i bijele , puno je (sa svim pratećim
rizicima) izvjesnija percepcija stvarnosti kao
velikog tonskog bogatstva sivog.
![]() |
| Francisco Goya:Pas, 1823. |
Poslužimo li se kunsthistoričarskom
analogijom rekli bismo , ta ista stvarnost puno je više jevšovarska , a puno manje kniferovska.
A proširimo li tu analogiju još
malo ,mogli bismo konstatirati: kao što je historijsku konceptualnu umjetnost
zanimalo u prvi plan istaknuti ideju kojom se željelo dovesti u pitanje
uobičajene institucionalne sheme proizvodnje / potrošnje umjetnosti, jednako se
tako nameće potreba za svojevrsnim oblikom internal
affairs 'djelovanja' u svijetu
znanosti koji bi prvenstveno propitkivao
„nepravilnosti“ u znanstvenim institucijama ne bi li se na taj način „iznova
steklo izgubljeno povjerenje u, od „svijeta znanosti“ istisnutu znanost.[1]
![]() |
| Zlatko Kozina:Slučaj "Rupert Sheldrake" ,2018. |
[1] Parafraza
tvrdnje Damiena Hirsta:“Umjetnost se prije svega bavi životom, i uvijek se
njime bavila, a svijet se umjetnosti bavi novcem, i uvijek se njime bavio“
preuzeta iz :Rogina,Krešimir: Jutarnji ogledi .Zagreb:Meandar,2004.Str.424.bi mogla zvučati na sljedeći način.“Znanost se direktno
ili indirektno prije svega bavi životom, i uvijek se njime bavila, a svijet se znanosti bavi novcem, i uvijek se njime bavio.“



Uh, sjajna anticipacija Goyine samoće, Zlatko! Upravo njoj je Rupert Sheldrake izložen danas u svijetu znanosti koji zanima samo "nahraniti" kapitalizam... Naravno, ne treba tvrditi da je Rupert Sheldrake doista u pravu, to je samo hipoteza, ali inače, nikada nijedna znanstvena istina ne može biti apsolutno istinita (Popper, Kuhn)... no u ovom dobu, ona će to postati u onom trenutku u kojem će kapitalizam biti spreman prihvatiti je, dakle, kada za nju bude iznašao odgovarajući poslovni model...
OdgovoriIzbrišiJoš se sjećam boli braka kada me muž ostavio. Dr. Agbazara mi je vratio ljubavnika za samo 2 dana. Želim vam se zahvaliti na čaroliji i očekujemo naše prvo dijete. Ako imate bilo kakvih bračnih ili životnih problema, pokušajte kontaktirati HRAM AGBAZARA na: ( agbazara@gmail.com ) ili WhatsApp +2348104102662 i iskusite njegove istinske duhovne iscjeliteljske moći kao što sam ja iskusila.
IzbrišiDa Borise,sve velike ideje u početku su bile hereze
OdgovoriIzbrišiMoje ime je Lydia Andrea. Kada me je muž napustio bila sam traumatizirana i slomljenog srca i nisam mogla da se saberem mjesecima. Učinio sam sve što sam mogao da ga povratim, ali bezuspješno. Otišao sam u drugi grad, nadajući se da ću početi ispočetka. Došla sam u kontakt sa drugim muškarcem sa kojim sam se trudila da budem, ali nisam mogla jer nisam mogla da ga volim. Znala sam da još uvijek volim i želim svog muškarca nazad. Tako sam počeo da tražim pomoć i tada sam našao DR GIDEON-a iz različitih uglova, čitao sam o njemu. Razgovarao sam i natjerao ga da razumije sve što je trebalo da znam i vjerovao sam u njega i slijedio procedure. Radio je za mene i povratio ljubav i vezu između mene i mog muškarca i nakon 48 sati kao što je obećao moj muškarac me je potražio i razgovarali smo i došao je da me vidi gdje sam i ja sam izmislila stvari i postala sam srećna novo zajedno. DR GIDEON je pouzdan i može vam pomoći ako ga kontaktirate za bilo šta. WhatsApp ih na +2347042191323
OdgovoriIzbrišiE-pošta: drgideon611@gmail.com
Još se sjećam boli braka kada me muž ostavio. Dr. Agbazara mi je vratio ljubavnika za samo 2 dana. Želim vam se zahvaliti na čaroliji i očekujemo naše prvo dijete. Ako imate bilo kakvih bračnih ili životnih problema, pokušajte kontaktirati HRAM AGBAZARA na: ( agbazara@gmail.com ) ili WhatsApp +2348104102662 i iskusite njegove istinske duhovne iscjeliteljske moći kao što sam ja iskusila.
OdgovoriIzbriši