nedjelja, 26. lipnja 2011.

„Fetišizacija defetišizacije“

„Idealno konceptualno djelo bilo bi vlastiti tekstualni opis, što znači i da moglo biti doživljeno samo tako da se pročita opis djela“(S. Kalčić, Neizvjesnost umjetnosti)

Kritičkim odnosom prema tradicionalnoj umjetnosti konceptualni autori u svoje radove unose teorije istraživanja, dematerilizaciju i defetišizaciju umjetničkog objekta, odustajući od uobičajenog oblikovanja umjetničkog objekta koristeći se prije svega pisanjem uplovljavajući na taj način u „vode filozofije“poput nekadašnjih hrabrih istraživača nepoznatih krajeva iz davnih vremena.

„Mladić,(30),fakultetski obrazovan, atletske građe,ne pije i ne puši, voli izlete i duge šetnje u prirodi...“.Koliko puta smo pročitali takav ili slične oglase u novinama? Nesvjesno pokušavamo zamisliti osobu koja se predstavila  u tom oglasu:,lice, stas, karakter te osobe ili kako se danas popularno kaže njen personaliti. Međutim, realnost je sasvim drugačija, vrlo često iza takvih oglasa stoje prije svega nesigurne i usamljene, a ponekad i depresivne osobe koje žele privući pozornost drugih koju inače na uobičajen način nikako ne uspijevaju.

Stoga su se te osobe odlučile sakriti iza riječi. Strah od prihvaćanja drugoga ili još točnije strah od bivanja prihvaćenim od strane drugoga povećava broj gramatičara svih vrsta stvarajući time jedan oblik paradoksa u kojem se usložnjavanjem jezičnih konstrukcija smanjuje učinkovitost same međuljudske komunikacije.

„Proces preobrazbe cjelokupnog izravnog životnog iskustva u najviši simbolički izraz-jezik-monopolizira život.“-reći će J. Zerzan (Anarhoprimitivizam protiv civilizacije) i nastaviti-„Tvrditi da je čovjek čovjek samo zahvaljujući jeziku znači previdjeti činjenicu da jezik možeš izumiti samo ako si već čovjek.“

Američki konceptualni umjetnik Joseph Kosuth je na  monokromnoj površini platna napisao  definiciju slikarstva iz rječnika smatrajući da umjetničko djelovanje treba uvijek dovoditi u pitanje(što je točno!)i to prije svega razumijevanjem lingvističke pozadine svih umjetničkih prijedloga(što je vrlo upitno!).Jezik svakako sudjeluje u onom što nazivamo „iskustvo“,međutim jezik ne iscrpljuje svu stvarnost iskustva koja se želi misaono prevesti u nama prepoznatljivu kategoriju „značenja“.(P.Ricoeur)



Budući da jezik funkcionira samo unutar nekog konteksta, inkorporiran u sveobuhvatni oblik života može se zaključiti da je konceptualno djelo poput kamenčića koji je ispao iz nekog mozaika i poslije postao „važnijim“(narušena semantička stabilnost)od cijele „kompozicije“.

Svakako da su hvale vrijedna sva propitkivanja, analiziranja koja naše čini vraćaju u početnu točku, no upitnost takvih namjera leži u odabiru „mjernih instrumenata“koja isključuju sve ostale poput najvećih autokrata zaogrnuti „otvorenošću“.Uostalom i za našega mladića bi bilo bolje da spremi mobitel i prošeta se po korzu jer tko zna...
Joseph Kosuth: Art as Idea as Idea ,1967.

2 komentara:

  1. "Stoga su se te osobe odlučile sakriti iza riječi." Ovdje i sebe pomalo prepoznajem. Riječi su sve što imam(o). A i one, kao samo "ljudski odviše ljudski" koncepti pogađaju samo onog koji ih i upućuje (nekad i krivo; mladić). I imamo zatvoren krug!

    OdgovoriIzbriši
  2. Želim zahvaliti dr. Agbazaru iz AGBAZARA TEMPLE za vraćanje mog muža koji je napustio mene i djecu skoro 2 godine. nikad nisam učio da ću ga vratiti sve dok nisam vidio komentar na internetu o dr.agbazara i kontaktirao sam ga, nakon što sam slijedio sve upute koje mi je dao dr. Agbazara, moj suprug se vratio molivši za oproštaj u roku od 48 sati. Hvala liječniku vaša čarolija je stvarno sjajna. Za one od vas koji imaju problema u braku / vezi, trebate ga kontaktirati za pomoć putem ( agbazara@gmail.com ) ILI WhatsApp / call ( +2348104102662 ). I doživite to svoje.

    OdgovoriIzbriši