subota, 29. rujna 2018.

Slučaj "Rupert Sheldrake"



Znanstvenik Rupert Sheldrake koji je studirao prirodne znanosti na Cambridgeu, potom filozofiju i povijest znanosti na Harvardu, a doktorirao na polju biokemije također na Cambridgeu poradi svoje je teorije morfogeneze u očima prevladavajuće materijalističko-redukcionističke znanstvene paradigme postao jednim od najozloglašenijih znanstvenika-heretika. Njegov oponent Richard Dawkins  posljednjih desetljeća  neumorno upire prstom u njega poput Pilata na  Daumierovoj sjajnoj Ecce homo  verziji. Dogme koje se inače pripisuju religijskim strukturama i koje  bi znanostima navodno trebale biti strane, itekako su u svijetu znanosti prisutne.
Honore Daumier :Ecce homo,1849.

U tom   kontekstu crteži i slike Francisca  Goye (kao impetus novim relacijskim poljima) na kojima slavni španjolski umjetnik prikazuje inkvizicijska suđenja „hereticima“(osuđenici na glavama nose kape u obliku dugačkih stožaca) impliciraju jaz između onog što bi se moglo nazvati „na dobrobit čovjeku“ s jedne strane te  ,deformacijâ koje se kumulativno javljaju kroz institucionalne procese kao rezultat, s vremena na vrijeme nespretno izvedenih  organičkih plebiscita unutar određene zajednice -s druge strane. Dodirne točke s Rupertom Sheldrakeom su više nego vidljive. U svemu su se tome nametnule i dvije prostorno-vremenski različite reference,“slike koje se ponavljaju“ : Goyina slika „Pas“ iz 1823.godine kao vizija samoće  i dubokih egzistencijalnih pitanja te dvjestotinjak godina kasnije nastali crteži suvremene američke umjetnice i socijalne aktivistice Andree  Bowers  koja svojim crtežima nedvosmisleno podupire društveno marginalizirane pojedince i skupine  „ presijecajući“ se u mojoj relacijsko-referentnoj crtačkoj viziji (pritom  se služim crtačkim obrascem umjetnice Bowers- olovkama u boji i aseptičnom bijelom pozadinom ali i Goyinim odabirom te načinom komponiranja spomenutog animalističkog motiva)  s istraživanjem morfogenetskih polja kojima se  biolog Rupert Sheldrake bavio. Pa ipak, iako su ljudi danas(možda više no ikad)skloni vršiti podjele na crne i bijele , puno je (sa svim pratećim rizicima) izvjesnija percepcija stvarnosti kao  velikog tonskog bogatstva sivog.
Francisco Goya:Pas, 1823.
Poslužimo li se kunsthistoričarskom analogijom rekli bismo , ta ista stvarnost puno je više jevšovarska , a puno manje kniferovska. A proširimo li tu analogiju još malo ,mogli bismo konstatirati: kao što je historijsku konceptualnu umjetnost zanimalo u prvi plan istaknuti ideju kojom se željelo dovesti u pitanje uobičajene institucionalne sheme proizvodnje / potrošnje umjetnosti, jednako se tako nameće potreba za svojevrsnim oblikom internal affairs 'djelovanja'  u svijetu znanosti koji bi prvenstveno  propitkivao „nepravilnosti“ u znanstvenim institucijama ne bi li se na taj način „iznova steklo izgubljeno povjerenje u, od „svijeta znanosti“  istisnutu znanost.[1]


Zlatko Kozina:Slučaj "Rupert Sheldrake" ,2018.


[1] Parafraza tvrdnje Damiena Hirsta:“Umjetnost se prije svega bavi životom, i uvijek se njime bavila, a svijet se umjetnosti bavi novcem, i uvijek se njime bavio“ preuzeta iz :Rogina,Krešimir: Jutarnji ogledi .Zagreb:Meandar,2004.Str.424.bi  mogla zvučati na sljedeći način.“Znanost se direktno ili indirektno prije svega bavi životom, i uvijek se njime bavila, a svijet  se znanosti bavi novcem, i uvijek  se njime bavio.“

Broj komentara: 5:

  1. Uh, sjajna anticipacija Goyine samoće, Zlatko! Upravo njoj je Rupert Sheldrake izložen danas u svijetu znanosti koji zanima samo "nahraniti" kapitalizam... Naravno, ne treba tvrditi da je Rupert Sheldrake doista u pravu, to je samo hipoteza, ali inače, nikada nijedna znanstvena istina ne može biti apsolutno istinita (Popper, Kuhn)... no u ovom dobu, ona će to postati u onom trenutku u kojem će kapitalizam biti spreman prihvatiti je, dakle, kada za nju bude iznašao odgovarajući poslovni model...

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Još se sjećam boli braka kada me muž ostavio. Dr. Agbazara mi je vratio ljubavnika za samo 2 dana. Želim vam se zahvaliti na čaroliji i očekujemo naše prvo dijete. Ako imate bilo kakvih bračnih ili životnih problema, pokušajte kontaktirati HRAM AGBAZARA na: ( agbazara@gmail.com ) ili WhatsApp +2348104102662 i iskusite njegove istinske duhovne iscjeliteljske moći kao što sam ja iskusila.

      Izbriši
  2. Da Borise,sve velike ideje u početku su bile hereze

    OdgovoriIzbriši
  3. Moje ime je Lydia Andrea. Kada me je muž napustio bila sam traumatizirana i slomljenog srca i nisam mogla da se saberem mjesecima. Učinio sam sve što sam mogao da ga povratim, ali bezuspješno. Otišao sam u drugi grad, nadajući se da ću početi ispočetka. Došla sam u kontakt sa drugim muškarcem sa kojim sam se trudila da budem, ali nisam mogla jer nisam mogla da ga volim. Znala sam da još uvijek volim i želim svog muškarca nazad. Tako sam počeo da tražim pomoć i tada sam našao DR GIDEON-a iz različitih uglova, čitao sam o njemu. Razgovarao sam i natjerao ga da razumije sve što je trebalo da znam i vjerovao sam u njega i slijedio procedure. Radio je za mene i povratio ljubav i vezu između mene i mog muškarca i nakon 48 sati kao što je obećao moj muškarac me je potražio i razgovarali smo i došao je da me vidi gdje sam i ja sam izmislila stvari i postala sam srećna novo zajedno. DR GIDEON je pouzdan i može vam pomoći ako ga kontaktirate za bilo šta. WhatsApp ih na +2347042191323
    E-pošta: drgideon611@gmail.com

    OdgovoriIzbriši
  4. Još se sjećam boli braka kada me muž ostavio. Dr. Agbazara mi je vratio ljubavnika za samo 2 dana. Želim vam se zahvaliti na čaroliji i očekujemo naše prvo dijete. Ako imate bilo kakvih bračnih ili životnih problema, pokušajte kontaktirati HRAM AGBAZARA na: ( agbazara@gmail.com ) ili WhatsApp +2348104102662 i iskusite njegove istinske duhovne iscjeliteljske moći kao što sam ja iskusila.

    OdgovoriIzbriši